+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, خبر, سیاسی, فرهنگی, گردشگری > لغو مجدد ویزا برای سفر اتباع ایرانی به گرجستان

لغو مجدد ویزا برای سفر اتباع ایرانی به گرجستان

لغو مجدد ویزا برای سفر اتباع ایرانی به گرجستان

به گزارش تفلیس.کام، وزارت امور خارجه گرجستان، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد، از تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) سال جاری، اتباع ایرانی دارای پاسپورت عادی، برای سفر به گرجستان، نیازی به اخذ ویزا نخواهند داشت.

وزارت امور خارجه، در اطلاعیه خود آورده است که، تصمیم دولت گرجستان، مبنی بر لغو ویزای سفر برای اتباع ایران، روز گذشته، در دیدار ‘ عباس طالبی فر ‘، سفیر ایران در گرجستان، با ‘ داویت جالاگانیا ‘، معاون وزیر امور خارجه، رسما، به دولت ایران اعلام شده است.

عصر روز گذشته نیز، نخست وزیر گرجستان و رییس جمهور ایران، طی یک مکالمه تلفنی، از لغو مجدد ویزا برای سفر اتباع ایرانی به گرجستان، استقبال کرده بودند.

دولت گرجستان، در تاریخ، ۱ ژوئیه ۲۰۱۳ (۱۰ تیر ۱۳۹۲)، قرارداد سفر بدون ویزای اتباع ایرانی به گرجستان را، به صورت یک طرفه لغو کرده بود.

  1. nader
    20 بهمن 1394 در 09:34 | #1

    خبر مسرت بخش و امیدوار کننده ایه ایشالا مثل قبل دوباره لغو نشه

  2. ثریا
    20 بهمن 1394 در 14:56 | #2

    یعنی دیگه نه قبل از سفر و نه لب مرز نیاز نیست ویزا بگیریم یا برای ورود پول بدیم؟

  3. شایان باکو
    20 بهمن 1394 در 15:48 | #3

    تبربک به هموطنان عزیز ولی من گرفته بودم 21 دلارم هدر رفت 🙂

  4. شایان باکو
    20 بهمن 1394 در 15:51 | #4

    نه دیگه هر وقت دلتون خواست زمینی و یا هوایی می تونین برین. فقط پاسپورت می خواد.

  5. سانیاز
    20 بهمن 1394 در 19:23 | #5

    خبر بسيار خوبي است. ولي من شخصاً از فرصت طلبي سياستمداران گرجستان نسبت به تغيير مواضع و تغيير قوانين به صورت ناگهاني و بدون اطلاع قبلي دلخور هستم!!! قطعاً اين تصميم صرفاً به جهت جذب دوباره سرمايه هاي ايرانيان محترم و ترغيب توريستهاي ايرانيست

  6. سعید
    20 بهمن 1394 در 22:44 | #6

    البته من با نظر شما سانیاز جان مخالفم
    چرا که این درخواست در ابتدا از طرف ایران بوده وبعد با موافقت طرف مقابل و این تفاهم بصورت یه روزه انجام نشد چرا که طرفین مدتی بود که بررسی میکردند و این هم واقعیتی هست که نباید ناراحت بشیم چرا که واردات کالا از سمت ایران وحتی توریست ایرانی چندان سودی برای کشور گرجستان نداره

