+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, خبر, گردشگری > راهنمای اخذ اجازه اقامت موقت گرجستان

راهنمای اخذ اجازه اقامت موقت گرجستان

راهنمای اخذ اجازه اقامت موقت گرجستان

طی چند سال گذشته ایرانیان زیادی با هدف راه اندازی کسب و کاری تازه و اقامت در گرجستان به این کشور سفر کرده اند. از آنجا که اکثر آنها نسبت به قوانین مربوط به اخذ اجازه اقامت در گرجستان اشراف لازم را ندارند، به ناچار پیگیری امور حقوقی خود را به سایر افراد می سپارند.

در این میان، از طرفی عدم تسلط اغلب ایرانی ها به زبان گرجی یا روسی و از طرف دیگر عدم تسلط اغلب گرجی ها به زبان انگلیسی یا فارسی موجب می شود که ایرانیان تازه وارد ناچار باشند تا امور خود را به سایر هموطنان فارسی زبان که پیش از آنها به گرجستان آمده اند، محول کنند.

برخی از ایرانیان خوشنام و متعهد که در رابطه با امور حقوقی و اخذ اجازه اقامت، تخصص و سابقه مثبت دارند در گرجستان مشغول فعالیت هستند که در صورت امکان، در آینده و در همین وب سایت معرفی خواهند شد؛ اما بسیاری از ایرانیانی که مدعی امکان پیگیری مسائل حقوقی مربوط به اخذ اقامت موقت در گرجستان هستند، در واقع تخصصی در این کار ندارند و صرفا برای تامین مخارج اقامت خودشان در این کشور، با وعده های واهی، تازه واردان بی اطلاع را جذب و پس از دریافت مبالغ کلان تحت عنوان ملزومات اخذ اقامت، در نهایت آنها را بدون هیچ اقدام موثری به حال خود رها می کنند.

در طول یک سال گذشته، تماس های زیادی از سوی افراد مختلف داشته ایم که پس از شرح موارد بالا و اعلام اینکه سرمایه خود را از دست داده اند، از تفلیس.کام درخواست کمک جهت استرداد مبالغ پرداختی به افراد مختلف را داشتند.

از آنجا که تفلیس.کام به عنوان یک رسانه اجازه ورود به حریم خصوصی افراد را ندارد، لذا امکان پیگیری موارد مختلف مطروحه در چارچوبی که مورد نظر بسیاری از افراد فریب خورده بوده است را نداشته و نتوانسته کمکی به این افراد بنماید؛ اما آنچه که برای ما مقدور است، ارائه اطلاعات صحیح به افرادی است که به تازگی تصمیم به اقدام در رابطه با موارد مذکور در بالا گرفته اند.

پیش از این، در رابطه با شایعه افراد سودجو مبنی بر صدور ‘کارت سبز (گرین کارت) گرجستان‘ اطلاع رسانی کردیم و اینک قصد داریم بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ‘مرکز خدمات عمومی‘، راهنمای اخذ اجازه اقامت موقت گرجستان را به صورت پرسش و پاسخ در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم.

متاسفانه، پیش از این، علیرغم آنکه لزوم اخذ اجازه انتشار مطالب تفلیس.کام در سایر پایگاه های اینترنتی و یا نشریات مکتوب در تمامی صفحات این وب سایت درج شده است، شاهد چشم پوشی برخی افراد بر حق مالکیت معنوی مطالب منتشر شده و کپی آنها بوده ایم. تفلیس.کام همواره حق پیگیری قانونی موارد اینچنینی را برای خود محفوظ می داند.

|راهنمای اخذ اجازه اقامت موقت گرجستان|

اجازه اقامت موقت در گرجستان چیست؟

مجوزی است که توسط دولت گرجستان برای افراد خارجی که تمایل به اقامت بیش از 3 ماه و کمتر از 6 سال در این کشور را دارند، صادر می شود.

اجازه اقامت موقت برای چه کسانی صادر می شود؟

اجازه اقامت موقت در چارچوب قوانین جاری برای افراد خارجی که مشمول هر یک از موارد زیر باشند صادر خواهد شد.

– افرادی که در چارچوب قانون کار گرجستان در استخدام هر یک از وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکتهای دولتی یا خصوصی با تابعیت گرجی باشند و همچنین افراد متخصصی که به صورت مستقل در گرجستان مشغول به کار باشند.

