+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, خبر, سیاسی, گردشگری > اعتراض سفارت ایران به اظهارات وزیر دادگستری گرجستان و واکنش وزارت دادگستری

اعتراض سفارت ایران به اظهارات وزیر دادگستری گرجستان و واکنش وزارت دادگستری

اعتراض سفارت ایران به اظهارات وزیر دادگستری گرجستان و واکنش وزارت دادگستری

به گزارش تفلیس.کام، سفارت ایران در تفلیس، با انتشار بیانیه ای، نسبت به اظهارات ‘ غیر حرفه ای ‘ و ‘ نسنجیده ‘ خانم ‘ تئا تسولوکیانی ‘، وزیر دادگستری گرجستان، در برنامه ‘ کرونیکا ‘ شبکه تلویزیونی ‘ ایمدی ‘ اعتراض کرد.

سفارت ایران در گرجستان، در بیانیه خود آورده است: ” در رابطه با مطالب منتشره غير حرفه ای و نسنجيده منتسب به خانم تئآ تسولوكيانی وزير محترم دادگستری گرجستان در خصوص ايران و اتباع محترم ايران، ارائه دو كلمه حرف حساب كافي بنظر مي رسد.

1 –از زمان استقلال گرجستان در سال 1992 تا كنون، كشور ايران با حدود 3000 سال تاريخ و تمدن با شكوه و جايگاه ويژه ای كه در صورتبندی قدرت جهان داشته و دارد، همواه در كنار گرجستان بوده است. ايران جز اولين كشور هايي بوده كه گرجستان را بعنوان يك كشور مستقل شناسايی نموده و اقدام به برقراری روابط دوستانه با تفليس كرده است و در طول اين 23 سال گذشته در همه فراز و نشيب ها و سختی های روزگار، در كنار و حامی كشور گرجستان بوده است.

2 –ايرانيان در طول تاريخ، مردمی فرهيخته و با فرهنگ بوده و در كشورهای مختلف جهان كه اقامت و سكنی گزيده اند منشاء سازندگی و خدمات برجسته و خير و آبادانی در آن سرزمين ها شده اند. لذا اعمال محدوديت های ايجاد شده برای سرمايه گذاران و توريست های ايراني، به مفهوم محروم كردن كشور گرجستان از دانش، سرمايه و خدمات ارزشمند دوستان ايرانی مي باشد. “

وزیر دادگستری گرجستان، در اظهارات خود در دفاع از قوانین جدید مهاجرت و اخذ ویزا گفته بود: ” همه از اصلاحات بزرگ خوشحال نمی شوند. به عنوان مثال، اداره ملی گردشگری نیز با اجرای قوانین جدید مهاجرت و اخذ ویزا از اول سپتامبر موافق نبود. اجرای قوانین جدید تنها باعث شد که در 4 ماه آخر سال 2014، 42000 گردشگر کمتر به گرجستان بیایند. آن هم گردشگران چینی، عراقی، ایرانی و مصری. اما در نتیجه کاهش این تعداد گردشگر، ما در ‘ بروکسل ‘ به موفقیت رسیدیم و مرحله دوم آزادسازی رژیم سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا برای اتباع گرجستان اجرایی شد؛ همچنین امیدواریم تا در نشست بعدی در ‘ ریگا ‘، به موفقیت های بیشتری نیز در این زمینه دست پیدا کنیم. البته نباید انتظار داشته باشیم که همه چیز در یک نشست به نتیجه برسد؛ اما با توجه به مسیری که طی می کنیم، چشم انداز لغو ویزا برای اتباع گرجستان به منظور سفر به اتحادیه اروپا کاملا روشن است. زمانی که این مسئله به نتیجه رسید، در چارچوب قوانین و با توجه به شرایط، برای حامیان، گردشگران و از همه مهمتر سرمایه گذاران گرجستان نیز فکری خواهیم کرد. “

در پی انتشار بیانیه سفارت ایران در تفلیس، وزارت دادگستری گرجستان با انتشار اطلاعیه ای، ضمن ابراز تاسف از واکنش سفارت ایران، برای روشن شدن افکار عمومی، توضیحات بیشتری را در رابطه با اظهارات وزیر دادگستری ارائه کرد و از دعوت این وزارتخانه از آقای ‘ عباس طالبی فر ‘، سفیر ایران در گرجستان، برای دیدار با وزیر دادگستری خبر داد.

پس از دیدار سفیر ایران و وزیر دادگستری گرجستان، خانم تسولوکیانی اعلام کرد که این دیدار، صرفا در رابطه با بیانیه سفارت ایران انجام نشده و مسائل دیگری نیز، از جمله صدور 200 اجازه اقامت و کار، 40 اجازه اقامت تحصیلی، 61 اجازه اقامت برای پیوستن به خانواده و 2600 ویزا برای اتباع ایرانی، از زمان اجرای قوانین جدید مهاجرت و اخذ ویزا، در آن مطرح شده است.

