+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > خبر, سیاسی, گردشگری > واکنش مقامات گرجستان و ایران نسبت به فسخ قرارداد ‘لغو روادید’

واکنش مقامات گرجستان و ایران نسبت به فسخ قرارداد ‘لغو روادید’

واکنش مقامات گرجستان و ایران نسبت به فسخ قرارداد 'لغو روادید'

یک روز پس از اعلام رسمی تصمیم دولت گرجستان مبنی بر فسخ یک جانبه قرارداد ‘لغو ویزا’ با ایران، مقامات دو کشور با ابراز نظر در این رابطه، نسبت به موضوع واکنش نشان داده و مواضع خود را تبیین کرده اند.

‘بیدزینا ایوانیشویلی’ نخست وزیر گرجستان در جمع خبرنگاران و بدون اشاره به فسخ قرارداد ‘لغو روادید’ با ایران، اعلام کرده است که ما به موازات رعایت قوانین بین المللی و پایبندی به تعهداتمان نسبت به سازمان ملل، روابط خوب همسایگی با ایران را حفظ خواهیم کرد. ما نمی توانیم اجازه دهیم که ‘کالاهای تحت تحریم’ و ‘پول های سیاه’ وارد گرجستان شود.

‘ماایا پانجیکیدزه’ وزیر امور خارجه گرجستان نیز در یک کنفرانس خبری، فسخ قرارداد ‘لغو ویزا’ با ایران را موقتی دانست و اعلام کرد، این تصمیم توسط کمیته ای که بر روی سیاست های جدید مهاجرتی کار می کند و ریاست آن با ‘وزیر دادگستری’ گرجستان است اتخاذ شده و وزارت امور خارجه در این رابطه نقشی نداشته است.

خانم پانجیکیدزه افزود، گرجستان با چالش های جدیدی روبرو است و باید بر اساس این چالش ها سیاست های جدیدی اتخاذ کند. ما تا کنون هیچ سیاست مشخصی در رابطه با مسئله مهاجرت نداشته ایم و اکنون در حال تدوین این سیاست ها هستیم. در چارچوب سیاست های جدید، اتباع ایران و برخی دیگر از کشورها برای ورود به گرجستان نیاز به اخذ ویزا خواهند داشت.

‘علاءالدین بروجردی’ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، با بیان اینکه لغو قرارداد ورود بدون ویزای ایرانیان به گرجستان اهمیتی ندارد، گفت: از آنجا که صنعت توریسم از صنایع پول‌ساز دنیا است، گرجستان با لغو قرارداد ورود بدون ویزای ایرانیان، خود را تحریم کرد.

آقای بروجردی افزود، میزان ایرانیانی که به گرجستان سفر می کنند آنقدر قابل توجه نیست که لغو یکطرفه این قرارداد اهمیت پیدا کند.

یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به اطلاعیه وزارت امور خارجه گرجستان مبنی بر توقف قرارداد ‘لغو روادید’ با ایران گفت، در نامه‌ ارسال شده به وزارت امور خارجه ایران اعلام شده که این تصمیم به علت تغییرات در قوانین مهاجرت گرجستان بوده است و در نتیجه آن گرجستان تصمیم گرفته است تا از اول ژوئیه قرارداد ‘لغو روادید’ را به صورت موقت متوقف کند. قوانین مربوط به صدور ویزا، جزء قوانین حاکمیتی کشورها است که بسته به شرایط روز و سیاست‌های کشورها تغییر پیدا می‌کند تا بر اساس آن تصمیم بگیرند که صدور ویزا را تسهیل کنند یا محدودیت‌هایی در رابطه با آن ایجاد کنند.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه ایران افزود، گرجستان خواسته است، ایرانیانی که قصد سفر به این کشور را دارند از طریق سفارت گرجستان در تهران یا در مبادی‌ ورود‌ی‌های زمینی و هوایی اقدام به اخذ روادید کنند.

در نهایت نیز یک منبع آگاه در سفارت ایران در تفلیس اعلام کرد، در توضیحی که سفارت ایران از وزارت امور خارجه گرجستان در رابطه با فسخ یک جانبه قرارداد ‘لغو روادید’ با ایران خواسته بود؛ وزارت امور خارجه گرجستان اعلام کرد، قوانین مهاجرتی در این کشور تغییر کرده و بر مبنای قوانین مهاجرتی جدید تغییر و تحولاتی ایجاد شده است که این اقدام نه تنها برای ایران که برای خیلی از کشورهایی که با گرجستان لغو روادید داشته اند نیز صورت گرفته و برای آن کشورها نیز اخذ روادید برقرار شده است.

وی درباره این خبر که گفته شده سخنگوی وزارت خارجه گرجستان برقراری نظام اخذ روادید برای اتباع ایران را در راستای نگرانی از گسترش روابط بازرگانی و استفاده ایران از سیستم مالی گرجستان برای دور زدن تحریم ها اعلام کرده است، اظهار داشت: باید در خصوص صحت و سقم این خبر اطلاع کسب کنیم .

این منبع آگاه درباره واکنش ایران به این مسئله نیز گفت: هر کشوری حق دارد که قوانین مربوط به خود را اصلاح کند و طبیعی است که ما نمی توانیم در امور داخلی گرجستان دخالت کنیم.

  1. ترنم
    13 تیر 1392 در 20:43 | #1

    یعنی چی که وزارت دادگستری این تصمیم را گرفته و وزارت خارجه گرجستان دخالتی نداشته؟ مگه میشه راجب سیاست های خارجیه یک کشور وزارتخونه ای غیر از وزارتخانه خارجه تصمیم بگیره. ظاهرا گرجستان هم دچار بیماری تصمیم گیری های موازی و خارج از چهارچوبه.

  2. احسان
    14 تیر 1392 در 16:58 | #2

    خدا کنه پس حداقل موقت باشه

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,