– افرادی که جهت تحصیل یا درمان و به صورت قانونی وارد گرجستان شده اند.

– افرادی که توسط نهادهای دولتی به عنوان متخصص مجرب به گرجستان دعوت شده اند و یا هنرمندانی که حضورشان در خاک گرجستان، تامین کننده منافع نهادهای دولتی باشد.

– افرادی که قیومیت یا سرپرستی یک شهروند گرجستان را بر عهده دارند.

– افرادی که تحت قیومیت یا سرپرستی یک شهروند گرجستان هستند.

– افرادی که همسر، پدر، مادر، فرزند، فرزند خوانده، پدر خوانده، مادر خوانده، خواهر، برادر، مادربزرگ و یا پدر بزرگ یک شهروند گرجستان و یا یک شهروند خارجی دارای اجازه اقامت معتبر در گرجستان محسوب می شوند.

– افرادی که دلایل و مدارک معتبری در مورد آنها وجود دارد که نشان می دهد قربانی جرایم مربوط به قاچاق انسان بوده اند.

– افرادی که قرار است به عنوان شاهد یا مطلع در محاکم قضایی گرجستان حاضر شوند.

– افرادی که پیش از این تابعیت گرجستان را داشته اند ولی در حال حاضر تابعیت آنها لغو شده است.

برای ارائه درخواست اجازه اقامت موقت گرجستان باید به کجا مراجعه کرد؟

جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت گرجستان در داخل کشور باید به مراکز خدمات عمومی و در خارج از آن به سفارت خانه ها یا کنسولگری های گرجستان مراجعه کرد. همچنین امکان ارسال درخواست به صورت آنلاین و از هر نقطه جهان نیز وجود دارد.

به همراه درخواست چه مدارکی باید به صورت ضمیمه به مقامات مربوطه تسلیم شود؟

افرادی که در گرجستان استخدام شده اند و متخصصان مستقل: 1- کپی پاسپورت یا مدارک سفر 2- در صورتی که در زمان تسلیم درخواست در خاک گرجستان حضور دارید، مدارکی که نشان دهنده ورود قانونی شما به گرجستان باشد. از جمله ویزای معتبر و یا مهر ورود از مرزهای رسمی در پاسپورت 3- مدارک استخدام در گرجستان از جمله قرارداد رسمی کار و یا هر مدرک معتبری که نشان دهنده استخدام در گرجستان باشد. در صورتی که به عنوان یک متخصص مستقل درخواست ارائه می شود، صورتحساب بانکی که نشان دهنده گردش حساب متقاضی در یک سال گذشته باشد 4- مدارکی که نشان دهنده این باشد که سرمایه و درآمد فرد متقاضی از راه های قانونی به دست آمده است 5- رسید پرداخت هزینه ها و عوارض دولتی جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت 6- 2 قطعه عکس 4×3

افرادی که جهت تحصیل یا درمان به گرجستان آمده اند: 1- کپی پاسپورت یا مدارک سفر 2- در صورتی که در زمان تسلیم درخواست در خاک گرجستان حضور دارید، مدارکی که نشان دهنده ورود قانونی شما به گرجستان باشد. از جمله ویزای معتبر و یا مهر ورود از مرزهای رسمی در پاسپورت 3- مدارکی که از سوی مراکز درمانی یا تحصیلی معتبر صادر شده باشد و نشان دهد که فرد متقاضی نیاز به انجام مراحل درمان در گرجستان دارد و یا در یکی از مراکز تحصیلی به صورت رسمی ثبت نام نموده است. همچنین در این مدارک باید مدت تقریبی طول درمان یا تحصیل ذکر شده باشد 4- مدارکی که نشان دهنده این باشد که سرمایه و درآمد فرد متقاضی از راه های قانونی به دست آمده است 5- رسید پرداخت هزینه ها و عوارض دولتی جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت 6- 2 قطعه عکس 4×3