  7. ارگله
    21 بهمن 1394 در 01:42 | #7

    کاش این اتفاق نیفته، کاش ویزارو ورندارن ایرانی ها میرن گرجستان و خرابکاری می کنن

  8. gorji
    22 بهمن 1394 در 00:40 | #8

    تبریک. فقط باید حواسمان به رفتارمان باشه که دوباره سخت گیری نکنن

  9. رامین
    23 بهمن 1394 در 03:51 | #9

    در چند سال پیش جدای از خربکاریهای هموطنان تعداد زیادی هم برای زندگی و تجارت به گرجستان نقل مکان کرده بودند ولی از آنجایی که گرجستان کشور فقیر و بسیار سنتی و مذهبی است و ایرانیان را دشمن دیرینه خود میدانند به محض ورود سرمایه گذاران و تجار ایرانی و توریستها اقتصاد و بازار ملک گرجستان رونق گرفت و چون در هرض مدت کوتاهی زندگی مردم تکانی خورد و پولی دیدند خیلی زود دچار توهمی شدند و چه مردم و دولت کلا وجهه ضد ایرانی خود را نشان دادند و علنا در اخبار و تلویزیون نشان دادند که مردم در میگفتند بجای هندی و ایرانی ترجیح میدهیم که اروپائیان به کشور ما بیایند و نه ایرانیان. و همینطور که همه میدانیم ویزای ایرانیان را لغو کردند و ایرانیان زیادی سرمایه خود را از دست دادند.
    کلا گرجستان جای مناسب و امنی برای تجارت و سرمایه گذاری نیست.

  10. ماتا
    23 بهمن 1394 در 16:02 | #10

    با توجه به لغو ویزای گرجستان، زمان ورود با این کشور تنها پاسپورت کافی است؟ یا باید بیمه مسافرتی و تاییدیه هتل محل اقامت رو هم نشون بدیم؟

  11. بیژن
    24 بهمن 1394 در 12:38 | #11

    @رامین
    درجواب شما باید گفت گرجستان کشور فقیری نیس چون با دیدین چند فقیر در خیابان ها ی تفلیس که نمیشود گفت همه مردم گرجستان فقیرند در صورتی که در ایران فقر و اعتیاد و بی کاری بیداد میکند.درضمن هم معادن نفت و گاز دارد و هم توریست کافی که نیازی به رفتن ایرانی ها نیست و هم یکی از بهترین تولید کنندگان و صادر کنندگان شراب در جهان میباشد و درضمن دارای معادن ذغال سنگ و فولاد و سنگ مرمر .ازهمه مهمتر کارخانه های ساخت قطار و قطعات هواپیما که این آمار نسبت به جمعییت ان بسیار زیاد میباشد .این را هم بگویم که حدود 60 سال پیش در گرجستان مترو احداث شده در حالی که در ایران هنوز بیست سال نشده که مترو به خود دیده اند.من یک سال در گرجستان زندگی کردم ولی تا به حال ندیدم کسی از آن ها به ایرانی ها اهانت کند و اتفاقا با من برخورد خوب و مهمان نوازی داشته اند نمیدونم شما چرا بر عکس اینو میگین حتما یه کاری اونجا انجام دادین ….

  12. بیژن
    24 بهمن 1394 در 12:54 | #12

    خدارو شکر ویزارو برداشتن هرچند که اونجا بعضی از هم وطنان یه کارای نادرست و بی فرهنگی ازشون سر میزنه ولی گرجی ها اینجوری نیستن که کارای این چندتا ارازلو به پای کل مردم ایران بنویسن من اونجا بودم مردمش روشنفکرن درضمن گرجستان یک کشور اروپایی هست والان هم که جزو اتحادیه اروپاس پس رفتن به اونجا برای سرمایه گذاران و تجارخیلی مفید و مناسب خواهد بود و به قول آقای ظریف همچنین گرجستان بهترین راه برای صادرات و واردات و تجارت با بقیه کشورهای اروپاییه.

    توضیح تفلیس.کام: لازم به تاکید است، علیرغم تصور نویسنده، در زمان انتشار این نظر، گرجستان عضو اتحادیه اروپا نیست.

  13. سانياز
    24 بهمن 1394 در 12:56 | #13

    من اطلاعي از درخواست ايران براي لغو ويزا نداشتم، اما از نزديك و بطور ملموس در جريان تحقير سرمايه گذاران ايراني و از دست دادن وقت و پول آنها در اين كشور بودم، و اين سياست كه ٣ سال پيش اعمال شد در راستاي سياستهاي گرجستان براي الحاق اين كشور به اتحاديه اروپا بود، و هم اكنون كه فضاي اقتصادي به نفع ايران باز شده است، سياستمداران تغيير جهت داده اند. با ديدن رنجهايي كه دوستان ٣ سال پيش در گرجستان متحمل شدند، دلخوري بوجود آمده مرتفع نميشود. @سعید

