+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > تاریخی, خبر, فرهنگی, هنری > برگزاری نمایشگاه عکس در تهران، به مناسبت هشتادمین سالگرد در گذشت ‘آنتوان سوریوگین’، هنرمند گرجی

برگزاری نمایشگاه عکس در تهران، به مناسبت هشتادمین سالگرد در گذشت ‘آنتوان سوریوگین’، هنرمند گرجی

2 دی 1392 دیدگاه ها مسدود است    تاریخی, خبر, فرهنگی, هنری

هشتادمین سالگرد در گذشت آنتوان سوریوگین

به مناسبت هشتادمین سالگرد درگذشت ‘آنتوان سوریوگین‘، هنرمند معروف گرجی دوران قاجار، نمایشگاهی از آثار وی، در ‘موزه عکاسخانه شهر’ در حال برگزاری است. این نمایشگاه شامل بخش کوچکی از پرتره‌های سوریوگین است که توسط وی عکاسی شده‌اند و از مجموعه‌ شخصی ‘ مهرداد اسکویی’ می باشد.

آنتوان سوریوگین معروف به ‘آنتوان خان’ در سال 1219 خورشیدی برابر با 1840 میلادی، از پدر و مادری گرجی تبار در سفارت روسیه در تهران متولد شد. او سال های نخستین عمرش را همراه با خانواده در تهران گذراند.

پدرش ‘واسیلی سوریوگین’، شرق شناس و دیپلمات سفارت روسیه تزاری در تهران بود و به دلیل مرگ او در پی حادثه‌ای، خانواده‌ی آنتوان خان راهی گرجستان شدند. او در جوانی به همراه برادرانش ‘امانوئل’ و ‘کولیا’ نزد عکاس معروف روسی، ‘دیمیتری ایوانویچ یرماکوف’ در تفلیس عکاسی آموخت و در سال 1870 میلادی به ایران بازگشت و در تبریز ساکن شد. وی عکاسخانه‌ ای در تبریز دایر کرد و این عکاسخانه شهرتی برایش در پی داشت.

او به واسطه‌ این شهرت توانست به درب خانه‌ ‘مظفرالدین میرزا’ راه یافته و از ولیعهد لقب خانی دریافت کند. آنتوان خان همراه با ‘مظفرالدین شاه’ یا کمی پیش از او رهسپار تهران شد و در خیابان علاءالدوله (فردوسی)، جنب در شرقی میدان مشق، عکاسخانه‌ ای جدید دایر ساخت.

سرانجام وی در سال 1312 خورشیدی برابر با 1933 میلادی، بر اثر عفونت کلیه درگذشت و در گورستان ارامنه در دروازه دولاب تهران به خاك سپرده شد. شاید بتوان شاخص ترین و معروفترین اثر آنتوان خان را، عکاسی از مراسم اعدام ‘میرزا رضای کرمانی’، قاتل ناصرالدین شاه قاجار دانست.

این نمایشگاه از 25 آذر دایر و تا 14 دی ماه 1392 در ‘موزه عکسخانه شهر’، واقع در تهران، میدان هفت‌تیر، خیابان بهار‌ شیراز، بوستان بهار‌ شیراز (تلفن: 88848993-9821+)، میزبان علاقمندان می باشد.

ساعات بازدید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 17، و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 13 می باشد؛ شایان ذکر است موزه در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل است.

منبع: وب سایت موزه عکاسخانه شهر

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,