+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اقتصادی, خبر, سیاسی > نخست وزیر: گرجستان در روابط خود با ایران احتیاط بیش از حد نشان نخواهد داد

نخست وزیر: گرجستان در روابط خود با ایران احتیاط بیش از حد نشان نخواهد داد

نخست وزیر: گرجستان در روابط خود با ایران احتیاط بیش از حد نشان نخواهد داد

به گزارش تفلیس.کام، ‘ گیورگی کویریکاشویلی ‘، نخست وزیر، طی مصاحبه ای با شبکه ‘ CNBC ‘ که در حاشیه نشست ‘ مجمع جهانی اقتصاد ‘ در سوئیس انجام شد، گفت، از این پس، گرجستان در روابط خود با ایران، احتیاط بیش از حد نشان نخواهد داد.

نخست وزیر، در پاسخ به سوال خبرنگار CNBC که از وی پرسیده بود، گرجستان از شرایط جدید ایران، به خصوص پس از لغو تحریم های بین المللی، چگونه به نفع خود بهره برداری خواهد کرد، گفت: ما از لغو تحریم های ایران استقبال می کنیم؛ با توجه به شرایط جدید، به طور قطع روابط اقتصادی ایران با اروپا افزایش خواهد یافت و گرجستان، نزدیک ترین کشور اروپایی به ایران است که توافقات بسیاری با اتحادیه اروپا، از جمله تعرفه های صفر یا ترجیحی گمرکی دارد و این می تواند برای ایران بسیار جذاب باشد.

آقای کویریکاشویلی افزود: تلاش های بین المللی که منجر به توافق ایران و قدرت های جهانی و در نتیجه لغو تحریم ها علیه این کشور شد، قابل تقدیر است؛ این یک موفقیت قابل توجه است و در همین راستا، گرجستان، نسبت به این توافق و برداشته شدن تحریم ها، نگاه خوش بینانه ای دارد.

  1. محسن نامور صدیق
    5 بهمن 1394 در 15:03 | #1

    پس از تحولات سیاسی در دهه 1970 و تغییر شتاب زده نظام سیاسی از پادشاهی به جمهوری در ایران، افراد نومحافظه کار جوانی برسرکار آمدند که فقط سودای ستیز داشتند با آنچه که خلاف عرف و نظام کنونی جهانی میدانستند و در فکر تسخیر سیستماتیک یک به یک سنگرهای حکومتی در جهان و تسلیم ملل جهان براساس خواسته ها وتمایلات خویش بودند غافل از اینکه نظامات جهانی قواعدی برای خود دارد. جوان بودند و پرشور اما خام و غافل. گرچه مسن ترها هم که بعضاً لیدر جریانات بودند از این جریانات فکری ناخشنود نبودند.
    اما زمانی که این افراد پا به سن گذاشته و از تب و تاب افتادند و کمی هم پخته تر شدند، متوجه شدند که تغییر ساختار جهانی به آسانی ممکن نیست و متوازن نمودن تفکرات جهانی براساس اندیشه آنان امری محال است لذا تفکرات خود را متعادل تر نمودند. این نومحافظه کاران در دهه اولیه تغییر ساختارسیاسی در ایران (علیرغم وجود جنگ و داشتن تب آتشین برای تسخیر ملل) کم کم استحاله شدند و سعی کردند از رادیکالیزم فکری فاصله بگیرند و به سمتی حرکت نمایند که آسیب کمتری از سوی جامعه جهانی بر ایشان وارد شود. این امر تا دهه های بعد هم امتداد داشت تا اینکه طبقات اعتدال گرا و واقع نگر تر با چاشنی لیبرالیسم در این ساختار سیاسی بروز پیدا کرد. گرچه سایر تفکرات همچنان در این ساختار وجود دارند و این نظام را هراز چندگاهی به چالش میکشند اما لایه های جدید دریافتند که آن تفکرات و اندیشه های اولیه نظام سیاسی فقط میتواند در حد یک دکترین باقی بماند و هرگز نمیتواند در ساختار نظامات سیاسی و اجتماعی پیچیده جهانی راهی بیابد بنابراین دریافتند که برای بقای سیاسی و پایدار ماندن در این عرصه عاقلانه این است که در این نظامات و تعاملات سیاسی و اجتماعی میبایست کمی مطیع تر و هماهنگ تر بود لذا این تفکرات بجای ورود به مرحله عمل فقط در شعارها متوقف ماند و اکنون ایران در این برهه زمانی در حال حرکت به سمتی است که ترجیح داده برای تعامل در جهان متعادل بماند. دیگر از آن رفتارهای احساسی بدون منطق کمتر دیده میشود و از طرف طیف عاقل ساختار نظام، تلاشها برای باوراندن ایران جدید در حال انجام است. جامعه جهانی در جریان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک ایران و جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای ایران) و پس از آن آهسته و با احتیاط قدم برمیدارد اما تا زمانی که عقلای فعلی بر مسند قدرت هستند این امکان وجود دارد که این توافقات پایدار بمانند چرا که حیات و آبرویشان در گرو حفظ این موقعیت کنونی است گرچه طیف مخالف هم اگر بر مسند قدرت تکیه کند دیگر آن جسارت سابق و جرأت خودسری را ندارد که بخواهد معادلات را برهم بزند. بنابراین کشورها کم کم متقاعد میشوند که ایران کنونی میتواند قابل اعتماد تر از ایران جنجالی سابق باشد. گرجستان نیز به عنوان عضوی از این جامعه جهانی در حال رسیدن به این باور است که میتوان با ایران کنونی تعاملات بیشتری داشت.
    بدین خاطر است که آقای کوبریکاشویلی صراحتاً عنوان مینماید؛ گرجستان احتیاط بیش از حد در روابط خود با ایران نشان نخواهد داد.
    ایران فارغ از ساختار سیاسی، دارای پتانسیلهای بسیار زیادی در تمامی زمینه هاست بنابراین گسترش ارتباط با ایران میتواند انتفاعی مضاعف برای کشورهائی باشد که بتوانند از این پتانسیلها بیشترین بهره مندی را داشته باشند. این بهره مندی برای کشورهائی که در حوزه نزدیک ایران قرار دارد دارای هزینه های کمتری خواهد بود بشرطی که ایران کنونی همچنان ایران کنونی بماند.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,