+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اقتصادی, خبر, سیاسی > احتمال صادرات گاز ایران به گرجستان به صورت سوآپ

احتمال صادرات گاز ایران به گرجستان به صورت سوآپ

29 بهمن 1394 دیدگاه ها مسدود است    اقتصادی, خبر, سیاسی

احتمال صادرات گاز ایران به گرجستان به صورت سوآپ

به گزارش تفلیس.کام، منابع آگاه، از توافق ضمنی ‘ کاخا کالادزه ‘، وزیر انرژی، که به ایران سفر کرده بود، با مقامات ایرانی، برای صادرات گاز ایران به گرجستان، به صورت ‘ سوآپ ‘، خبر داده اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، دو کشور، پس از بررسی راه های مختلف صادرات گاز، جمهوری آذربایجان را، به عنوان اصلی ترین تامین کننده گاز گرجستان، مسیر مناسبی برای انتقال گاز ایران ندانسته اند، چرا که مسئله انحصار تامین انرژی را رفع نمی کند.

از طرفی، با توجه اینکه ‘ گازپروم ‘ روسیه، شبکه خطوط لوله ارمنستان را در اختیار دارد، انتقال گاز ایران به گرجستان از طریق ارمنستان نیز مقرون به صرفه نخواهد بود.

در نهایت، دو کشور به این نتیجه رسیده اند که با توجه به تامین گاز ارمنستان توسط روسیه و استفاده از خطوط لوله گرجستان برای ترانزیت، ایران می تواند در چارچوب یک قرارداد سوآپ با روسیه، بخشی از گاز مورد نیاز ارمنستان را تامین کند و در نهایت به همان میزان، گاز روسیه را در گرجستان تحویل گرفته و قرارداد صادرات گاز خود به گرجستان را اجرا نماید.

بدین ترتیب، در دراز مدت، ایران، از پرداخت حق ترانزیت گاز به روسیه و روسیه از پرداخت حق ترانزیت گاز به گرجستان معاف خواهند شد؛ از طرفی، گرجستان نیز، با توجه به مشکلات سیاسی با روسیه، مجبور به عقد قرارداد مستقیم واردات گاز با این کشور نخواهد بود و امنیت انرژی خود را به واسطه قرارداد با ایران تامین خواهد کرد.

دو طرف، توافق کرده اند که ابتدا، صادرات گاز ایران به گرجستان، به صورت آزمایشی و طی یک دوره 7 ماهه انجام و سپس، در رابطه با عقد قرارداد بلند مدت، تصمیم گیری شود.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,