  1. محمد بهزاد
    20 اسفند 1393 در 19:04 | #1

    متاسفانه طی 9 ماه اقامت در گرجستان خاطره خوبی رو در ذهن ما نگذاشتند این دوستان گرجی. من به عنوان یک ایرانی برایشان آؤزوی سعادت دارم. خیلی حرف هم رو نمیفهمیم

  2. ناشناس
    21 اسفند 1393 در 11:56 | #2

    خاطرات من دو سال اقامت در گرجستان است . جز بدی هیچ چیز از این گرجیها ندیدیم. دو سال عمر و پول و سرمایه رو نابود کردیم و رفت . هر کشور دیگری رفته بودیم لااقل یک خاطره خوب برایمان می ماند که از این گرجستان یک خاطره خوب هم ندادم . فعلا اینها خودشون رو گم کردند جوگیر اتحادیه اروپا شدند . بعد مثل یونان میفهمند که اشتباه کردند

  3. nader
    21 اسفند 1393 در 18:48 | #3

    چه عجب سفارت ایران یه خودی نشون داد. آورین آورین

  4. منصور
    21 اسفند 1393 در 20:55 | #4

    @محمد بهزاد
    کی حرف کیو نمیفهمه؟ گرجیها حرف شما رو نمیفهمن؟ چرا؟ چطور؟

  5. احسان
    21 اسفند 1393 در 22:11 | #5

    در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب / یا رب مباد آن که گدا معتبر شود

  6. ناشناس
    22 اسفند 1393 در 09:21 | #6

    آفرین احسان عزیز این گرجیها واقعا مصداق این شعر هستند

  7. علی
    22 اسفند 1393 در 19:50 | #7

    تفلیس.کام: این که نوشتید دیگاه های توهین آمیز منتشر نخواهند شد شعاره دیگه؟ نه؟

    یه بارکی بنویسید دیدگاه های توهین آمیز به استثنای توهین به گرجی و گرجستان منتشر نخواهند شد.

  8. تفلیس.کام
    22 اسفند 1393 در 20:34 | #8

    علی :

    تفلیس.کام: این که نوشتید دیگاه های توهین آمیز منتشر نخواهند شد شعاره دیگه؟ نه؟

    یه بارکی بنویسید دیدگاه های توهین آمیز به استثنای توهین به گرجی و گرجستان منتشر نخواهند شد.

    تفلیس.کام هرگز اجازه توهین به هیچ فرد یا گروهی را در وب سایت خود نمی دهد. از نظر ما هیچ یک از دیدگاه های منتشر شده در این خبر توهین آمیز نیست؛ ضمن آنکه از انتشار چندین دیدگاه توهین آمیز در همین خبر، چه از سوی موافقان اقدام سفارت ایران یا اظهارات وزیر دادگستری گرجستان و چه از سوی مخالفان اقدام سفارت ایران یا اظهارات وزیر دادگستری گرجستان، صرف نظر شده است. البته، ممکن است برخی دیدگاه ها تند باشند ولی قطعا توهین آمیز نیستند.

    از سوی دیگر، بسیاری از گروه های حقوق بشری گرجستان، با انتقاد از اظهارات خانم تسولوکیانی، این اظهارات را موجب ایجاد ‘ بیگانه هراسی ‘ در جامعه گرجی دانسته اند و طبیعی است که اظهارات تند یک وزیر، که انتقاد مردم خود را نیز بر می انگیزد، با واکنش تند کسانی که منظور نظر وی بوده اند، مواجه شود.

    تفلیس.کام، ضمن اعلام بی طرفی، حق آزادی بیان و ابراز نظر را، برای همه کسانی که در چارچوب ادب و احترام، آرا خود نسبت به دیگران را بیان می کنند، قائل است و شما نیز از این اصل مستثنا نیستید.

    در صورت تمایل، با رعایت اصول مذکور، می توانید نظرات انتقادی خود نسبت به دیگر دوستانتان را در همین جا بیان کنید.

  9. علی
    25 اسفند 1393 در 16:11 | #9

    تشکر از تفلیس.کام بابت توجه و پاسخ. ولی قانع کننده نبود.

  10. علی
    25 اسفند 1393 در 16:13 | #10

    دوستانی که شعر “گدا معتبر شود” را مکرراً برای گرجستان استفاده می کنند، فراموش نکنند که یکی از دلایل اصلی حدود 40 بار حمله ی ایرانیان به گرجستان در طول تاریخ، ثروت گرجستان بوده.

