+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, خبر > در میان ۱۴۲ کشور، گرجستان از نظر شاخص رفاه در رتبه 93 قرار گرفت

در میان ۱۴۲ کشور، گرجستان از نظر شاخص رفاه در رتبه 93 قرار گرفت

9 آبان 1391 3 دیدگاه    اجتماعی, خبر

‘مؤسسه لگاتوم’ که یک موسسه پژوهشی و سیاست‌گذاری در لندن است هر ساله شاخص رفاه کشورهای جهان را منتشر می‌کند؛ تعیین شاخص رفاه از سوی این مؤسسه با محاسبه هشت شاخص اقتصاد، آموزش و پرورش، کارآفرینی و فرصت شغلی، شیوه حکومت داری، تندرستی، آزادی‌های فردی، امنیت و آسایش، و سرمایه اجتماعی انجام می‌شود.

در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۲ که این هفته از سوی این مؤسسه منتشر شد، گرجستان در میان ۱۴۲ کشور در رتبه نود و سوم قرار گرفت. بدترین رتبه‌ای که گرجستان در سال جاری در حوزه‌های یاد شده به خود اختصاص داده مربوط به ‘سرمایه اجتماعی’ با رتبه ۱40 است و بهترین رتبه گرجستان در سال جاری مربوط به ‘شیوه حکومت داری’ است که از این نظر در جایگاه پنجاه و سوم قرار دارد.

به گزارش لگاتوم، سرانه تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال جاری 5074٫20 دلار آمریکا است و متوسط رضایت از زندگی گرجیان 4.20 از 10 می باشد.

در زمینه آن چه در این گزارش «سرمایه اجتماعی» نامیده شده و به سطح انسجام اجتماعی، همیاری، و اعتماد به جامعه اشاره دارد، بهترین عملکرد به ترتیب مربوط به کشورهای نروژ، دانمارک، استرالیا و نیوزیلند است و بدترین عملکرد مربوط به بروندی، گرجستان، بنین و توگو.

بهترین شاخص رفاه سال ۲۰۱۲ در گزارش لگاتوم از آن کشور نروژ است و پس از آن دانمارک، و سوئد قرار گرفته‌اند. بنا بر این شاخص، سطح کلی رفاه در اروپا طی سال جاری رو به رشد بوده‌ است و در این میان هلند، ایرلند و آلمان ارتقاء رتبه داشته‌اند.

داده‌های تازه لگاتوم نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا در سال جاری در پنج حوزه از هشت حوزه اندازه‌گیری شاخص رفاه با تضعیف رتبه مواجه شده و شاخص کلی رفاه این کشور که در سال‌های گذشته در جایگاه دهم قرار داشت امسال به جایگاه دوازدهم افت کرده است.

گزارش لگاتوم نشانگر پیشرفت رفاه در شرق آسیا است و ازجمله ویتنام، تایلند، مالزی، و اندونزی همگی عملکرد خوبی را در شاخص رفاه امسال نشان می‌دهند.

منبع: موسسه لگاتوم

  1. حامد
    10 آبان 1391 در 00:05 | #1

    مورد جالبش اینجاست که اروپا داره با مشکلات اقتصادی و اعتراضات اجتماعی دست وپنجه نرم میکنه اما این موسسه سطح رفاه تو اروپا رو مثبت اعلام کرده البته در مورد امریکا و شرق آسیا تا حدودی از نظر ظاهری درسته در مورد گرجستان هم من فکر میکردم یکمی رتبش باید بهتر می بود. (البته نه زیاد)

  2. احسان
    10 آبان 1391 در 12:14 | #2

    چجوریه که کشورهایی مثل غنا و تاجیکستان و قزاقستان رتبشون از گرجستان بالاتره؟ حتی از ترکیه هم بالاترن یعنی سطح رفاه تو تاجیکستان از ترکیه و گرجستان بالاتره؟

  3. Gahar
    12 آبان 1391 در 13:03 | #3

    ایران 102 شده با این اوضاع 140 هم زیاده

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,