افرادی که توسط نهادهای دولتی به گرجستان دعوت شده اند و هنرمندانی که حضورشان در گرجستان تامین کننده منافع نهادهای دولتی است: 1- کپی پاسپورت یا مدارک سفر 2- در صورتی که در زمان تسلیم درخواست در خاک گرجستان حضور دارید، مدارکی که نشان دهنده ورود قانونی شما به گرجستان باشد. از جمله ویزای معتبر و یا مهر ورود از مرزهای رسمی در پاسپورت 3- دعوت نامه یا معرفی نامه از یکی از نهادهای وابسته به دولت 4- مدارکی که نشان دهنده این باشد که سرمایه و درآمد فرد متقاضی از راه های قانونی به دست آمده است 5- رسید پرداخت هزینه ها و عوارض دولتی جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت 6- 2 قطعه عکس 4×3

سایر افراد: 1- کپی پاسپورت یا مدارک سفر 2- در صورتی که در زمان تسلیم درخواست در خاک گرجستان حضور دارید، مدارکی که نشان دهنده ورود قانونی شما به گرجستان باشد. از جمله ویزای معتبر و یا مهر ورود از مرزهای رسمی در پاسپورت 3- سایر مدارک رسمی مرتبط با نوع درخواست 4- مدارکی که نشان دهنده این باشد که سرمایه و درآمد فرد متقاضی از راه های قانونی به دست آمده است 5- رسید پرداخت هزینه ها و عوارض دولتی جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت 6- 2 قطعه عکس 4×3

در موارد خاص، ممکن است مدارک بیشتری نیز توسط مسئولین رسیدگی به درخواست، از فرد متقاضی طلب شود.

آیا تحت شرایط دیگر به غیر از موارد بالا امکان دریافت اجازه اقامت موقت گرجستان وجود دارد؟

بله. دولت گرجستان به منظور تشویق اتباع خارجی جهت سرمایه گذاری در این کشور در شرایط زیر نیز برای افراد خارجی اجازه اقامت موقت صادر می کند.

– افرادی که به صورت رسمی صاحب املاک و مستغلات به ارزش 100000 لاری (1.65 لاری = 1 دلار آمریکا) در خاک گرجستان باشند.

– افرادی که سپرده ای به ارزش 100000 لاری در یکی از بانک های گرجستان داشته باشند.

– افرادی که در چارچوب قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی، به مبلغ حداقل 100000 لاری در گرجستان سرمایه گذاری کرده باشند.

برای اخذ اقامت موقت گرجستان تحت موارد بالا به چه مدارکی نیاز است؟

افراد صاحب املاک، مستغلات و سپرده های بانکی: 1- کپی پاسپورت یا مدارک سفر 2- در صورتی که در زمان تسلیم درخواست در خاک گرجستان حضور دارید، مدارکی که نشان دهنده ورود قانونی شما به گرجستان باشد. از جمله ویزای معتبر و یا مهر ورود از مرزهای رسمی در پاسپورت 3- سند ملک یا گواهی سپرده بانکی به ارزش 100000 لاری 4- توصیه نامه یکی از اعضای دولت و یا 3 شهروند کارآفرین گرجی که به فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند 5- رسید پرداخت هزینه ها و عوارض دولتی جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت 6- 2 قطعه عکس 4×3

افراد سرمایه گذار در چارچوب قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی: 1- کپی پاسپورت یا مدارک سفر 2- در صورتی که در زمان تسلیم درخواست در خاک گرجستان حضور دارید، مدارکی که نشان دهنده ورود قانونی شما به گرجستان باشد. از جمله ویزای معتبر و یا مهر ورود از مرزهای رسمی در پاسپورت 3- نامه تاییدیه سرمایه گذاری به مبلغ حداقل 100000 لاری از یکی از وزارتخانه های گرجستان 4- رسید پرداخت هزینه ها و عوارض دولتی جهت ارائه درخواست اجازه اقامت موقت 5- 2 قطعه عکس 4×3

مدارک مورد نیاز باید به چه زبانی ارائه شوند و چه شرایطی داشته باشند؟

کلیه مدارکی که توسط مراجع خارجی صادر شده اند می باید تاییدیه ‘آپوستیل‘ داشته باشند و در کشورهایی که عضو این پیمان نیستند به تایید سفارت یا کنسولگری گرجستان و در نهایت وزارت امور خارجه در تفلیس برسند. سپس کلیه مدارک باید به صورت رسمی به زبان گرجی ترجمه شده و ترجمه آنها نیز به تایید یکی از دفاتر اسناد رسمی در گرجستان برسد.

