+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > تاریخی, خبر, سیاسی, نظامی > ششمین سالگرد جنگ گرجستان و روسیه

ششمین سالگرد جنگ گرجستان و روسیه

موقعیت جنگ گرجستان و روسیه بر سر اوستیای جنوبی و آبخازیا در سال 2008

فردا، ششمین سالگرد جنگ پنج روزه میان گرجستان و روسیه است. جنگی که هرچند خاتمه یافت، اما تبعات منفی آن همچنان بر سر گرجستان سایه افکنده است؛ از نقض حق حاکمیت بر بخش هایی از سرزمین اصلی گرفته تا تبدیل شدن به مانعی بر سر راه عضویت در ناتو.

پس از اعلام استقلال گرجستان، ساکنان اوستیای جنوبی حاکمیت گرجستان را نپذیرفتند و در سال 1991 اعلام استقلال کردند. از آن سال به بعد، همواره این منطقه شاهد درگیری هایی بین نیروهای گرجی و جدایی طلبان بود.

در پی این درگیری ها، شش سال پیش در چنین روزی، نیروهای ارتش گرجستان در عملیاتی نظامی، تسخینوالی، مرکز اوستیای جنوبی را تصرف کردند. این عملیات پس از حملات نیروهای جدایی طلب اوستیای جنوبی به روستاهای گرجستان انجام گرفت.

در این بین، روسیه به بهانه حمایت از شهروندان روسی تبار ساکن اوستیای جنوبی، در تاریخ 8 اوت، نظامیان خود را وارد اوستیای جنوبی کرد؛ تانک های روسی در شهر تسخینوالی مستقر شدند، و ناوهای جنگی روسیه نیز به بنادر گرجستان در دریای سیاه اعزام گردیدند.

با تجاوز آشکار روسیه به خاک گرجستان و شروع جنگ میان دو کشور که 5 روز به طول انجامید، هواپیماهای جنگی این کشور، تعدادی از شهرهای گرجستان، از جمله تفلیس، روستاوی، گوری، زوگدیدی، پوتی، سناکی، خونی، مامئولی، بولنیسی و کوتائیسی را بمباران کردند.

این جنگ در نهایت با پیشنهاد صلح فرانسه به پایان رسید؛ اما روسیه نیروهای خود را از آبخازیا و اوستیای جنوبی خارج نکرد و با اعلام این مطلب که هر دو منطقه جدایی طلب حاضر به پذیرش حاکمیت گرجستان نیستند، استقلال این مناطق را به رسمیت شناخت.

به این ترتیب، 20 درصد از خاک گرجستان به اشغال در آمد و از آن تاریخ به بعد، هر سال در سالگرد این جنگ، مراسمی به یاد قربانیان آن برگزار می گردد.

  1. کیمیا
    2 شهریور 1393 در 13:04 | #1

    روسیه دقیقا به بهانه حمایت از روسها همین بلا رو سر کشور اوکراین آورد. برعکس دید بعضی از مردم من فکر میکنم که روسیه از آمریکا متجاوز تر وجنایتکارتره و نمیدونم چرا سایر کشورها از تاریخ درس نمیگیرن و از بلایی که روسیه سر گرجستان اورد استفاده نمیکنن و جلوی بروز مواردی نظیر اوکراین و … را نمیگیرن.

  2. دکتر محمد
    10 خرداد 1397 در 23:03 | #2

    @کیمیا
    بابا فعال ضد جنگ ، بابا مخالف روسیه ی جنگ طلب ، من نمیدونم سفارت فرانسه و کانادا و انگلیس با ویزا دادن به شبه روشنفکر ها چجوری فضا رو به سمت خودشون میچرخونند ، یعنی طرف مطلب گذاشته از حمله نظامی گرجستان به استقلال طلبان اوستیای جنوبی بعد طرف میگه من اعتقاد دارم روسیه جنایتکاره خدا یا شکرت که معنی جنایتکار رو هم فهمیدیم

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,