  11. مجید
    26 اسفند 1393 در 19:40 | #11

    @علی

    شما دلیل حمله های ایران رو میدونید ؟ یخورده تاریخ مطالعه بفرمایید بد نیست ! 2 تا از بزرگترین حمله های ایران به گرجستان یکی بدلیل خیانت و اتحاد با روسیه بخاطر کسب استقلال از ایران بوده (جالبه گرجستان که در عصر حاضر روسیه رو سرزنش میکنه بخاطر حمایت روسیه از آبخازیا و اوستیا، گرچه آغاز گر جنگ هم گرجستان بود با حمله به این مناطق و نسل کشی که میتونید مستند بی بی سی رو در این زمینه روی یوتیوب ملاحظه کنید) و مورد دیگه هم با توجه به قبل فرماندار قره باغ توسط گرجی ها و همچنین برای سرکوب انقلاب مردم تفلیس بود که منجر به حمله ایران به تفلیس شد.

    بنده ساکن اوکراین هستم 3 سال پیش گرجستان رفتم خوب بود ، 5 ماه پیش از اوکراین رفتم برخورد بدی داشتن توی فرودگاه باتومی و اخرین نفری بودم که به بنده اجازه دادن از گیت خارج بشم.

    همچنین از نظر تجاری هم بیشترین مشکلات رو ایجاد میکنن . ثبت شرکت و شروع کار راحت هست اما قوانین خودشون رو درست نمیدونن . وکیل ها و مترجم های گرجی هم توی کارشون اشتباه زیاد دارن که توی خود گرجستان شاید مشکلی پیش نیاد اما توی قراردادهای خارجیمون همیشه سر اشتباهات ترجمه ای گرجی ها اذیت شدیم . (مترجمه رسمی /دولتی . نه دفاتر رایج ترجمه) . اخرین باری که رفتم خیلی خیلی بدم اومد . اوکراین از نظر فرهنگی و نظر و شهری بودن 10 سال جلوتر هست از گرجستان و هیچ رفتار بدی اینجا ندیدم همیشه فرودگاه هم خوش امد میگن و محترمانه برخورد میکنن اما من موقع خروج از فرودگاه در باتومی هم کفش من رو هم دراوردن گشتن ! واقعا جوگیر شدن فکر کردن در حد المان و ایتالیاو سایر کشور های شنگن شدن !!!

  12. علی
    26 اسفند 1393 در 21:33 | #12

    @مجید

    “دلیل حمله ی ایرانیان به گرجستان” یعنی “هدف ایرانیان از حمله به گرجستان” نه “بهانه ی ایرانیان برای حمله به گرجستان”

  13. علی
    26 اسفند 1393 در 21:36 | #13

    @مجید
    بقیه چیز هایی هم که نوشتید ربطی به موضوعی که من مطرح کردم نداشته ولی مشخصه که بدرفتاری گرجی ها به ایرانی ها، به خاطر رفتارهاییه که توی این چند سال اخیر، ایرانی ها در گرجستان بروز دادن

  14. مجید
    28 اسفند 1393 در 19:07 | #14

    @علی
    شما بفرمایید ثروت گرجستان چی هست؟ نه منابع طبیعی هست نه ثروت… فقط موقعیت ترانزیت و استراتژیک هست.
    کما اینکه فقر و بیکاری بیداد میکنه در گرجستان همچنین نیروی کار زبده شما به سختی میتونید پیدا کنید توی این کشور.

    نه عزیزم بد رفتاری گرجی ها جو اتحادیه اروپا هست دروصورتی که فرهنگ هنوز به اون حد نرسیده.

    کما اینکه گرجی ها هم ایران دزدی و یا قتل شاید انجام میدن اما ملیت یا نژاد و قومشون ذکر نمیشه برخلاف گرجستان که کلید هست.

    تنها دلیل رفتا برای مثلا خوش خدمتی هست به غرب که زودتر جزو اتحادیه اروپا بشن و از اون طرف اتحاد با اذربایجان هست در مقابل ارمنستان و روسیه .

  15. احسان
    29 اسفند 1393 در 21:01 | #15

    @علی

    در مورد شعری که نوشتم باید بگم این شعر از جناب حافظ هست و من انتقادم رو در قالب یک شعر گفتم که به نظرم یک انتقاد مودبانه بود و در شعر این جور تمثیل ها و ادبیات امری طبیعیه. در واقع به نظر خودم انتقادم ادبی و فرهنگی بود و گرنه مثل خیلی از افراد میشه نظراتی داد که از شخصیت یک انسان متمدن کاملا به دور هستش.

    باید قبول کرد دولتمردان گرجستان برای رسیدن به اتحادیه اروپا و ناتو عملا قوانین و روشهایی رو در پیش گرفتن که به ضرر کشورشون داره تموم میشه و از کم شدن توریست و پیدا شدن مشکلات اقتصادی و افت ارزش لاری این مسئله رو به وضوح میشه درک کرد. گرجستان برای رسیدن به اهدافش طوری عمل میکنه که انگار یک کشور پیشرو در اروپاست، مثلا مثل آلمان یا فرانسه، در صورتی که باید به جایگاه خودش در سطح اروپا و جهان هم توجه کنه و بی گدار به آب نزنه در واقع باید برخی از قوانین رو به نوعی بومی سازی میکردن و صرفا قوانین کشورهای پیشرفته رو کپی نمیکردن.

