+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اقتصادی, خبر, سیاسی > برگزاری همایش توسعه روابط تجاری گرجستان و ایران در تهران

برگزاری همایش توسعه روابط تجاری گرجستان و ایران در تهران

برگزاری همایش توسعه روابط تجاری گرجستان و ایران در تهران

همایش توسعه روابط تجاری گرجستان و ایران، امروز، در ‘سالن همایش های صدا و سیما’ و با حضور مقامات و تجار ایرانی و گرجی برگزار شد. در این همایش ضمن معرفی توانمندی شرکت های ایرانی، به برخی از مسائل تجاری میان دو کشور نیز پرداخته شد.

در همایش امروز، ‘محسن کبریایی زاده’ معاون سفیر و وابسته اقتصادی ایران در گرجستان، با اعلام اقامت حدود 4 الی 5 هزار ایرانی و فعالیت یک هزار و پانصد شرکت متعلق به آنها در این کشور، از تشکیل اتحادیه بازرگانان ایرانی مقیم گرجستان خبر داد و گفت، به زودی انتخابات این اتحادیه را برگزار خواهیم کرد.

وی مهمترین موانع توسعه روابط تجاری ایران و گرجستان را مشکل اقامت و ویزای تجار ایرانی عنوان کرد و افزود، از مسئولان گرجستان درخواست کردیم برای برطرف شدن این موانع اقدامات لازم را به عمل آورند.

معاون سفیر و وابسته اقتصادی ایران در گرجستان اظهار داشت، روابط تجاری ایران و گرجستان علیرغم تمام مشکلات، خصوصا مشکلات بانکی، با رشد همراه بوده و حجم مبادلات تجاری دو کشور به 178 میلیون دلار در سال رسیده است.

کبریایی زاده با اعلام اینکه در حال حاضر، 98 در صد ‘قیر’ و ‘سیمان’ گرجستان از ایران تامین می شود، ایران را یکی از کشورهای مهم تامین کننده مصالح ساختمانی مورد نیاز در گرجستان دانست.

وی با بیان این مطلب که گرجی ها در زمینه زیر ساخت های مورد نیاز بخش کشاورزی با مشکل مواجه اند، از ایرانیان فعال در این زمینه خواست تا در بخش کشاورزی گرجستان مشارکت داشته باشند.

‘احمد رضا ارزجانی’ سرکنسول ایران در باتومی نیز با اشاره به رشد 47 درصدی روابط تجاری با گرجستان طی 9 ماه گذشته، این حجم تجاری را با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ناچیز ارزیابی کرد و گفت: حجم فعالیت های تجاری باید افزایش یابد.

سرکنسول ایران در باتومی با یادآوری اینکه ایران اولین کشوری بود که بعد از فروپاشی کشورهای GIS، گرجستان را به رسمیت شناخت و علی رغم تمام فشارها حامی همیشگی این کشور بوده گفت، هیچ نقطه تاریکی در روابط سیاسی ایران و گرجستان وجود ندارد و در حوزه فرهنگی نیز روابط دو کشور همواره از جایگاه مهمی برخودار است.

ارزجانی با درخواست از وزارت امور خارجه برای توسعه فرصت های اقتصادی دو کشور، از راهی شدن مقامات ارشد ایران به گرجستان در آینده نزدیک، برای بررسی زمینه های توسعه روابط تجاری خبر داد.

سرکنسول ایران در باتومی همچنین تاکید کرد که اگر گرجی ها مایل هستند از فرصت های سرمایه گذاری ایرانیان استفاده کنند، باید مساله تعرفه ترجیحی خود را حل کنند.

منبع: ایرنا (12)

  1. سیروان
    22 دی 1392 در 19:29 | #1

    ایرانیها میتوانند خیلی در گرجستان فعال باشند اما ظاهرا دولت جدید تمایل ندارد.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,