+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > خبر, سیاسی, فیلم > پیروزی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی گرجستان

پیروزی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی گرجستان

11 مهر 1391 دیدگاه ها مسدود است    خبر, سیاسی, فیلم

‘بیدزینا ایوانیشویلی’، رهبر حزب اپوزیسیون ‘رویای گرجی’ از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی گرجستان خبر داد. همچنین برخی منابع خبری اعلام کرده اند که ایوانیشویلی، به ساکاشویلی، رئیس جمهوری کنونی پیشنهاد داده که زودتر از سال 2013 از سمت خود استعفا دهد و انتخابات زودهنگام برپا شود.

همزمان ‘میخائیل ساکاشویلی’ رئیس‌جمهور گرجستان و رهبر ‘جنبش متحد ملی’، ضمن پذیرش شکست حزب خود در انتخابات پارلمانی گفت: “بدیهی است که حزب ‘رویای گرجی’ موفق به کسب اکثریت کرسی های پارلمان شده است. آنها کاملا از ما متفاوت هستند و فکر می‌کنم نظرات آنها کاملا اشتباه است اما دموکراسی به معنای تصمیم اکثریت مردم کشور است و ما به این امر بسیار احترام می‌گذاریم. تشکیل دولت هم‌اینک برعهده اپوزیسیون است و من به عنوان رییس‌جمهور باید در این امر به آنها کمک کنم.”

مسئولان حزب ‘رویای گرجی’ که حزب اصلی رقیب ساکاشویلی در انتخابات است می‌گویند که ۹۳ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورده اند. رقابت اصلی در این انتخابات میان حزب ‘رویای گرجی’ به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی، و حزب حاکم ‘جنبش متحد ملی’، به رهبری میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهور کنونی بود.

میخائیل ساکاشویلی که دوره دوم ریاست‌ جمهوری خود را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده‌ است سیاستمداری طرفدار غرب است و رقیب اصلی او، بیدزینا ایوانیشویلی، میلیاردری است که ثروت خود را در روسیه به‌دست آورده و خواستار بهبود روابط گرجستان با روسیه شده‌ است اما در عین حال بر هواداری حزب خود از سیاست‌های غرب‌گرایانه تأکید می‌کند و اعلام کرده که قصد دارد گرجستان را به سمت عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و بعدها عضویت در اتحادیه اروپا ببرد.

ایوانیشویلی هم‌چنین خواستار دخالت کمتر دولت در کسب‌ و کار بخش خصوصی، کمک بیشتر دولتی به اقشار کم‌ درآمد، و کاستن از تنش‌ها با روسیه است. آقای ایوانیشویلی اعلام کرده که قصد احراز پست نمایندگی در پارلمان را ندارد اما هدف او رسیدن به مقام نخست‌ وزیری در گرجستان است.

میخائیل ساکاشویلی تا سال آینده که دوره ریاست‌جمهوری‌ اش به پایان می‌رسد در این مقام باقی خواهد ماند اما هم ‌اینک با واگذاری پارلمان به گروه مخالف، راه دشواری را برای ادامه سیاست‌های خود در پیش خواهد داشت.

اتحادیه اروپا اعلام کرده‌است از آنجا که انتخابات در گرجستان به صورت دموکراتیک برگزار شده، نتیجه آن تغییری در مناسبات میان گرجستان و این اتحادیه ایجاد نخواهد کرد.

منبع: یورو نیوز

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,