    در مورد ثروت گرجستان هم نمی خوام بگم ثروت گرجستان زیاد یا کمه اما این نکته رو گوشزد میکنم که اگر به ثروت باشه پس کشورهای قاره آفریقا ثروتمند ترین کشورها در جهان هستند، اما آیا کشورهای پیشرفته و مدرن و مردمی با فرهنگ بالا دارند؟! پس ثروت یک کشور دلیل بر ایده آل بودن، پیشرفته بودن، مدرن بودن، قوانین مترقی داشتن، فرهنگ بالا داشتن و غیره نمیشه.

    در آخر هم ذکر این نکته رو لازم میدونم که بگم متاسفانه در اکثر سایتها به وفور دیدم که تا در مورد کشور گرجستان یک انتقادی میشه بعضی افراد و به خصوص گرجیهای عزیز ایران سریع جبهه میگیرن و متعصبانه جواب میدن. به هر حال هر مردمی و هر کشوری نقاط مثبت و منفی زیادی داره نمیشه همیشه و همه وقت فقط تعریف و تمجید کرد بعضی وقتها انتقاد و اعتراض لازمه.

  16. محسن
    5 خرداد 1394 در 10:33 | #16

    من شخصا این اقدام تفلیس رو یک توهین بزرگ به ایرانیان میدونم و حتی درآینده هم اگر ویزا رو بردارند به این کشور سفر نخواهم کرد

  17. علی
    9 خرداد 1394 در 09:47 | #17

    @احسان
    این که شما در اکثر سایت ها دیدید که تا در مورد کشور گرجستان انتقادی میشه بعضی افراد و به خصوص گرجی های عزیز ایران سریع جبهه می گیرن به خاطر اینه که ایرانی ها گرجی های ایرانو غریبه میدونند ولی گرجستانو یکی از اموال و ارث و میراث پدریشون میدونند که طی یک قرارداد مفت از دست رفته.

    اولا که گرجستان جزو ایران محسوب نمی شده، پادشاهان خودش را داشته، که خوب طبعا زورشون به امپراتوری همسایه نمی رسیده و خراجگذار بودن و ولیعهدشون هم باید به تایید این امپراتوری می رسیده

    دوما کل گرجستان که نبوده فقط دو پادشاه کارتلی و کاختی در شرق گرجستان بودن که پادشاهانشون خراجگذار ایران بودن

    سوما همیشه که خراجگذار نبودن، اگر بودن، صفوی ها 23 بار، نادرشاه 1 بار و آغامحمدخان 1 بار به اونجا حمله نمیکردن و مردم را قتل عام نمی کردن و زنده ها را به اسارت تبعید نمیکردن

    چهارما قبل از عهدنامه های گلستان و ترکمنچای، طی عهدنامه گرجیوسک، گرجستان تحت حمایت روسیه قرار میگیره تا روسیه، از گرجستان، در برابر حمله های ایرانیا محافظت کنه

  18. ابوالفضل
    9 خرداد 1394 در 12:50 | #18

    @علی
    @مجید
    @احسان
    من به نظر شما احترام می گذارم ولی واقعیت این است که من فکر نمی کنم اینگونه بحث ها فایده ای داشته باشد.
    عزیز من اینجا ما ایرانی ها با خود مردم گرجستان پدر کشتگی و یا مشکلی نداریم و آدم های اهل فکر آنجا هم هیچ مشکلی با ایرانیان ندارند و البته کسی که انقدر شعور نداشته باشد که مشکلات تاریخی به وجود آمده بین دو کشور که بعضی مدام به آن ها اشاره می کنند را به زمان حال نسبت دهد مورد اشاره من نیست.
    موضوع این است که دولتمردان یک کشور به فرض X با تغییر غیر متعارف قوانین و… مشکلاتی را برای عده ای از نه تنها کشور Y و بسیاری کشورهای دیگر بلکه برای خود مردم کشور X هم به وجود آورده است، آیا این افراد کشور X و Y نباید دلخور باشند و در رسانه های اینچنینی و یا هر جای دیگر اعتراض خود را اعلام کنند؟! نمی توان که از این افراد انتظار رضایت و خوشحالی داشت. من خودم مشکلی با گرجی ها ندارم و هر جا بحث شود خوبی آن ها را می گویم ولی وقتی بحث به این جا بکشد حتما حقیقتی را که متوجه آن می شوم می بینم نه اینکه متعصبانه شروع به فرافکنی مسائل کنم. حقیقتی تلخی که من میبینم این است که بسیاری از دستاوردهای دوران ساکاشویلی از دست رفته است و این را بسیاری از مردم خود گرجستان هم می گویند نه فقط ایرانی ها و یا اتباع سایر کشورها، پس اگر کسی فکر میکند که اینطور نیست می توانید با خود آن گروه از مردم گرجستان که از این دولت ناراضی هستند نیز به مخالفت بپردازد ولی قطعا در مقابل آن گروه معترض از خود کشور گرجستان نمی تواند از ترفندهای تاریخی استفاده کنید.
    به نظر من این دامن زدن به مشکلات تاریخی چیزی را حل نمی کند و چیزی جز نفاق بین دو ملت را به همراه نخواهد داشت و شاید نوعی خیانت نیز محصوب گردد و این خیانت هم به مردم گرجستان و هم به مردم ایران و شاید سایر کشورها می باشد. نفع دامن زدن به این مشکلاتی که در زمانی در گذشته دور اتفاق افتاده را کشورهایی می برند که سودشان در گرو نفاق است. پس آیا بهتر نیست که این گذشته غیر قابل تغییر، خارج از کنترل و عهد و مسئولیت ما به همان گذشتگان واگذار گردد و یا به جای جستجوی اختلافات به مشترکات بپردازیم؟! بی شک هر کس قدمی در پیشبرد دوستی در این دنیا بردارد کار ارزنده تری کرده است تا کسی که در پی یافتن نکات منفی باشد.

