+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > خبر, سیاسی > شهروندی اوکراین برای رئیس جمهور سابق گرجستان

شهروندی اوکراین برای رئیس جمهور سابق گرجستان

9 خرداد 1394 8 دیدگاه    خبر, سیاسی

پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین (ایستاده، راست) و میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق گرجستان (نشسته، چپ)

به گزارش تفلیس.کام، ‘ پترو پروشنکو ‘، رئیس جمهور اوکراین، امروز، با اعطای حق شهروندی این کشور به ‘ میخائیل ساکاشویلی ‘، رئیس جمهور سابق گرجستان، وی را به سمت فرماندار شهر ساحلی ‘ اودِسا ‘ منصوب کرد.

برخی نمایندگان پارلمان اوکراین و همچنین اعضای دولت این کشور، با ارسال پیام هایی در صفحات اجتماعی خود، ضمن استقبال از تصمیم رئیس جمهور پروشنکو، از ساکاشویلی خواسته اند که ‘ اودِسا ‘ را به یک ‘ باتومی ‘ دیگر تبدیل کند.

بر اساس قوانین گرجستان، تابعیت دو گانه در این کشور معتبر نیست و در صورتی که یک شهروند گرجستان، تابعیت کشور دیگری را بپذیرد، تابعیت گرجی او لغو خواهد شد.

از طرف دیگر، فعالیت سیاسی اتباع خارجی در خاک گرجستان ممنوع است و هنوز مشخص نیست که با توجه به وضع موجود، حزب ‘ جبهه متحد ملی ‘، به عنوان قدرتمندترین حزب مخالف دولت گرجستان که ریاست آن را آقای ساکاشویلی در دست دارد، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

دولت گرجستان، با وارد کردن اتهام هایی، آقای ساکاشویلی را تحت تعقیب بین المللی قرار داده و چندی پیش از اوکراین خواسته بود که وی را به این کشور مسترد کند؛ اما دادستان کل اوکراین، به دلیل ‘ بیم از محاکمه سیاسی ‘ آقای ساکاشویلی، با درخواست دولت گرجستان مخالفت کرد.

میخائیل ساکاشویلی، که همواره اتهامات وارده به خود از سوی دولت گرجستان را رد کرده، پیش از این نیز در سمت مشاور عالی رئیس جمهور اوکراین، مشغول به کار بوده است.

  1. كريميان
    9 خرداد 1394 در 22:21 | #1

    مردي كه تفليس رو از صحنه جنگ و خشونت و زورگيري تبديل به يك شهر تميز و توريست پذير كرد از رفتاري كه با ساكاشويلي شد بخوبي ميشه فهميد روحيات اين مردم رو

  2. مجید
    10 خرداد 1394 در 11:34 | #2

    خوشحالم بزودی به اوکراین برمیگردم

  3. محمد
    10 خرداد 1394 در 15:37 | #3

    خوب این داستان رو ایوانیشویلی هم داشت دیگه الانم ریاست میره دست یکی دیگه بعد اگر پیروز بشن دادگاهها اتهامات رو برطرف میکنن ایشونم برمیگرده ادامه ماجرا

  4. احسان
    11 خرداد 1394 در 00:24 | #4

    انگار همه جای دنیا وقتی کسی به کشورش خدمت میکنه کسی قدر نمیدونه. ساکاشویلی با سیاست های ذرست گرجستان را آباد کرد و توریست و سرمایه زیادی جذب کرد در عوض حالا لاری گرجستان به کمترین ارزش خودش تنزل کرده

  5. شمشیر
    11 خرداد 1394 در 11:40 | #5

    ساکاشویلی همون کسی است که وقت و بی وقت صدا و سیمای ایران میگه با انقلاب مخملی اومده سر کار و دست نشانده غرب و آمریکا و … است و وقتی ایوانیشویلی برنده انتخابات شد کلی با ذوق و شوق و تحلیل های آب دوغ خیاری گفتند که ساکاشویلی بدرد نمیخورده و چنین و چنان بوده و الان انقلاب مخملی شکست خورده و مردم به غرب پشت کردن و از این حرف ها. اما کسی که فقط یک بار قبل از انقلاب گل سرخ و سر کار اومدن ساکاشویلی رفته باشه گرجستان و یک بار هم بعد از به قدرت رسیدن ساکاشویلی حقیقت رو میفهمه و متوجه میشه که گرجستان از این رو به اون رو شد و تمام اون نظرات مثلا کارشناسی همش جنبه سیاسی داشته و از حقیقت به دور.

  6. كريميان
    11 خرداد 1394 در 20:53 | #6

    جهان سوم يعني همين ؛اينهمه ايراني ها با سرمايه و توريسم پول به گرجستان بردن و بعد يك شبه بدون دليل ايراني ها رو توي پشت در سفارت نگه داشتند اونهم بدون توضيح ؛حتي به من ٦ماه ويزا ندادن برم خونم رو تحويل بدم و وسايلم رو بفروشم؛واقعا باعث تاسفه ؛حيف پول و وقت كه بياد به اين كشورها ؛تازه تحقير و توهين هم ببينه!!!!!همه جاي دنيا كسي خونه اجاره كنه و شركت داشته باشه لااقل بهش يه ويزاي ٣ماهه ميدن ،اما اينها چه رفتاري كردن با ايراني ها!!خواهش ميكنم فراموش نكنيد چون دوباره با بهبود اوضاع اقتصادي اين رفتارها تكرار خواهد شد ؛تركيه براي خريد گردش و كار به مراتب بهتره ،كمي حافظه تاريخي داشته باشيم و رفتار گرجي ها در يك سال گذشته با ايرانيان و پشت مرز نگه داشتن تريلي هاي حمل كالا و ميليونها ضرر به خاطر بسپاريم.

  7. مجید
    12 خرداد 1394 در 08:29 | #7

    @كريميان

    جناب کریمیان بحث ایرانی غیر ایرانی نیست … شرکت بنده اصلیت اوکراینی داره و کلی هم مالیات دادیم اما رد کردن ویزا رو…. توی گزارش همین سایت تفلیس هم هست که خود گرجستان گزارش داده از هر چند صد شرکت ثبت شده 2-3 تا به کار و فعالیتشون ادامه میدن.

    منم فعالیت شرکت رو کم کردم و بردم جای دیگه چون مالیات های عجیب غریب خارج از برنامه و مخفی زیاد دارن.

    کلا خواستم بگم این مشکل فقط برای ایرانی ها نیست حتی برای اوکراینی ها که راحت میشه گفت بهترین رابطه رو باهاشون دارن صدق میکنه …. مشکل هم صد در صد از دولت جدید هست که همه چیز رو خراب کرد. مثل ایران ما که آقای احمدی نژاد اومد مملکت رو به کجا ها که نبرد

  8. احسان
    12 خرداد 1394 در 17:06 | #8

    @مجید
    آقا مجید 100% با شما موافقم درست می فرمایید.

    گرجستان خودش کشور خوبیه اما این دولت جدید زد هر چیزی که ساکاشویلی ساخته بود را خراب کرد.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,