+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > سیاسی > آبی یا قرمز؟

آبی یا قرمز؟

10 مهر 1391 4 دیدگاه    سیاسی

از راست، بیدزینا ایوانیشویلی، میخاییل ساکاشویلی

امروز روز مهم و سرنوشت سازی برای مردم گرجستان محسوب میشود، روزی که گرجیها پای صندوق های رای خواهند رفت تا در انتخابات پارلمانی گرجستان شرکت کنند. انتخاباتی که نه تنها میتواند حزب حاکم و رییس جمهور کنونی آن یعنی میخاییل ساکاشویلی را تغییر دهد، بلکه موجب تغییر نظام ریاستی این کشور به نظام پارلمانی خواهد شد.

در طی ماه های منتهی به برگزاری انتخابات پارلمانی، گروه ها و احزاب به خصوص دو حزب پر طرفدار ‘جنبش متحد ملی’ به رهبری میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهور فعلی گرجستان و همچنین ‘رویای گرجی’ به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی، میلیاردر مخالف دولت، تا توانسته اند از خجالت هم درآمده اند؛ از طعنه و گوشه کنایه گرفته تا افشای اسناد و مدارکی علیه یکدیگر.

حزب حاکم، رقیب خود و بخصوص شخص بیدزینا ایوانیشویلی را متهم میکند که مورد حمایت روسیه است و با سیاست های خود عملا کشور را به روسیه خواهد فروخت. اما حزب ‘رویای گرجی’ این اتهام را مردود دانسته و در مقابل سیاستهای حزب ‘جنبش متحد ملی’ و شخص ساکاشویلی را باعث تنش و جنگ افروزی با روسیه و نا امن کردن کشور میداند.

در نظرسنجی هایی که تا دو هفته پیش توسط سازمانها و موسسات داخلی و بین المللی معتبر منتشر شده بود، حزب میخاییل ساکاشویلی از بخت بالایی در به دست آوردن رای مردم برخوردار بود. اما تقریبا از دو هفته پیش و با انتشار تصاویر بد رفتاری با زندانیان در زندان ‘گلدانی’ تفلیس از شبکه تلویزیونی ‘کانال 9’، که از قضا به بیدزینا ایوانیشویلی تعلق دارد و اعتراض چند روزه مردم به وضع موجود در زندانها، تمام پیش بینی ها تغییر و نظرسنجی ها از کاهش قابل توجه محبوبیت حزب حاکم و احتمال پیروزی حزب ‘رویای گرجی’ حکایت دارد.

البته در طی این دو هفته که گرجستان در شوک ناشی از انتشار تصاویر بد رفتاری با زندانیان فرو رفته بود، ساکاشویلی و هم حزبی هایش بی کار ننشستند و آنها هم مدارکی دال بر پرداخت رشوه به برخی نیروهای پلیس از سوی احزاب مخالف برای تهیه فیلم های بد رفتاری با زندانیان انتشار دادند و یا با انتشار نواری صوتی از ‘کاخا کالادزه’ فوتبالیست معروف گرجی که حامی و شریک بیدزینا ایوانیشویلی نیز هست و به تازگی با خداحافظی از فوتبال وارد عرصه سیاست گرجستان شده، او را متهم به ملاقات با افراد و باندهای تبهکار اروپایی و سران مخالف دولت فعلی در فرانسه و تلاش برای خرابکاری و زیر سوال بردن حزب حاکم کردند.

از این دست انتقادها و افشاگری ها از سوی دو طرف طی چند ماه اخیر کم نبوده است و تنش بین رقبا به حدی بالا گرفته که هم اکنون بسیاری نگران آشوب های احتمالی بعد از انتخابات هستند. البته هر دو حزب طرفداران خود را در صورت شکست در انتخابات به آرامش دعوت کرده اند و آشوب بعد از انتخابات را منتفی دانسته اند.

به هر حال و علیرغم تمام این فراز و نشیب ها، به نظر می رسد گرجستان با سرعت قابل توجهی به سوی دموکراسی و حاکم شدن خواست مردم پیش میرود، هر چند که عبور از این مسیر پر پیچ و خم با دشواری های زیادی همراه باشد.

  1. علیرضا
    10 مهر 1391 در 10:24 | #1

    من که امیدوارم حزب ساکاشویلی برنده بشه. چون فکر میکنم این برای حضور و سرمایه گذاری ایرانی ها در گرجستان بهتر باشه.

  2. احسان
    10 مهر 1391 در 12:20 | #2

    اگه به رنگ باشه که آبیته اما به نظرم ساکاشویلی بهتر از ایوانیشویلیه.
    رویای گرجی برای بدست آوردن رای از حربه های غیر معمول استفاده میکنه و به هر کاری دست میزنه. گرچه انتقادهایی هم به ساکاشویلی وارده بخصوص خود محوری که ساکاشویلی داره اما باز به نظر من بهتر از ایوانیشویلیه.

  3. joker
    10 مهر 1391 در 18:51 | #3

    moshkele sakashvili bikari va roosiye hastesh dar mavarede dige ta oonja ke man etela daram movafagh boode. hala age ivanishvili ham ray avord omidvaram ziad be roosiye cheragh sabz neshoon nade.

  4. حسین
    14 آبان 1391 در 19:23 | #4

    رنگ آبی رو دوست دارم اما این اولین بار بود که تو تقابل آبی و قرمز دوست داشتم قرمزها برنده باشن که نشد. (کلا همیشه آبی میبره) 😉

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,