  19. كريميان
    9 خرداد 1394 در 21:45 | #19

    اين پيش كشيدن تاريخ و كارهاي شاه عباس دليل ديگري داره ؛مگر يهودي ها نبودن كه عيسي مسيح را به صليب كشيدن ؟!پس چرا گرجي ها بهترين رابطه رو با اين كشور دارند!!چرا هر روز به صليب كشيده شدن مسيح رو تو سر اونها نميكوبن واين رو دستاويزي براي نفرت قرار نميدن؟!جواب فقط اينه كه چون به صلاحشونه ؛ايران هم اگر منافع زيادي داشت براي گرجستان اونوقت نه تنها مساله شاه عباس فراموش ميشد بلكه تاريخ رو به شكل ديگري تعريف ميكردند ؛منظور من اينه كه اين دنياي سياست و پوله كه تاريخ و روابط رو تغيير ميده وگرنه حقيقت چيز ديگريست .من به شخصه متوجه حس برتري و نفرت گرجي ها به ايراني ها شدم گرچه در ظاهر انكار ميكنند اما در عمل نتيجه ي اين نگرش رو لمس خواهيد كرد تقريبا همون نگاهي كه ايراني ها به افقاني ها در ايران دارند ؛در مجموع در مورد خودم و خانوادم ميگم كه اگر اين وقت و سرمايه رو به هر كشوري برده بودم اقامت گرفته بودم .نه اينكه دوسال كار بكنم وآخرش هيچ ؛يك شبه خبر ميرسه كه ايراني ها بفرماييد بيرون هيچ توضيح هم نداريم همينه كه هست!!!

  20. كريميان
    9 خرداد 1394 در 22:01 | #20

    يك سوال دارم آخه چهارتا توريست دانشجوي خارجي كه از اروپاي شرقي ميان و هاستل ١٥دلاري ميرن هم شد توريست؟!؟اونوقت پارسال اقايان فرمودند توريستهاي ايراني هيچ سودآوري براي دولت گرجستان نداشتند !!!

  21. كريميان
    11 خرداد 1394 در 22:05 | #21

    كوله بار من از كار و زندگيه دو ساله در تفليس اين بود ؛تحقير ،توهين ،درجازدن،هدرشدن پول وانرژي،بود،از هر موقعيتي براي خوردن پول آدم استفاده ميكنند ؛من واقعا ضرر كردم دوسال كم نيست و توي اين دوسال حتي يك ويزاي دوماهه به من و همسرم ندادن ؛تروخدا اشتباه مارو نكنيد،ما اگه با قايق موتوري !به هر كجاي دنيا رفته بوديم!!!الان يك ويزا يا اقامت داشتيم ،.صد رحمت به اروپايي ها ،من اينهمه توريست ديدم هيچ كدوم ايراني هارو تحقير نميكردن ،اما به محض اينكه به گرجي ها بگي ايرانيم نفرت تاريخيشون رو مياد و بهت اين حس رو ميدن كه پسر شاه عباس!هستي !و همين ديروز بابات !!شاه عباس گرامي هزاران گرجي رو گشته ،مغزم تركيد انقدر اين قصه هارو شنيدم .به من چه آخه !و در نهايت هم به اين نتيجه ميرسيد كه ايران خودمون صد پله بهتر از گرجستانه ،از ما گفتن.

  22. علی
    12 خرداد 1394 در 12:08 | #22

    @كريميان

    جناب آقای کریمیان که فرمودید:

    كريميان :
    در مجموع در مورد خودم و خانوادم میگم که اگر این وقت و سرمایه رو به هر کشوری برده بودم اقامت گرفته بودم .نه اینکه دوسال کار بکنم وآخرش هیچ ؛یک شبه خبر میرسه که ایرانی ها بفرمایید بیرون هیچ توضیح هم نداریم همینه که هست!!!

