+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, خبر, گردشگری > تولد تفلیس جدید

تولد تفلیس جدید

تولد تفلیس جدید

به گزارش تفلیس.کام، شورای شهر تفلیس، امروز، با حضور شهردار و نخست وزیر گرجستان، اجرای پروژه ‘ تفلیس جدید ‘، که بر اساس آن، بسیاری از نقاط شهر بازسازی می شوند را، آغاز کرد.

در فاز اول پروژه ‘ تفلیس جدید ‘، پل خشک و مناطق اطراف آن، خیابان آقماشنبلی، میدان گودیاشویلی و همچنین گوینیس آگمارتی (خیابان شراب)، بازسازی خواهد شد.

در طراحی این پروژه، بیش از 200 متخصص، در حوزه های مختلف، از جمله، معماری، تاریخ، هنر و … با شورای شهر تفلیس همکاری کرده اند و پیشبینی می شود که اجرای فاز اول این پروژه، حداکثر تا پایان سال 2016 میلادی، به اتمام برسد.

ایجاد پارک ها و مراکز تفریحی در سراسر شهر نیز، از جمله بخش های در نظر گرفته شده برای پروژه ‘ تفلیس جدید ‘ است.

  1. محسن نامور صدیق
    17 بهمن 1394 در 21:58 | #1

    اینکه شورای شهر تفلیس تصمیم گرفته چهره شهر را عوض کرده و بازسازی نماید باید به فال نیک گرفت. اما در اینجا ذکر چند نکته در خصوص زیباسازی و ایجاد تحول در سیمای شهر تفلیس ضروری است:
    1- شهر تفلیس علیرغم زیبائیهائی که دارد متاسفانه در برخی مناطق شهری انباشت زباله ها در برخی ساعات به چشم میخورد و برخی شهروندان نیز به رعایت نظافت و بهداشت آن کم توجه هستند. گاهاً دیده شده که برخی شهروندان به هنگام مصرف مواد خوراکی، مواد زائد آن اعم از ظروف بسته بندی و ته مانده مواد غذائی را در خیابان رها میسازند. در این مواقع برخی توریستها هم که این صحنه ها را می بینند و اگر پتانسیل زباله سازی هم داشته باشند از این رفتار الگو میگیرند و بدتر از یک شهروند تفلیسی در ایجاد چهره زشت شهر شریک میشوند و چون رهگذر و مسافر چند روزه شهر تفلیس هستند نظافت و تمیزی شهر برایشان بی اهمیت است و نسبت به رعایت بهداشت هم بی تفاوت میشوند. مانند برخی توریستهای عرب و هندی که اینجانب رفتارشان وانداختن زباله بر روی زمین و یا آب دهان توسط آنها را به چشم دیده ام.
    2- حفظ آثار باستانی و معماری های ویژه شهر مانند پل خشک و برخی ساختمانهائی که دارای قدمت تاریخی هستند بسیار مهم است و میبایست برای باقی ماندن این مکانها به عنوان میراث فرهنگی و هنری تفلیس از طرف شورای شهر و شهردار تفلیس تلاش مضاعفی صورت گیرد و صرفاً نسبت به بازسازی و ترمیم آنها با اصول مدرن اما با رعایت شاکله اصلی مکان اقدام گردد.
    3- یکی از عملکردهای خوب مسئولین ایرانی ایجاد سرویسهای بهداشتی رایگان در داخل شهرها و بین راهی است که مسافرین و حتی شهروندان دغدغه ای در این خصوص ندارند و دسترسی به نزدیکترین سرویس بهداشتی با حداقل زمان انجام میشود امّا متاسفانه شهر تفلیس و اکثر شهرهای گرجستان از این موضوع رنج میبرند و فاقد سرویسهای بهداشتی هستند و اگر فردی نیاز به قضای حاجت داشته باشد مستاصل می ماند و باید به یکی از مراکز اقامتی و یا هتلها برود و از سرویسهای بهداشتی آنها استفاده نماید که بعضاً هم اجازه ورود بدین منظور نمیدهند. مثلاً در کلیسای “سامه با” با این همه بازدید کننده فقط یک سرویس بهداشتی نامناسب آنهم در نقطه ای دور از کلیسا قرار دارد که گاهاً هم فاقد آب است. در ترکیه و اکثر شهرهای آن مانند آنکارا، ازمیر، استانبول و حتی شهر کوچک سامسون سرویسهای بهداشتی مناسبی وجود دارد که البته با دریافت وجه اجازه استفاده داده میشود. بنابراین گرجستان نیز میتواند از ایران و ترکیه این الگو را برای خود مد نظر قرارداده و به تمیزی و نظافت شهر کمک نماید. مشاهده شده که برای قضای حاجت برخی افراد (چه توریست و چه شهروند گرجی) به زیر پلها میروند یا از مکانهای متروکه استفاده مینمایند (بطور مثال خانه های متروکه نزدیک باغ وحش تفلیس، حوالی موزه مردم شناسی و بسیاری از مکانهای متروکه و قدیمی در خیابان های تابوکاشویلی، چیکوباوا، جاواخیشویلی و سایر مناطق دیگر تفلیس که شخصاً مشاهده کرده ام) که در نهایت منجر به شیوع برخی بیماریها نیز میشود.
    4- تفلیس زیبا دارای پتانسیلهای گردشگری فراوانی است بنابراین توجه شورای شهر و صد البته شهردارمحترم جناب آقای داویت نارمانیا به این مقوله بسیار مهم است چراکه رشد و توسعه شهر تفلیس وابسته به وجود سرمایه گذاری هائی است که انجام میشود. بنابراین رسیدگی مناسب و توجه ویژه به پایتخت موجب جذب بیشتر توریست و سایر علاقمندان به سرمایه گذاری در این شهر میگردد و متعاقباً این عملکرد موجب رونق بازار کار و گردش اقتصادی و علاقمندتر شدن سایر سرمایه گذاران در بخشهای مختلف اقتصادی تفلیس میگردد.

  2. نینا
    18 بهمن 1394 در 13:51 | #2

    با تشکر از آقای نامور صدیق برای نوشته ها و تحلیل هاشون در مورد گرجستان. من همیشه یادداشتهای ایشان را میخوانم و از اطلاعات ایشان استفاده می نمایم. اگر امکان دارد ایمیل ایشان را بدهید شخصاً از ایشون از طریق ایمیل تشکر کنم.

  3. ابراهیم
    22 شهریور 1395 در 09:27 | #3

    سلام ,از دوست عزیز اقای نامور صدیق که اینقدر خوب شرایط را تشریح کردند ,متشکرم ,ایا امکانش هست این موضوعات و موارد مشابه را به اطلاع مسیولین مربوطه در تفلیس برسونید ؟
    فکر کنم اگر منطقی باشه بپذیرند
    متشکرم

  4. نيلو
    27 خرداد 1396 در 23:13 | #4

    باسلام
    من ميخاستم بدونم كدوم قسمت تفليس رو ميگن تفليس جديد و كدوم قسمت رو تفليس قديم؟؟
    روستاولى ، مرجان ايشولى و … جديد هستند،؟

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,