+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, خبر, سیاسی, گردشگری > تصویب پیش نویس قانون جدید اخذ ویزا، اقامت و مهاجرت در پارلمان گرجستان

تصویب پیش نویس قانون جدید اخذ ویزا، اقامت و مهاجرت در پارلمان گرجستان

تصویب پیش نویس قانون جدید اخذ ویزا، اقامت و مهاجرت در پارلمان گرجستان

پارلمان گرجستان پیش نویس قانون جدید اخذ ویزا، اقامت و مهاجرت را در شور اول به تصویب رساند. ‘لوان ایزوریا’ معاون وزیر کشور، تصویب قانون جدید را پایانی بر سیاست های لیبرال مقامات قبلی در این زمینه و آغازی برای قانونمند شدن ورود و خروج اتباع خارجی در گرجستان دانسته است.

پیش از این مقامات گرجستان، از جمله ‘ماایا پانجیکیدزه’ وزیر امور خارجه و ‘تئا تسولوکیانی’ وزیر دادگستری، بارها از اصلاح قوانین صدور ویزا، مهاجرت و اقامت در آینده ای نزدیک سخن گفته بودند.

بر اساس قانون جدید، دولت گرجستان، طی 3 ماه می باید لیست کشورهایی که اتباع آنها می توانند بدون ویزا به گرجستان وارد شوند را به تصویب برساند و کلیه شرایط قبلی در رابطه با اتباع تمامی کشورها لغو خواهد شد.

حداکثر مدت زمان اقامت اتباع کشورهایی که با تصویب دولت، بدون ویزا به گرجستان وارد می شوند 90 روز خواهد بود و اجازه اقامت 360 روزه که بر اساس قانون قبلی برای اتباع برخی کشورها از جمله ایالات متحد آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا وجود داشت، لغو می گردد.

طبق قانون جدید، بر خلاف گذشته، صدور ویزا تنها در کنسولگری های گرجستان در سایر کشورها و با هزینه 50 دلار آمریکا انجام خواهد شد و در مبادی ورودی (فرودگاه، مرز) ویزا صادر نمی گردد. قانون جدید به دولت این اجازه را می دهد که در شرایط خاص امکان صدور ویزا در مبادی ورودی را فراهم آورد.

همچنین قانون جدید به پلیس گشت گرجستان این اجازه را می دهد تا اتباع خارجی را در هر مکان در رابطه با وضعیت اقامتشان مورد سوال قرار داده و مدارک اقامت آنها را کنترل نماید. در صورتی که فرد مذکور به صورت غیر قانونی در گرجستان اقامت داشته باشد، وزارت کشور مسئول اخراج وی بر اساس ضوابط قانونی خواهد بود.

آقای ایزوریا، معاون وزیر کشور، بدون نام بردن از کشور خاصی اعلام کرده که بر اساس اطلاعات موجود، طی دو سال گذشته، 7974 نفر از اتباع تنها یک کشور، به صورت غیر قانونی در گرجستان اقامت دارند.

افرادی که به صورت غیر قانونی در گرجستان اقامت دارند، در صورتی که توسط پلیس دستگیر و حکم اخراجشان توسط وزارت کشور صادر شود، علاوه بر پرداخت جریمه و محرومیت 2 تا 5 سال از ورود به خاک گرجستان، حداکثر 30 روز فرصت خواهند داشت تا به صورت داوطلبانه خاک کشور را ترک نمایند. جریمه اقامت غیر قانونی تا 3 ماه 180 لاری (1.71 لاری = 1 دلار آمریکا) و بیش از 3 ماه 360 لاری خواهد بود. همچنین تصمیم وزارت کشور مبنی بر اخراج مهاجر غیر قانونی در دادگاه های گرجستان قابل اعتراض است.

در صورتی که مهاجر غیر قانونی نسبت به تصمیم وزارت کشور در دادگاه اعتراض کند، قاضی در رابطه با محل اقامت وی تا مشخص شدن رای، تصمیم می گیرد. بر اساس قانون جدید، قاضی می تواند حکم به انتقال فرد به کمپ مهاجران غیر قانونی که وزارت کشور ایجاد خواهد کرد، دهد، و یا با وثیقه ای به مبلغ 2000 لاری و الزام فرد به معرفی خود در اداره پلیس در زمان های مشخص، اجازه اقامت وی در محل مورد نظرش را صادر نماید.

قانون جدید تغییراتی را نیز برای صدور اجازه اقامت بلند مدت در گرجستان در نظر گرفته است. بر اساس این تغییرات، اجازه اقامت دائم تنها برای همسر، فرزندان و والدین شهروندان گرجستان (افرادی که طبق قانون تابعیت دولت گرجستان را دارند) و افرادی که طی شش سال گذشته بر اساس اجازه اقامت موقت، به صورت مستمر و قانونی در گرجستان زندگی کرده اند، صادر خواهد شد. مدت اقامت برای سایر افراد در چارچوب موارد کاری، تحصیلی، خانوادگی و قربانیان قاچاق انسان حداکثر 6 سال خواهد بود. این قانون شامل کلیه افرادی که پیش از این تابعیت گرجستان را داشته اند و در حال حاضر به هر دلیلی لغو تابعیت شده اند نیز می شود.