    ای کاش یه روزی هم خبر می رسید که گرجی های ایران بفرمایید بیرون هیچ توضیحی هم نداریم همینه که هست.

    اما صدهزار افسوس که چهارصد ساله هنوز چنین اتفاقی نیافتاده.

  23. فرهاد
    12 خرداد 1394 در 14:02 | #23

    @علی
    حالا شما فکر میکنی اگر ایران یه همچین کاری می کرد بعد گرجستان میومد با آغوش باز ازتون استقبال میکرد میگفت بفرمایید تو!
    نه عزیز من! تو همین سایت خبرش هست که سفیر گرجستان اعلام کرده هیچ امتیازی برای گرجی های مقیم ایران قائل نیستند و گرجی های مقیم ایران رو اتباع ایران میدونن!
    قضیه به همین سادگی که شما فکر میکنی نیست. اگر به شما میگفتن بفرمایید بیرون ممکن بود که مثل مسلمون های میانماری آواره دریا و بیابون بشید پس قبلش یه کم به حرفی که می زنید فکر کنید لطفا!

  24. كريميان
    12 خرداد 1394 در 20:32 | #24

    آقاي علي شما اول نفرت ٤٠٠سال قبل رو با خودتون حل كنيد بعدا راجع به مسايل روز بحث كنيد؛شما هم احساسات رو با مسايل دنياي كار و تجارت قاطي كرديد ،و همين پيام شما نشانه ي بارزي براي نفرت تاريخي گرجي ها از ايرانه كاشكي ما بفهميم كار و احساسات با هم تفاوت داره ،به والله قسم ما بي تقصيريم اصلن نميدونيم شاه عباس چرا اين كار رو كرد !!!تمام مدارك و شواهد هم بر اساس روايت و تاريخه و حقيقت تاريخ در اكثر موارد خلاف اونيه كه بر سر زبانهاست من عقيده دارم سياست غرب بخصوص انگليس براي تضعيف ايران و تقسيم كردن اون در دوران شاه عباس و مشغول كردن ايران به جنگهاي مختلف بيشتر به واقعيت ميخوره ؛به هر شكل متاسفم كه در اين ٤٠٠سال در ايران به شما خوش نگذشته آقاي علي .

  25. علی
    13 خرداد 1394 در 15:02 | #25

    @فرهاد
    شما فقط الانو می بینی که سفیر همچین حرفی زده. اما گرجی ها که فقط الان تو ایران نیستن چهارصد ساله تو ایران هستن

  26. علی
    13 خرداد 1394 در 15:10 | #26

    @كريميان
    خوش نگذشته؟ گرجی ها فقط یک روز رو بدون تحقیر و توهین از سمت ایرانی ها بگذرونن خوش گذشتن پیش کش، همین خود شما و چندتا دیگه از دوستان خواننده و نویسنده این سایت، هر وقت من این سایتو باز کردم طعنه و توهین به گرجی ها را دیدم. شما خودتون دارید کار شاه عباسو ادامه میدید، اگه دستتون می رسید و قدرتشو داشتید جنایت هایی به مراتب بدتر از شاه عباس و آغامحمدخان و … انجام میدادید. یک سری ایرانی رفتن تو گرجستان و کارهاییی انجام دادن که دید گرجی ها کلا نسبت به ایرانی ها عوض شد، اونها توی دانشکده خاور شناسی میخونن که ایرانی ها فلان و … اما در عمل …

  27. علی
    13 خرداد 1394 در 15:13 | #27

    @كريميان
    خوش نگذشته که هیچ، جمعیت سیصدهزار نفری چهارصد سال پیششون تنبدیل شده به حداکثر صد هزار نفر. این یعنی چی؟ سیصد هزار نفر اگه نصف هم شده باشن و تو این دوازده نسل (400 سال) حداقل هر کدوم یک فرزند هم داشته باشن باید الأن حداقل حداقل یک میلیون جمعیت داشته باشن. این یعنی چی؟

  28. علی
    13 خرداد 1394 در 15:15 | #28

    @كريميان
    و حتما یادتون نره که کسی براتون نامه فدایت شوم ننوشته بود که برید گرجستان، خودتون رفتید، حالا هم یا سود کردید یا ضرر به کسی ربطی نداره، حالا آقای کریمیان شما هی بیا تو این سایت کامنت بذار به گرجی ها و گرجستان بد و بیراه بگو ببینم به کجا میرسی

  29. فرهاد
    13 خرداد 1394 در 16:20 | #29

    @علی
    بعید میدونم شما هم 400 سالت باشه! شما داری توی همین “الان” زندگی میکنی. سفیر گرجستان هم همینطور!

  30. حسن
    13 خرداد 1394 در 17:19 | #30

    @علی
    در مورد شما هم همینطور.شاید به زور به ایران اومده باشید اما فکر نمیکنم در حال حاضر کسی جلوی رفتنتون رو گرفته باشه.ناراحتی میتونی بری هر جا که فکر میکنی بهتر زندگی می کنی زندگی کنی و اینقدر هم توقع بیجا از دیگران نداشته باشی.