  14. فرهاد
    24 بهمن 1394 در 14:02 | #14

    @بیژن
    دوست عزیز، طبق اطلاعات بانک جهانی درآمد سرانه یک ایرانی تقریبا دو برابر یک گرجی است و مردم ایران در دسته درآمد متوسط به بالا و مردم گرجستان در دسته درآمد متوسط به پایین طبقه بندی می شوند. در نتیجه در کل مردم گرجستان نسبت به مردم ایران فقیر تر محسوب می شوند.
    از لحاظ منابع طبیعی و نفت و گاز هم گرجستان به هیچ وجه با ایران قابل مقایسه نیست. مثلا اگر فرض را بر این قرار بدیم که وجود منابع گازی با حجم اعلام شده که اخیرا در شرق گرجستان کشف شده توسط شرکت های بزرگ و معتبر انرژی مثل بریتیش پترولیوم تایید شود، باز هم کل منابع گازی در اختیار گرجستان به اندازه حتی یکی از منابع ایران در پارس جنوبی نیست.
    در رابطه با مترو هم باید بگم که مترو گرجستان دستاورد شوروی سابق هست که به گرجستان به ارث رسیده. زمانی که طرح های احداث مترو در ایران در حال اجرا بود، گرجستان برای استقلال از شوروی تلاش می کرد و ایران از اولین کشورهایی بود که این استقلال رو به رسمیت شناخت و در این زمینه به گرجستان کمک بزرگی کرد.
    ضمنا در رابطه با مهمان نوازی گرجی ها با شما موافقم. بله، عموم مردم گرجستان خصومتی با ایرانی ها ندارند اما عده معدودی هستند که هنوز درگیر مسائل تاریخی اند و بعضا رفتار مناسبی با ایرانی ها ندارند که این مسئله رو نمیشه به همه مردم گرجستان تعمیم داد.

  15. فرهاد
    24 بهمن 1394 در 14:23 | #15

    @سعید
    @سانياز
    در هیچ خبر رسمی به این مسئله که درخواست لغو ویزا از طرف ایران بوده اشاره نشده و اصولا این موارد به صورت مشترک و توافقی انجام می شود.
    لغو ویزای گرجستان و ایران هم مشترکا انجام و سپس از سوی گرجستان به صورت یک طرفه لغو شد و در نهایت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به این نتیجه رسید که لغو مجدد ویزا برای اتباع ایرانی توسط گرجستان میتونه به ارتقا سطح مناسبات تجاری کمک کنه و گرجستان هم این مسئله رو پذیرفت.

  16. pet
    25 بهمن 1394 در 23:24 | #16

    @فرهاد
    دوست عزیز شما ظاهرا تعصبی نظر میدید و انگار مشکلی با گرجستان و مردمش دارید که اینقدر بد ازشون میگین نظری که از روی احساس یا یک طرفه باشه نظر درستی نخواهد بود چون برامده از احساس است.بر طبق نظر شما و اطلاعات بانک جهانی بنده در زمینه ی اقتصاد تحصیل میکنم و همچنین مشغول به کار هستم نمیشه گفت اقتصاد گرجستان قدرتمنده و مثله المانه یا فرانسه هست اینجوری نیست اما در حاله پیشرفته و نسبت به جمعیتش از اقتصاد مناسبی و صنایع مهمی برخورداره والا بنده زیاد به گرجستان سفر میکنم و اکثرا حقوق خوبی میگیرن مگر اینکه کارشون یه کار ساده و بدونه تخصص باشه در اون صورت حقوقشون متوسطه کم هم نیست.و شما که میگی یه ایرانی دو برابر گرجی حقوق داره من با نظر شما کاملا مخالفم

    شما که اینقدر اطلاعات دارید بفرمایید حقوق وزارت کار ایران چقدره؟850 تومنه
    من مشاغل رو دارم اینجا از نزدیک میبینم اگه کسی تو گرجستان تو رستوران هم کار بکنه نزدیک 850 لار میگیره در صورتی که ایران به کارمند ها اینقدر میده