از زمان ارائه درخواست جهت دریافت اجازه اقامت موقت، چه مدت به طول می انجامد تا نتیجه درخواست مشخص شود؟

طبق قانون، دولت گرجستان موظف است ظرف یک ماه از زمان تسلیم درخواست اجازه اقامت موقت، به درخواست رسیدگی و نتیجه آن را رسما به متقاضی اعلام نماید.

در صورتی که با درخواست متقاضی موافقت شود، چه مدت به طول می انجامد تا کارت اقامت موقت برای وی صادر شود؟

در صورتی که پس از یک ماه از تاریخ تسلیم درخواست اجازه اقامت موقت، دولت گرجستان با درخواست متقاضی موافقت کند، با توجه به انتخاب متقاضی در زمان تسلیم درخواست، کارت اقامت موقت، 30، 20 یا 10 روز پس از اعلام نظر دولت صادر خواهد شد.

هزینه ارائه درخواست اجازه اقامت موقت چقدر است؟

– صدور 30 روزه کارت اقامت موقت پس از موافقت دولت: 210 لاری (1.65 لاری = 1 دلار آمریکا)

– صدور 20 روزه کارت اقامت موقت پس از موافقت دولت: 330 لاری

– صدور 10 روزه کارت اقامت موقت پس از موافقت دولت: 410 لاری

تمدید اجازه اقامت موقت چگونه انجام می شود؟

تمامی شرایط مربوط صدور اجازه اقامت موقت در گرجستان، در رابطه با تمدید این مجوز نیز اعمال می شود.

آیا میتوان به جای اجازه اقامت موقت از ابتدا برای اجازه اقامت دائم اقدام کرد؟

خیر. ارائه درخواست برای اقامت دائم منوط به 6 سال زندگی با اجازه اقامت موقت در خاک گرجستان است.

آیا افرادی که اجازه اقامت موقت گرجستان را دارند، شهروند گرجی محسوب شده و میتوانند برای دریافت پاسپورت گرجستان اقدام نمایند؟

خیر. افرادی که با اجازه اقامت موقت در گرجستان سکونت دارند، شهروند گرجستان محسوب نشده و نمیتوانند پاسپورت گرجی داشته باشند.

آیا تفلیس.کام خدمات ثبت شرکت، مشاوره سرمایه گذاری، اخذ اقامت و … را انجام می دهد؟

خیر. وظیفه تفلیس.کام به عنوان یک رسانه، صرفا اطلاع رسانی است. توصیه ما به همه افرادی که قصد اقدام برای هر کدام از موارد مذکور را دارند، مراجعه به وکلای حقوقی و معتبر است.

|خبر تکمیلی|

تصویب پیش نویس قانون جدید اخذ ویزا، اقامت و مهاجرت در پارلمان گرجستان

  1. تمدن
    24 مرداد 1392 در 23:52 | #1

    درود بر شما. خیلی خیلی سپاسگذار و ممنونم که در مورد اخذ اقامت دائم و موقت در گرجستان توضیح دادید و خیلی از مطالبی که برای من مبهم بود با این توضیحات روشن شد .خواهشا در مورد سبک زندگی و معاشرت در گرجستان هم در آینده توضیح دهید. باز هم تشکر می کنم.

  2. F16
    25 مرداد 1392 در 14:39 | #2

    لطفا شرکت های معتبر در این زمینه را معرفی کنید

  3. nader
    25 مرداد 1392 در 20:03 | #3

    کارتون کلا درسته،دستتون درد نکنه. خود من هم به شخصه با این جور موارد زیاد برخورد کردم که ایرانیهایی که به تفلیس میان و متوجه میشن که من هم ایرانی هستم سفره دلشون را باز میکنن و از این که برای اقامت و شروع تجارت و یک زندگی جدید در گرجستان به افرادی ناوارد و یا فرصت طلب مراجعه کردند و در اول کار برای اونها در گرجستان یک بهشت برین ساختند و کلی پول ازشون گرفتند و در آخر هیچی دستشون رو نگرفته گله می کنند. توضیحات بالا در مورد اقامت گرجستان شاید برای همه کارایی نداشته باشه اما حداقل روند کار و قوانین موجود در این کشور و هزینه ها را به وضوح نشون میده و حداقل برای افراد تازه وارد این حسن را دارد که سرشون کلاه نمیره یا حداقل کم تر ضرر میکنن. البته امیدوارم! کار شما قابل تقدیره.