همچنین شرایط اقامت بر اساس سرمایه گذاری نیز در قانون جدید تغییر کرده و اجازه اقامت برای سرمایه گذاران و خانواده آنها، تنها زمانی صادر خواهد شد که حداقل مبلغ 300000 لاری (تقریبا 175000 دلار آمریکا) و با تایید مقامات دولتی در این کشور سرمایه گذاری کرده باشند.

منبع: خبرگزاری سیویل

  1. Fatima Mahmoudy
    24 آذر 1392 در 15:10 | #1

    سلام ،
    تشكر از اطلاع رسانى دقيق تون

  2. masud
    24 آذر 1392 در 15:27 | #2

    با سلام یک بند رو اشتباه ترجمه کردید لطفا به ویرگول ها دقت کنید
    The bill also changes criteria for issuing residence permits. Foreign nationals, who previously were Georgian citizens, will no longer be eligible to permanent residence permits; instead six-year residence permit will be available for them. Types of residence permits are: working; education; family, as well as “special residence permit” which will be available for those foreign citizens who might be a victim of trafficking. Spouse, children and parents of a Georgian citizen will be eligible to permanent residence permits; the same will apply to those foreigners who have lived in Georgia based on temporary residence permit for past six years.
    خارجی ها,کسانی که قبلا سیتیزن گرجستان بوده اند نمی توانند مستقیما اقامت دایم بگیرند بجاش 6 ساله میگیرند و در آخر ذکر شده مانند خانواده سیتیزن های گرجستان کسانی که با اجازه اقامت موقت 6 سال در گرجستان زندگی کردند اقامت دایم می گیرند

  3. تفلیس.کام
    24 آذر 1392 در 17:13 | #3

    با تشکر از دقت شما. اصلاح شد. @masud

  4. اسماعیل
    24 آذر 1392 در 21:34 | #4

    بنده کارت اقامت دارم .اعتبارش ده ساله هست .منتها تفهیم نشدم .روشم ننوشته دائمی یا موقت. میشه جواب بدین

  5. 24 آذر 1392 در 23:41 | #5

    mamnon az etelaat shoma

  6. رضا
    25 آذر 1392 در 12:12 | #6

    با سلام اون مبلغ 300000 هزار لاری شامل خرید ملک تجاری یا مسکونی میشود؟ بعد با این مبلغ به چند نفر اقامت خواهند داد ؟

  7. صابر
    26 آذر 1392 در 16:21 | #7

    با سلام و خسته نباشید بابت زحماتتون
    این مطلب بسیار بسیار مهمی است لطفا اگر ممکنه این موضوع را بیشتر توضیح دهید
    ممنون

  8. masud
    27 آذر 1392 در 13:55 | #8

    این فعلا یک لایحه است که فقط به کلیات اشاره کرده و از جزییات چیزی نگفته مثلا اقامت کاری تحت چه شرایطی صادر میشه و سرمایه گذاری باید تو چه بخشی باشه

  9. فرهاد
    27 آذر 1392 در 16:11 | #9

    masud :
    این فعلا یک لایحه است که فقط به کلیات اشاره کرده و از جزییات چیزی نگفته مثلا اقامت کاری تحت چه شرایطی صادر میشه و سرمایه گذاری باید تو چه بخشی باشه

    بسیاری از قوانین در دنیا به صورت کلی تصویب می شه و تنظیم آئین نامه اجراییش که جزئیات رو مشخص میکنه به عهده دولت قرار می گیره. مثلا تو این قانون تمام شرایط صدور ویزا با همه جا لغو میشه و دولت با در نظر گرفتن این قانون لیست کشورهایی که اتباعش میتونن بدون ویزا به گرجستان وارد بشن رو مشخص میکنه (همونطور که تو متن اومده). خوب سیاست دولت جدید گرجستان هم که مشخصه. حداقل برای ایرانیها که خیلی سخت گیری میشه. از صادر نکردن و تمدید نکردن اقامت برای اونها تا صادر نکردن ویزا و حتی برگردوندن کسانی که کارت اقامت معتبر دارن از لب مرز یا فرودگاه.

    عملا قانونی که هنوز کامل تصویب و ابلاغ نشده داره همین الان با تمام جزئیاتش توسط دولت گرجستان اجرا میشه.

  10. نجفی
    27 آذر 1392 در 17:46 | #10

    خیلی ممنون. دستتون درد نکنه بابت اطلاع رسانی سریع و دقیق.