  31. تفلیس.کام
    13 خرداد 1394 در 17:52 | #31

    مخاطب محترم؛ تفلیس.کام تنها اخبار روز و مطالبی که به آشنایی هر چه بیشتر فارسی زبانان با گرجستان کمک می کند را از منابع معتبر باز نشر می کند. چناچه با مطالب تفلیس.کام مشکل دارید، در اصل از واقعیت فرار می کنید.
    هیچ یک از مطالب منتشر شده توسط تفلیس.کام، حاوی طعنه و توهین به مردم گرجستان و گرجی ها نیست و در صورتی که مطلبی با این مضامین در سایت وجود دارد به صورت مشخص و عمومی اعلام کنید تا همه از آن مطلع شوند.
    کاربران این سایت نیز در صورتی که از الفاظ رکیک در بیان نظرات خود استفاده نکنند برای اظهار نظر آزاد هستند و مسئولیت مطالب بیان شده بر عهده خود فرد است.
    ما معتقدیم، تندروی، ریشه بسیاری از مشکلات است و متاسفانه شما در بیان نظرات خود همواره تندروی می کنید. خود شما بهتر از همه میدانید که بسیاری از نظراتتان به دلیل تندروی و توهین به دیگران در این سایت منتشر نشده و در آرشیو تفلیس.کام محفوظ است.
    به شما توصیه می کنیم با نگاه مثبت و به دور از تندروی با دیگران وارد گفتگو شوید. @علی

  32. کامی گرجیان
    14 خرداد 1394 در 17:05 | #32

    @علی متاسفانه جنابعالی فوق العاده متعصبانه, غیرمنطقی و کوته بینانه با این مسائل برخورد میکنی… دلیل این همه پافشاری کردن بر مظلومیت و طرف حق بودن دولت و ملت گرجستان چیه؟! رومیان” اعراب”مغول ها” تیموریان (تیمور لنگ)” عثمانیان و روس ها” بارها و بارها خاک گرجستان را به توبره کشیده و مردم آن دیار را به بدترین نحو ممکن… اما شما با خواندن تاریخ تحریف شده و نوشته های دروغین! ایرانیان را مسئول بدبختی و عقب ماندگی خود میدانید. ((((((( فراموش نکنید که ایران بزرگ این سرزمین اهورایی همیشه پناهگاه و خانه ای امن و آباد برای اقوام جنگ زده و بی خانمانی مانند: یهودی ها”علوی ها”ارمنی ها”شیعیان آناتولی”لهستانی ها”کردهای عراق” و البته مردم گرجی و بسیاری از اقوام دیگر بوده و هست…)))))))

  33. nader
    16 خرداد 1394 در 11:30 | #33

    كريميان :
    کوله بار من از کار و زندگیه دو ساله در تفلیس این بود ؛تحقیر ،توهین ،درجازدن،هدرشدن پول وانرژی،بود،از هر موقعیتی برای خوردن پول آدم استفاده میکنند ؛من واقعا ضرر کردم دوسال کم نیست و توی این دوسال حتی یک ویزای دوماهه به من و همسرم ندادن ؛تروخدا اشتباه مارو نکنید،ما اگه با قایق موتوری !به هر کجای دنیا رفته بودیم!!!الان یک ویزا یا اقامت داشتیم

    آقای کریمیان عزیز این جور که من از نظرات شما در مطالب مختلف خوندم اینو متوجه شدم که همه نظرات شما تکراریه و همش یک مطلب رو عنوان میکنید و عزیز من شما چقدر سرمایه بردی اونجا؟؟؟؟ میشه بگی؟ و چکاری اونجا کردی؟؟؟؟ والا چیزی که من دیدم این بود که تا یکی دو سال پیش 95% هموطنام بدون سرمایه کافی و تحقیق پاشدن اومدن گرجستان. از سر تا ته خیابون روستاولی پر شد از مغازههای ایرانی اما جالب اینکه همشون یک کار انجام میدادن “ثبت شرکت در گرجستان – اخذ اقامت در گرجستان – رزرو آپارتمان و …” در واقع دلالی و چقدر هم سوتی دادن در این مدت مثل “دوربین فیلمبردای بردن تو دیسکو و از دخترای گرجی و مردم فیلم گرفتن و …”.

