+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, خبر, سیاسی, فیلم, نظامی > سالروز جنگ گرجستان و روسیه

سالروز جنگ گرجستان و روسیه

روز پنج شنبه به مناسبت پنجمین سالروز جنگ گرجستان و روسیه، مراسمی در تفلیس برگزار شد و شرکت کنندگان بر مزار سربازان و قربانیان این جنگ گل گذاشتند. از چهارشنبه شب نیز در شهر تسخینوالی مرکز اوستیای جنوبی، در آبخازیا، در شهر گوری گرجستان و نیز در نزدیکی سفارت آبخازیا در مسکو، مردم به یاد قربانیان آن جنگ بی ثمر پنج روزه، شمع روشن کردند.

در شامگاه پنج شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۷، ارتش گرجستان برای بازپس گیری اوستیای جنوبی که مایل به پیوستن به روسیه بود، به این منطقه حمله کرد و نیروهای روسی نیز در پاسخ، دست به عملیات نظامی وسیعی علیه نیروهای گرجی زدند. آمار دقیق قربانیان این جنگ هرگز معلوم نشد، اما برخی منابع آمار کشته شدگان غیر نظامی اوستیایی در این جنگ را تا هزار و ششصد نفر ذکر کرده اند. این جنگ حدود صد و پنجاه هزار نفر آواره نیز برجا گذاشت که بسیاری از آنان هنوز هم به خانه های خود بازنگشته اند، زیرا به رغم آتش بس، تنش میان روسیه و گرجستان هنوز هم برطرف نشده است.

در پایان این جنگ، مسکو استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا، دو منطقه جدایی طلب گرجستان را به رسمیت شناخت اما وضعیت این منطقه بهتر نشد زیرا حتی در سالگرد این جنگ نیز دو طرف همچنان مشغول متهم کردن یکدیگر به آغاز این درگیری خونین هستند.

میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان می گوید: ‘پرهیز از جنگ تنها در صورتی امکان داشت که گرجستان شکست را از پیش پذیرفته بود و نه در سال دو هزار و هشت یا هفت، بلکه قبل از آن، در دو هزار و چهار یا حتی دو هزار و سه، تن به خواسته های روسیه داده بود.’

از سوی دیگر دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه که در زمان جنگ با گرجستان رئیس جمهور این کشور بود به شبکه تلویزیون گرجی ‘روستاوی 2’ می گوید که از تصمیم آن زمان خود پشیمان نیست: ‘بگذارید یک چیزی را به شما بگویم؛ من آن تصمیم را گرفتم و فکر می کنم که در آن موقعیت بهترین تصمیمی بود که می شد گرفت.’

روس ها برای ممانعت از آمد و شد میان اوستیای جنوبی و مناطق دیگر، سیم خاردار کشیده اند. اوضاع وخیم تر می شود و نشانه هایی که از روسیه می رسد، بوی بهبود شرایط را نمی دهند.

منبع: یورو نیوز

  1. joker
    20 مرداد 1392 در 15:19 | #1

    ba inke midoonam az aghlaniat va ensaniat bedoore ama age yeroozi pash biofte khodam az divare sefarate in roosiye bala miram taskhiresh mikonam. al hagh ke laneye jasoosi hamin sefarate roosiyast.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,