  4. ترابیان
    26 مرداد 1392 در 12:27 | #4

    سلام.یک قانونی وجود دارد که اگر رییس جمهور بخواهد میتواند بدون هیچ تشریفاتی به اشخاص پاسپورت و تابعیت گرجستان اعطا کند بدون اینکه نیاز به اخذ اقامت موقت و یا دائم باشد.

  5. مُحَمَّد
    26 مرداد 1392 در 21:56 | #5

    سلام خدمت دست اندر کاران وب سایت teflis.com
    از این بابت که در جهت روشن نمودن افکار عمومی و افزایش سطح اطلاعات ایرانیان درباره کشور گرجستان تلاش می نمایید صمیمانه سپاسگزارم و به عنوان یک خواننده از شما تشکر می کنم.

  6. صمد
    28 مرداد 1392 در 12:04 | #6

    میشه یک سایت همسریابی گرجی معرفی کنید؟

  7. حامد
    28 مرداد 1392 در 22:21 | #7

    به نظر من گرجستان همچنان در آینده هم به ایرانیها اقامت میده و فکر میکنم که از بعد از تابستان هم دوباره ویزا برای ایرانیها لغو بشه و به حالت سابق برگرده.

  8. اهل کاشان
    8 شهریور 1392 در 12:19 | #8

    ضمن سلام و تشکر لطفا در مورد شرکتهای معتبر ایرانی و گرجی در این زمینه هم اطلاعاتی بدهید

  9. مهری
    12 شهریور 1392 در 17:26 | #9

    مردم باید به حقوق خود واقف باشند و شما در این باره کمک شایانی به افرادی که خواهان اقامت در گرجستان هستند نمودید. درود بر شما.

  10. امیر
    10 مهر 1392 در 12:21 | #10

    دست شما درد نکنه اطلاعات خوبی بود.

  11. علیرضا
    6 اسفند 1394 در 19:29 | #11

    سلام ببخشید .میشه چندتا شرکت مهاجرتی .در زمینه سرمایه گذاری معرفی بفرمایید

  12. سارا شاهرودي
    28 مرداد 1395 در 15:00 | #12

    سلام… من شغل و مدرکم در زمینه عکاسی هست …. میخوام به گرجستان مهاجرت کنم آیا میتونم شغلی مناسب پیدا کنم و موندگار بشم؟!

  13. سارا شاهرودي
    28 مرداد 1395 در 15:01 | #13

    البته اگر شغل های دیگه هم بشه پیدا کرد غیر مرتبط مشکلی نیست

  14. علیرضا گرجستانی
    13 اسفند 1395 در 09:24 | #14

    درود بر شما من با توجه به پیشینه تاریخی اجدادم چطوری میتونم ثابت کنم که گرجی هستم برای گرفتن اقامت گرجستان

  15. شاهین
    29 مهر 1396 در 12:45 | #15

    سلام
    یک سوال داشتم اگر لطف کنید مشاوره بدید ممنون میشم
    من در حال استخدام در یک شرکت گرجی هستم که بتونم اولین پارت اقامت شش ماهم رو هم باهاش شروع کنم
    میخواستم بپرسم آیا ممکنه بعد از اینکه من کارم شروع بشه و طبیعتا خونه ای اجاره کنم و همسرم رو هم نقل مکان بدم به گرجستان یکدفعه قوانین عوض بشه و بعد از شش ماه اقامت شغلی من تمدید نشه و مجبور شیم برگردیم ایران؟
    سپاسگذارم

  16. mor jefry
    27 دی 1396 در 20:34 | #16

    سلام ،،

    تشگر از شما ،مدیر محترم سایت و همه همکاران گرامیتان ،
    بسیار جامع و کامل بود اطلاعات شما در مورد سوالات مختلف
    که برای هر شخص خاص که قسط اقامت یا بازدید از کشور
    گرجستان دارند،در ضمن اکر فردی پژوش کر و مخترع باشد
    در گرجستان سازمان و نهاد خاص دارد که بتوان به آنجا
    مراجع نمود ،،ممنون و سپاس

  17. میلاد
    31 تیر 1397 در 22:47 | #17

    @شاهین
    آقا ممکنه این شرکت را هم به ما معرفی کنید ممنون میشم برادر

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,