+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, خبر, سیاسی, گردشگری > گرجستان، آزادترین کشور منطقه قفقاز

گرجستان، آزادترین کشور منطقه قفقاز

گرجستان، آزادترین کشور حوزه قفقاز

به گزارش تفلیس.کام، ‘ خانه آزادی ‘، سازمان دیدبان وضعیت آزادی و دموکراسی در جهان، با انتشار گزارش سالانه خود در مورد سطح آزادی کشورها تحت عنوان ‘ صرف نظر از دموکراسی: بازگشت به مشت آهنین ‘، نسبت به افول آزادی در جهان هشدار داده است.

بر اساس گزارش ‘ خانه آزادی ‘، گرجستان با امتیاز سه، کشوری نیمه آزاد است و البته آزاد ترین کشور در منطقه قفقاز نیز به شمار می آید. کشورهای همسایه گرجستان، از جمله، جمهوری آذربایجان و روسیه با امتیاز 6، ارمنستان با امتیاز 4.5 و ترکیه با امتیاز 3.5، همگی از سطح آزادی پایین تری برخوردار هستند.

وضعیت آزادی کشورها بر اساس امتیاز دو شاخص کلی ‘ حقوق سیاسی ‘ و ‘ آزادی های مدنی ‘ محاسبه گردیده و میانگین امتیاز این دو شاخص، سطح آزادی در هر کشور را مشخص می کند، که امتیاز کمتر نشان دهنده آزادی بیشتر و امتیاز بیشتر نشان دهنده آزادی کمتر است.

از 195 کشور بررسی شده در گزارش ‘ خانه آزادی ‘، 89 کشور آزاد، 55 کشور نیمه آزاد و 51 کشور غیر آزاد ارزیابی شده اند که در این میان، کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، گینه استوایی، اریتره، کره شمالی، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، ترکمنستان و ازبکستان از کمترین سطح آزادی در بین کشورهای جهان برخوردارند.

همچنین در گزارش ‘ خانه آزادی ‘، هر سه کشور فارسی زبان، شامل ایران، افغانستان و تاجیکستان، با امتیاز شش، به عنوان کشورهای غیر آزاد ارزیابی شده اند.

  1. احسان
    13 بهمن 1393 در 22:57 | #1

    من شخصا به اکثر کشورهای حوزه قفقاز سفر کردم و از نزدیک با محیط و جو این کشورها آشنا شدم و بنظرم این گزارش درسته و گرجستان نسبت سایر کشورها آزادتره البته در بعضی از موارد ترکیه و ارمنستان از گرجستان سرتر هستند، مثلا در موارد مذهبی و اعتقادی، گرجی ها یکم تعصبات نابجا دارند.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,