  11. حامد
    27 آذر 1392 در 21:50 | #11

    خب وقتی روش نوشته 10 ساله یعنی کارت اقامت موقت گرجستانه دیگه اگه دائمی بود که دیگه تاریخ نداشت.درضمن من بعید میدونم قانون عطف به ماسبق داشته باشه و دولت گرجستان باید به تعهدات قبلی خودش پایبند باشه و به کسی که اقامت 10 ساله داده تا پایان مدت اقامت اجازه اقامت بده در غیر این صورت فکر کنم بشه از مراجع قانونی اقدام کرد. @اسماعیل

  12. حسین
    29 آذر 1392 در 14:30 | #12

    یعنی تمام قوانین قبلی که مربوط به گرفتن اقامت موقت و دائمی گرجستان بود لغو میشه؟

    پس مراحل اخذ اقامت که قبلا اینجا گفتید تغییر میکنه دیگه طبیعتا

  13. احمد
    2 دی 1392 در 01:44 | #13

    کسانی که همسرگرجی دارند ودرخواست ویزایشان رد شده چکارباید بکنند؟

  14. احسان
    2 دی 1392 در 12:50 | #14

    تفلیس جان هنوز هم تکی (منظورم تفلیس.کامه). خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون. مررررررررررررسی. 😉

  15. آرش
    15 خرداد 1393 در 01:40 | #15

    من لیسانس حقوق دارم میخواستم برای ادامه تحصیل به دانشگاه جاواخیشویلی تفلیس برم اقامت چند ساله میتونم بگیرم به نظر شما؟

  16. آرش
    2 تیر 1393 در 23:35 | #16

    چرا به سوال بنده جواب نمیدید؟

  17. تفلیس.کام
    2 تیر 1393 در 23:52 | #17

    آرش :

    من لیسانس حقوق دارم میخواستم برای ادامه تحصیل به دانشگاه جاواخیشویلی تفلیس برم اقامت چند ساله میتونم بگیرم به نظر شما؟

    این مسئله به نظر مقامات اداره مهاجرت بستگی دارد. با یک مشاور حقوقی معتبر در گرجستان تماس بگیرید. @آرش

  18. فروغ راد
    6 دی 1395 در 15:45 | #18

    اگر یک روز بیشتراز ۴۵ روزی‌که مجازیم در گرجستان بمونیم،باشیم،چقدر جریمه باید بپردازیم؟

  19. محسن
    20 بهمن 1395 در 13:26 | #19

    باسلام من پدربزرگم گرجستانی بوده که در زمان قدیم مادربزرگم هم که گرجستانی بوده و پدرم را باردار بوده به ایران می آیند و ترک تابعیت می کنند و شناسنامه ایرانی می گیرند آیا می توانم براساس شناسنامه آنها که محل تولدشان تفلیس بوده اقدام کنم و تابعیت گرجستان را برای خودم و خانواده ام بگیرم

  20. ابراهیم
    11 مهر 1397 در 12:23 | #20

    سلام و خسته نباشید من هم سوال محسن که جواب ندادید را دارم
    پدربزرگ پدری صادره از تفلیسه و مدرک گرجی نداریم شاید در ثبت احوال گرجستان باشد آیا با آن میشود اقامت موقت گرفت سپاس و درود بر شما

  21. Hesam
    30 آبان 1397 در 11:46 | #21

    سلام
    جریمه اقامت غیر قانونی که تا سه ماه ۱۸۰ لاری است را از کی حساب میشود یعنی ۴۵ روز اول که مجوز داشتیم هم حساب میشود یا این سه ماه بعد از ۴۵ روز اول شروع میشود؟؟

  22. آرش
    19 آذر 1397 در 08:21 | #22

    ببخشيد من دفعه آخر overstay شدم الان بخوام برگردم دچار مشكل ميشم ؟ از فرودگاه ممكنه كه برگردرنن من رو ؟

  23. اکبر
    23 تیر 1398 در 09:01 | #23

    من دوبار ریجکت شدم. امیدی هست کارآمد درست بشه

  24. Ramesh
    22 فروردین 1399 در 18:24 | #24

    باسلام وعرض ادب
    بنده از تاریخ دیماه ۲۰۱۹ یعنی ابتدای سال اقدام به اقامت ملکی کردم جواب منفی شد شکایت کردم وطی دودادگاه درتاریخ ۲۳ اسفند رای مثبت از دادگاه ولی هرچقدر بادادگاه تماس میگرفتیم یا می رفتیم میگفتند جوابتون باید جنبه قانونی پیدا کنه وآماده نیست بعداز گذشت یکسال دقیقا یک هفته قبل سال نو۲۰۲۰ جواب حاضر شد وگفتند به صورت سیستمی فرستاده میشه برای ساختمان قارچ تا قبل از موضوع کرونا چندبار مراجعه کردیم بار اول ساختمان قارچ گفتند از ۱ روز تا۱ ماه ممکنه طول بکشه تا بیاد روسیستم
    بعد هم هرچه مراجعه کردیم گفتند چیزی نیومده
    دادگاه هم گفتن فرستادیم
    تاقبل از کرونا ازاون به بعد خبر نداریم طی این ۱۵ ما مک یکبار تیرماه به ایران رفتم وهمون برگه رای رو نشون دادم که اجازه خروج دادن وبرای ورود هم هیچ مدرکی نخواستند ولی از اواخر مرداد که برگشتم هنوز به ایران نرفتم والان هم تصمیم دارم برگردم حالا ۲ سوال دارم ۱ چطور میتونم پیگیر جوابم باشم و۲ ایا من جریمه میشم موقع خروج
    ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,