+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, خبر, سیاسی > گرجستان ، آسیب پذیرترین کشور اروپا

گرجستان ، آسیب پذیرترین کشور اروپا

گرجستان آسیب پذیرترین کشور اروپا

به گزارش تفلیس.کام، موسسه تحقیقاتی – آموزشی ‘ صندوق صلح ‘، گزارشی تحت عنوان ‘ شاخص آسیب پذیری کشورها ‘ منتشر کرده و 178 کشور را از نظر میزان آسیب پذیری و شکنندگی در یازده دسته تقسیم بندی نموده است.

در گزارش منتشر شده، کشورها به این ترتیب دسته بندی شده اند: زنگ خطر بسیار زیاد، زنگ خطر بالا، مرحله زنگ خطر، هشدار بسیار بالا، هشدار بالا، در محدوده هشدار، کمتر با ثبات، با ثبات، بسیار با ثبات، پایدار، بسیار پایدار.

گرجستان نیز با توجه به دسته بندی فوق، در دسته کشورهای ‘ هشدار بسیار بالا ‘ قرار گرفته و این در حالی است که تمامی کشورهای همسایه گرجستان (آذربایجان – ارمنستان – ترکیه – روسیه) در دسته ‘ هشدار بالا ‘ قرار دارند و از وضعیتی به نسبت بهتر برخوردارند.

همچنین علاوه بر دسته بندی های مذکور، هر کشور با 12 شاخص مختلف مورد بررسی قرار گرفته، و به هر شاخص حداکثر تا 10 امتیاز داده شده، که امتیاز بالاتر نشان دهنده آسیب پذیری بیشتر است.

شاخص های بررسی شده عبارتند از، فشارهای جمعیتی، پناهندگان و جمعیت جابجا شده داخلی، نارضایتی گروهی، فرار جمعیت، توسعه غیر متوازن اقتصادی، نزول اقتصادی، مشروعیت حکومت، خدمات عمومی، حقوق بشر و حاکمیت قانون، دستگاه امنیتی، دسته بندی جناحی نخبگان، دخالت خارجی.

با توجه به بررسی شاخص های در نظر گرفته شده توسط محققین و تحلیلگران بنیاد صلح، گرجستان در بین 178 کشور جهان در رتبه 63 قرار گرفته و از لحاظ میزان شکنندگی و آسیب پذیری بالاترین رتبه را در بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش منتشر شده، تنها یک کشور در سال 2014 از وضعیت ‘ بسیار پایدار ‘ برخوردار بوده و آن فنلاند است؛ در رده کشورهای ‘ پایدار ‘ نیز نام دوازده کشور هلند، اتریش، کانادا، استرالیا، ایرلند، ایسلند، لوکزامبورگ، نیوزیلند، سوئیس، نروژ، دانمارک و سوئد دیده میشود.

در نقطه مقابل این کشورها، سودان جنوبی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو و سودان در دسته ‘ زنگ خطر بسیار زیاد ‘ قرار دارند که نشان دهنده ضریب آسیب پذیری بسیار بالا است.

در بین کشورهای فارسی زبان، ایران و تاجیکستان، به ترتیب در رتبه 44 و 55، مشترکاً در دسته هشدار بسیار بالا قرار دارند؛ افغانستان نیز در رتبه 7 و در دسته زنگ خطر بالا قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، موسسه صندوق صلح، که مرکز آن در واشینگتن دی سی ایالات متحد آمریکا واقع شده، مورد حمایت سازمان ملل متحد است و با بسیاری از کشورهای جهان، در خلق ابزارهای علمی و راهکارهای نظری، برای کاهش مخاصمات همکاری می کند.

  1. احسان
    24 دی 1393 در 20:37 | #1

    بیشترش بخاطر مناقشه با مناطق جدایی طلب و مخاصمه با روسیه و همچنین دستگیری های سیاسی دولت رویای گرجی و خروج سیاستمداران گذشته گرجستان از کشور هست.

  2. 2000
    26 دی 1393 در 22:11 | #2

    والا همین رو اگه به دوستان گرجی بگیم میگن دورغه

  3. سعید
    2 اسفند 1393 در 10:48 | #3

    با سلام گرجیها ادمهای منصفی هستن و واقعا کاری به کار دیگر کشورها ندارن و تجاوزکار نیستن اما مثلا روسیه از این انصاف و انسانیت سوئ استفاده میکنن و هرجورکه بتونن میخوان گرجستانو دوباره جزو روسیه کنن . گرجستان منطقه بسیار استراتژیک در قفقاز هست هم از نظر سیاسی و نظامی و اقتصادی و کشاورزی و دامداری رونق زیادی داره اینه که از هزاران سال پیش مورد حمله ی یونانی ها و رومی ها و عثمانیها و… میشده حالام روسیه واس گرجستان شاخ شده به خاطر اینکه مردم گرجستان مثل مردم مثلا ازبکستان و قرقیزستان نیستن که هرچی روسیه بگه قبول کنن و جلوشو تعظیم کنن گرجیها همهیشه مقابل ظلم وستم می ایستن

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,