    من نمیگم گرجستان بهشته اما اینجوری که شما میگید نیست لطفا منصفانه نظر بدید

  17. pet
    25 بهمن 1394 در 23:34 | #17

    و در مورد فقیر بودن گرجستان و گرجی ها من این حرف را به شدت تکذیب میکنم
    گرجستان در طول تاریخ به سبب ثروت و منابع طبیعی که داره دایما در حال جنگ و حفظ قلمرو بوده این از گذشته
    و اما حال گرجی ها مردم فقیری نیستن شما با فقیرش معاشرت داشتی یا اگه فقیری هم بوده انگشت شمار بوده گرجی ها مردمی هستند که اگر سالی 10 لار هم درامد داشته باشند باز هم از هیچی کم نمیزارن و مثله یه شاهزاده زندگی میکنن

    نمیشه چند نفر رو دید و کلا کشور رو فقیر دانست و به دوستان اطلاعات غلط داد اگه اینجوری باشه همین ایران خودمون پره فقیره و بدبخت بیچارست حتی دیوار مهربانی هم تو تهران لباساش رو میدزدن و خیلی ها سر خیلی ها کلاه میزارن و خیلی کارهای دیگه شما تشریف بیار تهران دونه دونه بهت نشون میدم

    خب اگه یه توریست بیاد باید بگه کله ایرانی ها کلاهبردار و فقیر و دزد و اینا هستن؟
    خیر اینطور نیست در لیست 1000 ادم پولدار در جهان اسامی زیادی گرجی هستند و حتی ایرانی …
    هر کشوری فقیر داره و غنی هم داره نمیشه گفت گرجستان غنی هستش یا فقیر هستش خیر جامعه بالا پایین داره
    اگه خودروی بنز داشتن با 10 میلیون و خونه تو تفلیس با 60 میلیون اسمش فقره کاش ایران ما هم فقیر باشه

    فقیر ترین گرجی ها یه ماشین خوب و یه خونه ی تقربا خوب داره و دولت به 99 درصد گرجی ها خونه داده و با وام و تسهیلات کمکشون کرده

  18. فرهاد
    26 بهمن 1394 در 11:22 | #18

    @pet
    @pet
    مطالبی که من عنوان کردم (به جز در رابطه با مهمان نوازی گرجی ها) نظر شخصی نیست و اگر شما یه کم با دقت بیشتر نظر من رو مطالعه می کردید دچار سو تفاهم نمی شدید. هر چیزی که من گفتم مستند و بر اساس آمار و ارقام رسمی است. ضمنا گفتن واقعیات بر اساس اطلاعات مستند رو نمیشه بهش نظر احساسی یا یک طرفه گفت. من هیچ مشکلی با گرجستان و مردمش ندارم اما بد گفتن من از گرجستان یا خوب گفتن بعضی هموطنان ایرانی که اصالت گرجی دارند و معمولا متعصبانه در مورد گرجستان اظهار نظر می کنند تاثیری بر واقعیت ندارد.
    برای درک مطالبی که بنده عرض کردم احتیاجی به داشتن دکتری اقتصاد یا دانشجوی اقتصاد بودن نیست. لازم هم نیست که کارمند یک بنیاد پژوهشی در حوزه اقتصاد یا وزارت دارایی باشیم تا بفهمیمشون. هر آدم معمولی و منطقی که کمی اطلاعات عمومی داشته باشه متوجه عرایض بنده میشه.
    در رابطه با مقایسه منابع طبیعی و انرژی ایران و گرجستان فکر نمی کنم احتیاج به توضیح باشه چون با توجه به وسعت دو کشور تکلیف روشنه و هر بچه دبستانی هم میدونه که در منابع انرژی (نفت و گاز و …) ایران در دسته برترین های جهانه. اگر نظر شما غیر از این باشه، پس آدم عاقل حتما به تمام گفته هاتون شک میکنه!
    در رابطه با مقایسه درآمد و اینکه کدوم کشور فقیرتره من به آمار بانک جهانی اشاره کردم که نیاز به دسترسی ویژه نداره و در دسترس عموم مردم هست. شما اگر اعتراضی داری باید برای بانک جهانی بفرستی و نه من! قطعا آمار بانک جهانی بر اساس مشاهدات شخصی من و شما تنظیم نمیشه و خوش اومدن یا نیومدن من و شما رو در نظر نمیگیره!
    بر اساس آخرین اطلاعات بانک جهانی درآمد سرانه هر ایرانی 6063 دلار آمریکا و جمعیت ایران 78470222 (http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/iran) و درآمد سرانه هر گرجی 3720 دلار آمریکا و جمعیت گرجستان 4504100 (http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/georgia) است. با یک ضرب ساده درآمد کل هر کشور به دست خواهد اومد و همونطور که گفتم درآمد سرانه هر ایرانی “تقریبا” دو برابر هر گرجی هست.
    در همین سایت که جستجو کنید، کلی خبر از کمک های مالی آمریکا و چین و ژاپن و اروپا و کره جنوبی و … به گرجستان هست. کشوری که با توجه به نظر شما اینقدر ثروتمنده که از ایران جلو زده چه نیازی به کمک مالی خارجی داره؟ شما بیا و همه رو با نظرات غیر متعصبانه و غیر احساسی روشن کن!
    حالا فکر می کنم که برای همه روشنه که نظر چه کسی احساسی و متعصبانه است.
    از مسئولان سایت هم میخوام که تصویر صفحه اطلاعات بانک جهانی رو با توجه به اینکه امکان تغییر آن در آینده وجود داره در اینجا قرار بدن که خوانندگان نظرات گمراه نشن.

