+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اقتصادی, تاریخی, خبر, عکس, فرهنگی, گردشگری, هنری > بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

به گزارش تفلیس.کام، شب گذشته، طی مراسمی، ‘ خانه اپرای تفلیس ‘، پس از سال ها انتظار برای تکمیل عملیات بازسازی و نوسازی، توسط ‘ بیدزینا ایوانیشویلی ‘، نخست وزیر سابق گرجستان، بازگشایی شد.

‘ خانه اپرای تفلیس ‘، در زمان عضویت گرجستان در ‘ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی ‘ ساخته شده و در زمان فروپاشی این اتحاد و شروع جنگ های داخلی گرجستان، از تخریب مصون مانده است.

عملیات بازسازی و نوسازی ‘ خانه اپرای تفلیس ‘، که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می آید، شش سال به طول انجامیده و 40 میلیون دلار هزینه داشته است.

در زیر، تصاویری از ‘ خانه اپرای تفلیس ‘ را ملاحظه می کنید. برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی، بر روی آنها کلیک نمایید.

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

بازگشایی خانه اپرای تفلیس

  1. محسن نامور صدیق
    12 بهمن 1394 در 21:26 | #1

    در روزهای آخرین هفته ماه ژانویه تفلیس شاهد برگزاری یک مراسم ویژه ای بود که نخست وزیر و جمعی از مقامات بلند پایه گرجستان، خبرنگاران ملی و بین المللی وهمچنین مردم تفلیس در آن حاضر شدند. بازگشائی ساختمان زیبای اپرای تفلیس محور این مراسم بود. با توجه به تعطیلی آخر هفته، بسیاری از مردم تفلیس ازساعتها قبل مقابل این ساختمان حضور یافته بودند تا مراسم را از نزدیک ببینند. مراسم بطور مستقیم از مانیتوری بزرگ در بیرون ساختمان به نمایش درآمده بود. زمانی که مردم فهمیدند برای ورود به ساختمان اجازه ندارند، به نحوه برگزاری مراسم اعتراض کردند و این عدم اجازه ورود به ساختمان را همانند رفتار دولت در دوران اتحاد جماهیر شوروی تلقی نمودند. اما آقای نخست وزیر کوبریکاشویلی از این پیشامد از مردم عذرخواهی کرد. همچنین ایشان از آقای ایوانشویلی سرمایه دار معروف گرجستانی نیز به علت تامین هزینه های مالی ترمیم و بازسازی ساختمان اپرا تشکر کرد.
    ماجراهای زیادی بر سر این ساختمان گذشته است. بد نیست تاریخچه مختصری از این اپرا ذکر گردد.
    ساختمان اپرای تفلیس که قبلاً به عنوان امپریال تئاترشناخته میشد، در خیابان روستاولی یکی از قدیمی ترین و البته اصلی ترین خیابان تفلیس واقع شده است. این ساختمان در سال 1851ساخته شده و یکی از بی نظیرترین شاهکارهای معماری دوره اروپای شرقی قدیم میباشد. ساختمانی است عظیم و دارای تالارهای بسیار زیبا که با وجود معماری کلاسیک یاد آور ترکیبی ازمعماری های سبک بیزانس، سبک رنسانس و سبک رومی میباشد.
    درسال 1801 زمانی که کشور گرجستان به امپراطوری روسیه ملحق شد گرجستان کشوری بسیار ضعیف بود امّا در سال 1832 اشراف و بزرگان گرجستان در صدد تجزیه طلبی از این امپراطوری برآمدند. مقامات محلی روسی این توطئه را کشف و بسیاری از مبارزان را سرکوب و دستگیر کردند. مقامات روسی به منظور جلوگیری از این مسائل و همچنین نشان دادن حسن توجه به مردم گرجستان و رضایتمندی آنها دست به تحولات فرهنگی زدند که یکی از آنها پایه گذاری اساس ساختمان کنونی اپرای تفلیس توسط “میخائل ورونتسف” روسی نائب السلطنه محلی قفقاز در گرجستان بود. بنابراین وی از فرماندار تفلیس زمینی را به رایگان در بهترین نقطه شهر(خیابان