+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اقتصادی, خبر, سیاسی > تلاش گرجستان برای جایگزینی گاز وارداتی از روسیه با گاز جمهوری آذربایجان

تلاش گرجستان برای جایگزینی گاز وارداتی از روسیه با گاز جمهوری آذربایجان

تلاش گرجستان برای جایگزینی گاز وارداتی از روسیه با گاز جمهوری آذربایجان

به گزارش تفلیس.کام، ‘ ماریام والیشویلی ‘، معاون وزیر انرژی گرجستان، امروز، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد، یکی از محورهای مذاکره با ‘ گازپروم ‘، جایگزینی گاز وارداتی از روسیه به گرجستان با گاز جمهوری آذربایجان است.

خانم والیشویلی افزود، در حال حاضر، گرجستان، هیچ قراردادی برای خرید گاز از روسیه با ‘ گازپروم ‘ ندارد و آنچه که تحت عنوان واردات گاز از روسیه مطرح شده، در واقع حق ترانزیت 10 درصدی ما از گاز صادراتی روسیه به ارمنستان است.

معاون وزیر انرژی، با تاکید بر اینکه وزارت مطبوعش در حال تلاش برای جایگزینی همین مقدار گاز اندک وارداتی از روسیه با گاز جمهوری آذربایجان است، گفت: قصد ما این است که در تمدید قرارداد سالیانه ترانزیت گاز روسیه به ارمنستان، پرداخت نقدی حق ترانزیت توسط ‘ گازپروم ‘ را، با حق مصرف سالیانه 10 درصد از گاز صادراتی روسیه به ارمنستان، جایگزین کنیم و به این ترتیب، حتی یک متر مکعب از گاز روسیه در گرجستان مصرف نخواهد شد.

خانم والیشویلی، پروژه واردات گاز از ایران را نیز یک برنامه بلند مدت برای گرجستان دانست و تاکید کرد، در کوتاه مدت، واردات گاز از ایران عملی نخواهد بود و در حال حاضر، هیچ مذاکره جدی ای به این منظور، بین دو کشور در جریان نیست.

  1. محسن نامور صدیق
    27 دی 1394 در 19:36 | #1

    ایران دارای ذخایر عظیم گازی است و به راحتی میتواند گاز مورد نیاز کشورهای همسایه را تامین نماید. با افتتاح چند فاز جدید در جنوب کشور و به بهره برداری رساندن ظرفیتهای تولید و صادرات هم افزایش یافته است اما از نظر فنی برای انتقال گاز به مناطق دیگر از جمله کشور ترکیه و گرجستان برای ایران و این کشورها دارای هزینه زیادی است چرا که میبایست فشار گاز در استیشن های مختلف کنترل و تقویت شود و در نهایت به مقصد که رسید افت فشار نداشته باشد. نگهداری و حفظ این موقعیت برای انتقال گاز با توجه به سیستمهای موجود درایران بسیار گران است و از طرفی هم کشورهائی مانند گرجستان و ترکیه و ارمنستان که فاقد گاز هستند تمایل دارند گاز ارزان قیمت بدست آورند بنابراین برای هیچ کدام از کشورها انتقال بدین صورت گاز صرفه اقتصادی ندارد بنابراین بایستی از روشهای جایگزین انتقال مانند سواپ استفاده نمایند. اکنون سواپ نفتی در دنیا مرسوم است و یک کشور نفت را در منطقه ای از کشورش از کشوری دیگر تحویل میگیرد و در عوض در نقطه ای دیگر به کشور ثالث طرف قرارداد کشور تحویل دهنده اولیه، تحویل میدهد. این امر هزینه های کمتری دارد. در خصوص گرجستان نیز میتوان از طریق روسیه این سواپ را انجام داد تا این کشور نیز از منافع انرژی های پاکی مانند گاز بهره مند گردد.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,