    توضیح تفلیس.کام: به درخواست نویسنده نظر، تصویر صفحات مربوط به لینک های مندرج در متن پیام، پیوست گردید. برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی، بر روی آنها کلیک نمایید.

     

  19. بیژن
    26 بهمن 1394 در 11:46 | #19

    @فرهاد
    دوست عزیز اگر به دقت نظر مرا خوانده باشید من اصلا منابع گرجستان را با ایران مقایسه نکردم چون اصلا این دو کشور از نظر وسعت هم برابر هم نیستند و وسعت کشورگرجستان کوچکتر از ایران میباشد.در رابطه با ساخت مترو بگویم که اگر شما عقیده بر این دارین که در زمانی که گرجستان جزو شوروی بوده ساخته شده درست من هم قبول دارم ولی اول تحقیق کنید که رهبر شوروی در آن زمان چه کسی بوده بعد حرف بزنید . رهبر شوروی آن زمان استالین بود و او هم گرجی بود و در شهر گوری گرجستان دیده به جهان گشود و این افتخار بزرگی برای مردم گرجی است که هم وطن و هم نژادشان به همچین مقامی برسه و کاری براشون انجام بده.در رابطه با عده معدودی از گرجی ها که گفتین با ایرانی ها رفتار مناسبی ندارند باید بگم این مشکل بعضی از افراد ایرانی هس که اونجا کارهای ناشایست انجام میدهند البته اگر هم بعضی از مردم گرجی به علت مسایل تاریخی با ایرانی ها خصومت دارند ،من به آنها حق میدهم چون از زمانهای قدیم ایرانی ها به گرجستان حمله میکردند و مردم آنجارا مورد اذییت و آزار قرار میدادند و اموالشان را غارت میکردند. مگر ما الان از عراقی ها متنفر نیستیم پس به آنها هم باید حق داد البته قبلا گفتم عده ی کمی از گرجی ها اینگونه میباشند ولی هیچوقت نشنیدم و ندیدیم که همین عده ی کم هم ایرانی ها را اذییت کنند،در کل مهمان نوازند .

