+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > سیاسی > انتخابات گرجستان، شروع دوران مشکل همزیستی سیاسی

انتخابات گرجستان، شروع دوران مشکل همزیستی سیاسی

18 مهر 1391 1 دیدگاه    سیاسی

 میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان

پس از پیروزی اپوزیسیون گرجستان در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه گذشته که تحت نام حزب ‘رویای گرجی’ ائتلاف کرده بودند، دوران سختی از لحاظ سیاسی پیش روی گرجستان خواهد بود؛ دوره‌ای که با مشکل همخوانی و همکاری بین ‘میخائیل ساکاشویلی’ به عنوان رئیس جمهور و ‘بیدزینا ایوانیشویلی’، رهبر اپوزیسیون به عنوان نخست وزیر آغاز خواهد شد.

در چنین شرایطیٍ، رهبر اپوزیسیون گرجستان به میخائیل ساکاشویلی توصیه کرده که بهتر است قلم به دست بگیرد و هرچه سریع‌تر از مقام ریاست جمهوری این کشور استعفا دهد. هرچند بیدزینا ایوانیشویلی، طی بیانیه ای این توصیه خود را تعدیل کرد و اعلام داشت که این موضوع به هیچ وجه یک اولتیماتوم و یا درخواست سیاسی نبوده است، اما شرایط جدیدی که از پیروزی روشن و قاطع اپوزیسیون در گرجستان پدید آمده است، میخائیل ساکاشویلی را که بیش از یک سال از مدت ریاست جمهوریش باقی نمانده با مشکلاتی از نظر مشروعیت سیاسی در تصمیم گیری‌ها روبرو خواهد کرد.

دبیر امنیت ملی گرجستان، در شبکه دو تلویزیون ملی این کشور، پیروزی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی گرجستان را به منزله یک ‘انقلاب’ در گرجستان توصیف و تأکید کرد که پیروزی اپوزیسیون، صرفاً به منزله پیروزی یک حزب بر حزب دیگر در یک انتخابات دموکراتیک نبوده است.

میخائیل ساکاشویلی، در گرجستان به عنوان یک رهبر طرفدار غرب و آمریکا شناخته می شود که نه تنها روابط دوستانه‌ای با مسکو نداشته بلکه در تقابل با روسیه بوده است؛ از سوی دیگر تغییرات پیش بینی شده در قانون اساسی این کشور که قرار است به وسیله پارلمان جدید کشور در سال ٢٠١٣ به تصویب برسد، رژیم سیاسی این کشور را دگرگون خواهد کرد. رژیم سیاسی آینده گرجستان یک جمهوری خواهد بود که در آن قدرت، بیشتر در دست پارلمان و نخست وزیر است و اختیارات ریاست جمهوری بسیار تعدیل می شود.

بر اساس قانون اساسی کنونی، رئیس جمهور در گرجستان از اختیارات بسیار وسیعی بر خوردار است. به عنوان مثال قانون اساسی به وی اجازه میدهد که پارلمان کشور را شش ماه پس از انتخابات منحل کند یا قوانین جدید را وتو کند. همچنین در حال حاضر رئیس جمهور می تواند وزرای کشور، دفاع و دادگستری را تغییر دهد.

این قدرت بسیار زیاد رئیس جمهور که اکنون در اختیار میخائیل ساکاشویلی است، اپوزیسیون این کشور را نگران می کند. در همین راستا، اپوزیسیون که اکثریت ٨٠ کرسی در پارلمان این کشور را به دست آورده، خواستار کرسی‌های بیشتری است که به آنها این امکان را می دهد تا در مجلس قانون اساسی این کشور نیز اکثریت لازم برای محدود کردن اختیارات رئیس جمهور را داشته باشند.

نگرانی دیگری که برای اپوزیسیون وجود دارد، همبستگی گروه‌هایی است که با یکدیگر ائتلاف کرده و حزب ‘رویای گرجی’ را به وجود آورده اند. در واقع گروه‌های تشکیل دهنده اپوزیسیون از طیف‌های مختلف سیاسی، محلی و ملی مخالف عضویت در ناتو و یا جمهوری‌خواهان طرفدار اتحاد گرجستان با غرب تشکیل شده است.

ناظران سیاسی اعتقاد دارند در صورتی‌ که بیدزینا ایوانیشویلی نخست وزیری باشد که بتواند این پراکندگی را به نحوی مطلوب مدیریت و هماهنگ کند، استعداد میخائیل ساکاشویلی برای از هم پاشیدن اپوزیسیون، کافی به نظر نمی رسد.

با وجودی‌ که رهبر اپوزیسیون و نخست وزیر آینده، خواهان تجدید روابط دوستانه با روسیه است، اما تصریح کرده که آمریکا متحد اصلی گرجستان است و نخستین سفر رسمی خود را به واشنگتن انجام خواهد داد.

منبع: روزنامه فیگارو

  1. سرشناس
    18 مهر 1391 در 17:30 | #1

    امان از سیاست، به جون هم نیفتن آقا همزیستی پیشکش.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,