+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, تاریخی, خبر, سیاسی > شوروی کمونیستی بهتر از گرجستان آزاد!

شوروی کمونیستی بهتر از گرجستان آزاد!

شوروی کمونیستی بهتر از گرجستان آزاد!

به گزارش تفلیس.کام، خبرگزاری اسپوتنیک، با انتشار نتایج یک نظرسنجی، مدعی شد که 51 درصد از مردم گرجستان، زندگی به سبک دوران شوروی کمونیستی سابق را به وضعیت فعلی ترجیح می دهند.

اسپوتنیک اعلام کرده که نظر اکثریت افراد بالای 35 سال با نتایج این نظرسنجی هم جهت است و تنها جوانان زیر 35 سال که درکی از آن دوران ندارند، وضعیت فعلی را ترجیح می دهند.

گزارش اسپوتنیک نشان می دهد که افراد شرکت کننده در نظرسنجی، مسکن رایگان، اشتغال تضمین شده، خدمات بهداشتی و درمانی گسترده و تضمین زندگی آرام در کهنسالی را از جمله مزایای دوران حکومت شوروی کمونیستی سابق ذکر کرده اند که اکنون وجود ندارد.

این نظر سنجی، در ماه گذشته و طی یک دوره 10 روزه، با پرسشگری از 12 هزار و 465 نفر انجام شده است.

  1. محسن نامور صدیق
    4 شهریور 1395 در 11:17 | #1

    در خصوص نظر سنجی مورد ادعای اسپوتنیک چند نکته به عرض میرسد:
    1- با توجه به تغییر روشهای زندگی و تغییر دیدگاههای مردم نسبت به رفاه و زندگی، روشهای کمونیستی دیگر جائی برای عرض اندام در دنیای کنونی ندارد و در واقع به تاریخ پیوسته است. چرا که نگاه کمونیستی به زندگی نگاهی با محدودیت بود و علیرغم داشتن نوعی رفاه نسبی دارای اشکالات فراوانی از جمله نفی مالکیت خصوصی و … بود با تفکرات نوین کنونی در تضاد است و بعید است که مردم آگاه و تحصیلکرده گرجستان به این موضوع واقف نباشند چرا که در زمانهائی تحت لوای رژیم کمونیستی زندگی کرده اند و خاطرات آن دوران را به فرزندان خود منتقل نموده اند.
    2- اکنون تفکر کمونیستی در خود روسیه کنونی هم طرفداری ندارد چه برسد به اینکه بخواهند مجدداً این رویه زندگی را نبش قبر کنند و بر امورات زندگی خود مشرف نمایند. چرا که خود مردم روسیه بودند که با گلاسنوست و پروستوئیکا خود خط بطلان را بر نحوه تفکر کمونیستی کشیدند و اقتصاد و سیاست آزاد را احیاء نمودند و بعید است که مجدداً بخواهند به آن دوران سیاه برگردند. و اینکه اسپوتنیک چگونه به این نتیجه رسیده که مردم گرجستان علاقمند رژیم کمونیستی هستند خود جای تعجب دارد.
    3- روسیه کنونی با توجه به اختلافات سنتی خود با گرجستان در خصوص برخی موارد (مانند اختلاف به جهت به رسمیت شناختن منطقه آبخازیا به عنوان منطقه خودمختار و حمایت کردن از این موضوع و…) علاقمند است در گرجستان چند دسته گی ایجاد شود تا خود از منظر سیاسی به مقاصد و اهداف خود برسد. و این چند دسته گی موجب ایجاد زمینه های تفرقه قومی و ملیتی میشود که نفع آن در دراز مدت به روسیه میرسد و گرجستان ممکن است آماج تلاطمات سیاسی گردد بنابراین روسیه از این موضوع خشنود میشود لذا طرح سبک زندگی و نحوه حکومت به سبک رژیم کمونیستی سابق در گرجستان مسئله ای است که بشدت از طرف روسیه دنبال میشود.
    4- به سبب جریانهای فعلی و تحولات گسترده در دنیا و بروز مشکلات اقتصادی، اروپا و به تبع گرجستان نیز از این تحولات مستثنی نیستند بنابراین نسبت دادن وضعیت زندگی در گرجستان کنونی به جهت تغییر از سبک کمونیستی به نحوه کنونی یک موضوع کاملاً بی ربطی است و با توجه به افزایش تراز بازرگانی و همچنین افزایش تولید ناخالص ملی در گرجستان در سالهای اخیر، یقیناً وضعیت معیشتی کنونی در گرجستان (علیرغم مشکلات اقتصادی کنونی در کشور) بسیار بهتر از کشورهای مشابه میباشد و اگر به فرض، حاکمیت رژیم کمونیستی اکنون در رأس کار بود، مدیریت سبک ایشان مانع از رشد و توسعه فضای اقتصادی میگردید و به تبع آن دیگر تراز مثبتی در سیستمهای اقتصادی دیده نمیشد.
    5- اینکه در یک کشور 14 میلیونی با یک جامع آماری 12 هزار نفری اسپوتنیک در نظر سنجی به یک نتیجه کلی و جامع میرسد که 51 درصد از مردم کشور تمایل به یک پدیده ای را دارند، از لحاظ علمی کاملاً مردود است و قابل استناد نیست ضمن اینکه جامعه هدف آماری ناشناخته است و همچنین شائبه یکسویه نگری در طرح سئوالات، انتخاب افراد خاص برای نظر سنجی و… نیز در این نظر سنجی مورد شبهه است.
    بهرحال باید پذیرفت که نگاه و تفکر کمونیستی به تاریخ پیوسته است و این نحوه حکومت مربوط به برهه ای از تاریخ است که فقط مختص زمان خود بوده و بازگشت به آن دوران با توجه به اندیشه اقتصاد آزاد و رفاه دراز مدت مردم در کشورها، عملاً امکان پذیر نیست و اگر هریک از دولتمردان کشورها از جمله گرجستان نیز به این مقوله بیاندیشند، به لحاظ ساختار فعلی اقتصادی و سیاسی دنیا و وجود تعاملات ناگزیر بین المللی در جهان، امکان احیای این روش و تفکرات دیگر وجود ندارد.
    در دورانی که مردم حتی برای انتخاب روشهای زندگی خود مجبور بودند از دولت مرکزی اجازه داشته باشند، یقیناً با توجه به عصر کنونی که به عصر ارتباطات مشهور است، این امکان دیگر وجود ندارد که مردم مجدداً زیر بار روشهای حکومتی این چنینی بروند.

