+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, خبر, سیاسی > تحلیل رئیس انستیتو شرق شناسی دانشگاه دولتی ایلیای گرجستان از توافق ایران و 1+5

تحلیل رئیس انستیتو شرق شناسی دانشگاه دولتی ایلیای گرجستان از توافق ایران و 1+5

20 فروردین 1394 دیدگاه ها مسدود است    اجتماعی, اقتصادی, خبر, سیاسی

گیورگی سانیکیدزه، رئیس انستیتو شرق شناسی دانشگاه دولتی ایلیای گرجستان

به گزارش تفلیس.کام، ‘ گیورگی سانیکیدزه ‘، رئیس انستیتو شرق شناسی دانشگاه دولتی ایلیا، در مصاحبه با ‘ اینترپرس ‘، در خصوص اهمیت توافق هفته گذشته ایران و 1+5 گفت: بیانیه لوزان قابل توجه است و رویدادهای سیاسی منطقه و جهان را تحت تاثیر ویژه ای قرار خواهد داد. بر اساس این بیانه، خطر احتمال تولید سلاح هسته ای توسط ایران، که در مدت 10-12 سال موجب نگرانی غرب شده بود رفع خواهد شد. البته، تا زمان امضای توافقنامه چند ماه باقی است و مقدمات اجرایی زیادی باید فراهم شود.

دکتر سانیکیدزه افزود: در دو سال اخیر، پس از تغییر رئیس جمهور ایران ، وضعیت در آن کشور تغییر نموده و دولت این کشور آمادگی همکاری با جهان را ابراز کرده است. طی سال های گذشته، تحریم ها علیه ایران بیشتر شد و اگر تا چند سال قبل، مردم و به ویژه دانشجویان آن کشور از برنامه های هسته ای پشتیبانی می کردند، اما امروز حمایت ها از آن برنامه کمتر شده است. شاید مردم و همچنین دولت ایران فهیمده اند که بدون فعالیت هسته ای نیز می توانند کشوری پیشرو و قدرتمند در منطقه باشند.

رئیس انستیتو شرق شناسی دانشگاه دولتی ایلیا ادامه داد: ایران مشکلات داخلی و ارضی با کشورهای همسایه ندارد و کشور با ثباتی است؛ بنابراین، آمریکا و اروپا علاقه بیشتری برای همکاری با آن کشور دارند. همچنین، ایران و غرب دارای منافع مشترک در منطقه هستند. موضوع افغانستان برای ایران و غرب دارای اهمیت است.

گیورگی سانیکیدزه در رابطه با روابط گرجستان و ایران نیز گفت: گرجستان برای ایران کشور مهمی است. پس از لغو تحریم ها علیه ایران، علاقه به روابط با گرجستان، به عنوان کشوری که با اروپا و آمریکا روابط مشترک دارد، توسعه بیشتری می یابد. اگر تحریم های بانکی و سرمایه گذاری نیز لغو شود، در روابط ایران و گرجستان دوره جدیدی آغاز خواهد شد. در آینده نزدیک، ممکن است گرجستان برای ایران، به عنوان کشور ترانزیت گاز نیز مطرح گردد. لذا لغو تحریم های ایران برای گرجستان بسیار قابل توجه خواهد بود.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,