روستاولی) دریافت نمود. اساس امپریال تئاتر تفلیس در 15 آوریل سال 1847 پایه گذاری شد و معمار ایتالیائی به نام “جیوانی سکودیری” که در بندر ادسا اکراین زندگی میکرد برای نظارت پروژه انتخاب و استخدام گردید. ساخت و ساز رسمی از سال 1851 آغاز شد و از یک طراح فرانسوی برای تزئین تالار داخلی کمک گرفته شد. این طراح با استفاده از مخملهای رنگی، طلا و نقره و ابریشم گران قیمت بصورتی زیبا تالار را آراسته کرد. لوستری عظیم و گران قیمت به وزن 218 کیلوگرم که قطعاتش در 12 جعبه بود توسط کشتی بخار از بندر مارسی فرانسه به بندر کولوی در دریای سیاه و از آنجا با طی مسافت 300 کیلومتری به تفلیس رسید و در امپریال تئاتر نصب گردید. برخی نقاشان روس نیز نقاشیهائی بر روی دیوارهای این تالار کشیدند. “ولادیمیر سولوگاب” اولین مدیری بود که توسط ورونتسف به مدیریت این ساختمان منصوب شد.
    در 12 آوریل 1851 این ساختمان با اجرای یک تئاتر و حضور بزرگان و صاحب منصبان تفلیس به طور رسمی افتتاح شد. در آن سال چند گروه ایتالیائی از طریق روسیه برای اجرای تئاتر به این ساختمان آمدند و 12 اجرای اپرا داشتند و همچنین با ابزارهای جدیدی در زمان خود نسبت به برگزاری کنسرت موسقی اقدام کردند.
    در 11 اکتبر سال 1874 متاسفانه یک آتش سوزی مهیب در داخل ساختمان باعث ازبین رفتن کتابخانه، آرشیو موسیقی، لباس، تابلوهای نقاشی نفیس و تمامی نقاشیهای نقاشان روس شد و ساختمان تئاتر بطور کامل از بین رفته و مخروبه گردید. با آنکه ایستگاههای آتش نشانی در سرتاسر خیابان وجود داشت اما برای خاموش نمودن آتش پاسخگو نبودند. در آن زمان افکار عمومی خشمگین شده و این آتش سوزی را عمدی می پنداشتند.
    پس از این آتش سوزی، به منظور بازسازی ساختمان مسابقه طراحی با معماری جدید برگزار شد و درنهایت یک آلمانی تبعه روس از سن پیترزبورگ به نام “ویکتور شورتر” با ارسال طرح خود برنده گردید. بازسازی ساختمان اپرا بلافاصله شروع شد امّا در اجرای پروژه بسیار تاخیر بوجود آمد تا اینکه با فرمان فرماندارمحلی به نام “میخائیل نیکلایویچ” مجدداً در سال 1880آغاز گردید و در نهایت در سال 1896 پایان یافته و افتتاح گردید.
    در سال 1937 به افتخار “ذکریا پالیاشویلی” یکی از آهنگسازان ملی گرجستان، نام امپریال تئاتر به نام وی تغییر یافت. در زمانی هم در این ساختمان اجرای باله و اپرا توسط بالرین معروف گرجی به نام “نینا آنانیاشویلی” انجام میگردید و همچنین میزبان ستارگان اپرا از دیگر کشورها مانند “مونتسرات کاباله” و “خوزه کارراس” بوده است. ضمن اینکه برخی مراسم سنتی و همچنین تحلیف ریاست جمهوری هم در آن انجام گردیده است.
    نا آرامی های سال 1990 گرجستان بر روی این تئاتربسیار تاثیر داشت بطوری که دولت دیگر توان تامین منابع مالی برای تهیه لباس، تعمیر و نگهداری از ساختمان و یا استخدام هنرمندان را نداشت. پس از انقلاب رز دولت خود را برای توسعه فرهنگ و همچنین ایجاد اصلاحات فرهنگی متعهد نمود و در این راستا نسبت به ایجاد بسترهای جدید ساختار فرهنگی تلاش نمود که بازسازی ساختمان اپرای تفلیس از آن جمله است و اکنون پس از سالها دوباره این ساختمان به عنوان نماد فرهنگی گرجستان مطرح میگردد.

  2. 18 دی 1396 در 13:34 | #2

    خانه اپرا خیلی قشنگه واقعا جزء یکی از شاهکارهای هنری و معماریه با تور گرجستان که رفته بودم خیلی لذت بردم

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,