  20. بیژن
    26 بهمن 1394 در 11:47 | #20

    در جواب تفلیس . کام باید بگم شما خیلی از اخبار جهان عقب هستین خودتو آبدیت کن

  21. مهدی
    26 بهمن 1394 در 20:32 | #21

    سلام خدمت همه
    به نظر من این بحث کاملا مشخصه
    گرجستان یک کشور بسیار زیباست که هر گردشگری باید یکبار به اونجا سفر کنه و از طبیعت و آثار تاریخی گرجستان دیدن کنه اما از طرف دیگه چه خوشمون بیاد و چه نیاد باید قبول کنیم که در حال حاضر سطح درامد مردم گرجستان پایین تر از حد متوسط است هر چند با اقدامات انجام شده در سالیان اخیر میشه آینده بهتری برای گرجستان متصور بود.
    من با یک جستجوی ساده در همین سایت به مواردی بر خوردم که بهتره بهشون دقت بشه.

    آقای ساکاشویلی که خودش سابقا رییس جمهور گرجستان بوده گفته: ما هنوز یک کشور فقیر هستیم.
    منبع: http://www.teflis.com/2013/12/16/%D8%B3%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%B2%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87/

    ۱۰ درصد از مردم گرجستان در فقر زندگی می کنند
    منبع: http://www.teflis.com/2015/04/17/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-10-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%82%D8%B1/

    گرجستان، کشوری با درآمد کمتر از متوسط جهانی
    منبع: http://www.teflis.com/2015/07/13/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C/

  22. تفلیس.کام
    27 بهمن 1394 در 12:24 | #22

    مخاطب محترم، اگر منظور شما توضیح تفلیس.کام در رابطه با عدم عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا در این پیام است:

    بیژن :

    خدارو شکر ویزارو برداشتن هرچند که اونجا بعضی از هم وطنان یه کارای نادرست و بی فرهنگی ازشون سر میزنه ولی گرجی ها اینجوری نیستن که کارای این چندتا ارازلو به پای کل مردم ایران بنویسن من اونجا بودم مردمش روشنفکرن درضمن گرجستان یک کشور اروپایی هست والان هم که جزو اتحادیه اروپاس پس رفتن به اونجا برای سرمایه گذاران و تجارخیلی مفید و مناسب خواهد بود و به قول آقای ظریف همچنین گرجستان بهترین راه برای صادرات و واردات و تجارت با بقیه کشورهای اروپاییه.

    توضیح تفلیس.کام: لازم به تاکید است، علیرغم تصور نویسنده، در زمان انتشار این نظر، گرجستان عضو اتحادیه اروپا نیست.

    لازم به تاکید مجدد است که در حال حاضر، گرجستان، نه تنها عضو اتحادیه اروپا نیست، بلکه در دسته کشورهای کاندید عضویت در اتحادیه اروپا نیز قرار ندارد (منبع: وب سایت اتحادیه اروپا).
    آنچه که در رابطه میان گرجستان و اتحادیه اروپا اتفاق افتاده، امضای قرارداد همگرایی سیاسی، امضای قرارداد همکاری تجاری و رای مثبت پارلمان اروپا به الحاق گرجستان به این اتحادیه بوده که برای اجرایی شدن، نیاز به پیاده سازی استانداردهای مد نظر اتحادیه اروپا در گرجستان و تصویب همه قراردادها و مصوبات فوق در پارلمان کشوری همه اعضای اتحادیه اروپا دارد؛ در نتیجه گرجستان، راه طولانی تا پیوستن کامل به اتحادیه اروپا پیش رو دارد.

    به نظر می رسد که لازم است شما اطلاعات خود را به روز کنید.

    لیست کشورهای عضو یا کاندیدای عضویت اتحادیه اروپا در تاریخ ارسال این پیام

    @بیژن

  23. فرهاد
    27 بهمن 1394 در 13:50 | #23

    @بیژن
    خوشحالم که در رابطه با مسئله منابع طبیعی و انرژی و همچنین مهمان نوازی گرجی ها هم نظر هستیم. اما لازم می بینم چند نکته را بازگو کنم.

    1- ساخت مترو برای گرجستان در زمان شوروی، اقدامی بوده که در تمام شوروی انجام شده و نه فقط گرجستان و یا به دلیل گرجی تبار بودن رهبر شوروی! این مترو در مسکو و ایروان و باکو هم ساخته شده.