  2. امیرعلی
    7 شهریور 1395 در 13:13 | #2

    اسبوتنیک یک خبر گزاری روسی هستش .روس ها همیشه خودشون رو بالاتر میدونن گرچه شاید در واقعیت از خیلی ها ضعیف تر باشن …… نمونه اش دوبینگ سازمان یافته ی ورزشکاران روسیه باکمک دولت….. این به دلیل فاشیزم درونی اون هاست.هیچ انسان عاقل وازاده ای بردگی روس ها وخفت تحت الحمایگی روسیه رو قبول نمی کنه …..سابقه مبارزات گرجی ها برای استقلال به دهه ی 50 میلادی برمی گرده …..کاش ایران هم ازروسیه دوری کنه و با جامع جهانی همراه بشه همون کاری که کره جنوبی 30سال قبل انجام داد ولی کره یشمالی ؟؟؟؟؟؟؟

  3. مارال
    7 شهریور 1395 در 22:58 | #3

    @محسن نامور صدیق
    احیای می کنم کل این موارد و تحلیل ها نظرات و تحلیل های شخصی شماست ، قاعدتا دلیل بر این نیست که مردم گرجستان هم بر اساس دیدگاه شما بیاندیشند

  4. محسن نامور صدیق
    23 شهریور 1395 در 10:48 | #4

    @مارال
    صد البته که تحلیل شخصی اینجانب است. اینجانب نه سیاستگذار گرجستان هستم نه اصرار و انتظاری دارم که مردم گرجستان براساس تفکرات من بیاندیشند و یابراساس تحلیل من رفتار کنند!!! اما یقیناً تحلیل ها بر اساس اطلاعاتی است که از جامعه جهانی همچنین نحوه زندگی مردم گرجستان، سیاستهای مورد عمل و… و همچنین براساس اطلاعات اینجانب از سیاستهای روسیه است ضمن اینکه تحلیلهای اینجانب نیز بر سیاست هر دو کشور بی تاثیر است. ولی متعجبم از اینکه برخی افراد چرا از این تحلیل ها ناراحت میشوند.

  5. امیرعلی
    25 شهریور 1395 در 21:31 | #5

    @مارال کاملا منطقی محسن نامور صدیق استدلال کرده اند ….اگر به گرجستان رفته باشید یا اگر با انصاف به به مسایل گرجستان بنگرید می فهمید که گرجی ها قلبا روس ها رو متجاوز می دانند…ممنون از سایت تفلیس

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,