    2- ممکنه که یک فرد برای یک ملت یا یک گروه باعث افتخار باشد و برای مردم یا گروه های دیگر خیر. با حفظ احترام نسبت به گرجی های عزیز، متاسفانه باید بگم که استالین در چشم اکثر مردم دنیا نه تنها یک فرد محبوب نیست، بلکه به دلیل مسائلی که توسط این فرد به وجود آمده، منفور هم هست. مثل هیتلر که برای نازی ها یک اسطوره بود و در چشم مردم دنیا خیر. حتی در گرجستان هم همه گرجی ها به استالین افتخار نمی کنند.

    3- رفتار ناشایست از هیچ کس پذیرفته نیست. چه ایرانی، چه گرجی، چه آلمانی، چه عرب. بدی و زشتی قابل دفاع نیست ولی بدی کردن به دلیل بدی دیدن هم همینطور. به نظر من، مثال شما وارد نیست. آیا الان همه اروپایی ها به دلیل جنگ های جهانی از آلمانی ها متنفرند؟ آیا اگر یک آلمانی به فرانسه که در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان درآمده بود برود مردم فرانسه به دلیل این موضوع به او توهین می کنند. پس من مثل شما به گرجی ها این حق را نمی دهم که به دلیل مسائل تاریخی که سال های زیادی از آنها می گذرد به ایرانی ها توهین کنند.

    به هر حال، امکان بحث بیشتر در تمامی این موارد وجود دارد که متاسفانه به این شکل مقدور نیست.

  24. بیژن
    27 بهمن 1394 در 15:13 | #24

    @فرهاد
    دوست عزیزگرجی ها به کسی توهین نکرده اند اگر هم شما شاهد توهین بعضی از مردم گرجستان به بعضی از ایرانی ها بوده اید که مطمعنا اشتباه میکنید همانطور که قبلا هم عرض کردم این مشکل خود این تعداد معدود میباشد که حتما درآنجا کار ناشایستی انجام داده اندوگرنه به دلیل مسایل تاریخی نبوده.من بارها شاهد بوده ام که جوانان گرجی با بعضی ازایرانی ها به شدت برخورد کرده اند که آن هم به دلیل ایجاد مزاحمت این افراد معدود و بی فرهنگ بوده .پس نباید اینگونه برخوردها را به پای مسایل تاریخی نوشت.دوست عزیز دررابطه با استالین و هر سیاستمداری بگویم که کسی که به این مقامهای سیاسی برسه مطمعن باش که برای بعضی افراد منفور میشود و برای بعضی ها باعث افتخارو اینکه از نظر شما استالین منفور است این نظر شخصیه شماس و نمیتوانید نظر کل مردم جهان را همینطوری و بدون تحقیق بیان کنیدو جای اونا هم تصمیم بگیرید. استالین نه تنها در کشور گرجستان بلکه در روسیه و کشورهایی که عضو شوروی بوده اند محبوبه و براشون کارای زیاد و مفیدی انجام داده.باز هم میگم هرکسی چه سیاستمدار چه عادی درنظربعضی ها خوبه و درنظرعده ای دیگر بد .مثل همین کشور ایران که هرکسی نسبت به ساستمدارامون یه نظری داره وشما و نه هیچ کس دیگری نمیتوانیدنظر همه را بیان کنید .طوری حرف میزنید که انگار به تمام کشورهای دنیا سفر کرده اید و آن هم فقط به خاطر تحقیق درمورد استالین ،که اینطوری به جای همه ی مردم جهان نظر میدید. شما تصرف فرانسه توسط آلمان را باحملات مکرر ایرانی ها در چند دوره ی تاریخی از جمله صفوی و قاجاریه و ظلم و ستم بی شمار به مردم گرجستان را با هم برابر میدانید!!!!!!.خلاصه باز هم میگویم که کسی اشتباه برداشت نکنه هیچ یک از ایرانی ها در گرجستان مورد توهین واذییت و آزار قرار نگرفته مگر به خاطر کارهای ناشایست خودش.شما تا به حال شنیده اید یک ایرانیه با فرهنگ و باکلاس بعد از سفر به گرجستان بگویید آنجا به من توهین کردند؟منکه نشنیدم و ندیده ام .

  25. رامین
    30 بهمن 1394 در 12:25 | #25

    @ بیژن عزیز

    بنده سئوالی نکردم که جوابی بخواهم. فقط نظر شخصی خود را از تجربیات سه دوره شش ماه کار و زندگی در گرجستان برای یک شرکت خارجی و از کانادا بیان کردم.

    در مورد مترو و معادن و فقر و … نظر دادید و همگی خواندیم و توضیحات کامل را آقای فرهاد زحمت کشیده شرح دادنند. در مورد شراب در دو کارخانه شراب سازی قدیمی و معروف که نامشان را نمیبرم بنده شانس این را داشتم که از نزدیک ببینم…. کل دستگاهها و سیستم بغیراز کارگر و انگور در زمان شوروی از روسیه بوده و در حال حاضر از ایتالیا و فرانسه هست…

    در مورد مهمان نوازی گرجی ها بنده شخصا هیچ مشکلی نداشتم بغیر از چند مورد کوچک تاکسی که انهم در تمام کشورهای جهان سوم اتفاق میافتد و عادیست…. ولی انچه که از تجربه شخصی ذکر کردم از قول همکاران و دوستان گرجی بود که بخاطر شکل ظاهری رنگ چشم و مو و کار در شرکت غیر ایرانی نمیدانستند بنده ایرانی هستم…. شما اگر به یوتیوب مراجعه کنید یک خبرگزاری فرانسوی با مردم دو سال پیش در تفلیس مصاحبه میکند و توصیه میکنم که ببینید.

  26. محمدرضا
    13 اسفند 1394 در 17:53 | #26

    باسلام من هم از لغو ویزا خوشحال هستم ولی گرجستان در مرزها زمینی موقع ورود ایرانی ها را خیلی اذیت میکنند. طوری ایرانیها رو تفتیش میکنند که انگار قاچاقچی گرفتن.ما پارسال عید در مرز سارپی خیلی اذیت شدیم. همش دنبال یه بهانه میگشتن به ما گیر بدن. دنبال دارو میگشتن

  27. رضا
    3 فروردین 1395 در 07:12 | #27

    درود
    بنده قصد سفر زمینی از طریق ارمنستان به گرجستان را دارم ، با توجه به لغو ویزا برای ایرانیان آیا مدارک خاصی غیر از پاسپورت هنگام ورود نیاز است؟
    سپاس

  28. فرنیان
    8 بهمن 1395 در 08:46 | #28

    باسلام هموطنان عزیز فراموش نکنید شما به عنوان میهمان وارد
    هرکشوری که میشوید با ید به میزبان خود احترام بگذارید
    و به شعونات آنان احترام بگذارید .

  29. جواد
    1 اردیبهشت 1397 در 11:21 | #29

    سلام دوستان
    مطالبتون رو به دقت خوندم
    فقط این مطلب رو من خوب میدونم و تک تک هموطنان هم میدونن که شرایط زندگی در ایران هم از نظر فرهنگی و اقتصادی و هم از نظر امنیتی (فرهنگی و اقتصادی) به شدت سخت هست و هر روز بدتر میشه ، نیازی هم به ارائه آمار رو ارقام و اسناد نیست ، چون آماری که میدید با واقعیات کاملا متناقضه .
    در این مسأله که ایران جای خیلی خوبیه برای زندگی ، هیچ شکی نیست ، به شرطی که از انگل های موجود پاک بشه ، این حقوق های نجومی و فقر شدیدی که وجود داره باعث شده که میانگین آمار ها رو خیلی خوش بینانه جلوه بده.
    منابع ثروت غنی که در ایران وجود داره و ایرانی ها ازش سهمی ندارن ، هیچ افتخاری برای ایرانی ها نداره .

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,