    علی :
    @کریمیان
    خوش نگذشته که هیچ، جمعیت سیصدهزار نفری چهارصد سال پیششون تنبدیل شده به حداکثر صد هزار نفر. این یعنی چی؟ سیصد هزار نفر اگه نصف هم شده باشن و تو این دوازده نسل (۴۰۰ سال) حداقل هر کدوم یک فرزند هم داشته باشن باید الأن حداقل حداقل یک میلیون جمعیت داشته باشن. این یعنی چی؟

    علی جان این حرف را نزن چون مشخص میشه دید علمی نداری و متعصبانه حرف میزنی. خوب گرجی ها از 400 سال پیش تا الان که جسم جامد نبودن که بخوان یک جا بمونن خوب خیلی هاشون رفتن به نقاط دیگری از ایران و در قوم های دیگه ایران ادقام شدن. این آماری که میگی مخصوص شهرهای گرجی نشینه. اما ممکنه 100 سال پیش یه گرجی رفته باشه با یه ترک ازدواج کرده باشه و الان نوادگانش در تبریز باشن و روحشون هم خبر نداشته باشه که بخشی از نسلشون به گرجی ها بر میگرده. در ضمن مهاجرت به شهر های بزرگ هم که تو ایران خیلی وقته که شروع شده و همه جای ایران همینجوریه.

  34. nader
    16 خرداد 1394 در 11:50 | #34

    علی آقا در ضمن من هم مثل شما از خواننده های این سایت هستم و چندین ساله خبرهای اینجا رو دنبال میکنم تا حالا یک مورد هم ندیدم که این عزیزان به گرجی ها توهین کرده باشن. بلکه اینجا رو تنها جایی دیدم که بدون تعصب و منطقی خبرهای مربوط به گرجستان رو به زبان فارسی منتشر میکنن. حالا چه خبر بد بوده چه خبر خوب. چون اکثر سایتها و وبلاگهایی که در مورد گرجستان بر میزارن همشون جنبه تجاری و اقتصادی داره پس نمیشه بهشون زیاد اعتماد کرد چون یا میخوان گرجستان رو بهشت برین نشون بدن یا میخوان گرجستان رو کشوری بدبخت و بیچاره معرفی کنن.
    به نوبه خودم از عوامل سایت تفلیس.کام کمال تشکر را دارم و امیدوارم با این نظرات دلسرد نشن و به فعالیت خودشون بیش از پیش بهتر ادامه بدن.

  35. احسان
    16 خرداد 1394 در 14:18 | #35

    انصافا من تا حالا ندیدم و نخوندم که اینجا به کسی و قشری توهین بشه از طرف teflis.com

    هرکی با اینجا مشکل داره میتونه تشریف ببره سایت های خبری دیگه رو مطالعه کنه که پر از خبرهای ضد و نقیضه و با غرض ورزی اداره میشه.

    اگر اینجا اینطور که شما میگید میبود من اولین کسی بودم که اعتراض میکردم چون تا دلتون بخواد دوست گرجی دارم.

  36. علي
    25 تیر 1394 در 13:42 | #36

    كوروش كبير كجايي كه ببيني با نوه هايت چكار ميكنند

  37. Abbas
    3 مرداد 1394 در 17:06 | #37

    با سلام . دوستان عزیز خوب و بد تو هر کشور و جامعه ای وجود داره پس نیمیشه گفت ما خوبیم دیگران بد صلاح مملکت

    خویش خسروان دانند ما نمیتونیم برای دولت مردای گرجستان تکلیف مشخص کنیم همونطور که اونا هم همچین اجازه ای

    ندارن با رفع تحرم ها دوباره اوضاع عادی میشه خیلی جدی نگیرید

  38. احمد
    3 مرداد 1394 در 20:50 | #38

    سلام اینکه به نشینیم حرف هارا به توهین به چسبانیم درست نیست آدم بد وخوب همه جا هست مگر فرانسه وانگلیس وامریکا همه شان خوب ودلچسب ایرانیان هستند بیایید مشکلات دوکشور را بیشتر نکنیم راه حل اینست دولتمردان خواسته های ما را باز گو ورفاه ما ایرانیان بربام تمدن را فراهم کنند

  39. احمد
    3 مرداد 1394 در 21:10 | #39

    سلام اینکه بنشینیم حرف ها را باخدای ناکرده با الفاظ در حد شان بی کلاس ها بیان بکنیم درست نیست چرا بدلیل اینکه آدم خوب وبد همه جا هست دوم مگر در فرانسه وآلمان وامریکا خیلی بهتر از این ها هستند همه شان قابل اعتماد وخوبند مسلما باید در مقابل بدی دیگران راه حل درست را بیابیم وبا چراغ روشن مشکلات را حل کنیم دولت مردان باید بنشینند وخواسته های ملت ایران را تا آنجا که ممکن است راه رفاه وتسهیلات بیشتر را فراهم کنند و گذشته تلخ را بفراموشی بسپاریم چون در گذشته ما دخالت نداشتیم ونمی دانیم داستان چه بوده گرجی ها هم آدم های خوب هستند وروس ها همین طور ما باید قوم وخویش بازی را با تمام کشور ها برقرار واز الفاظ بیهوده وزشت دست برداریم چون ما دربام تمدن بشری افتاده ایم و مانع سقوط باید بشویم

  40. 6 آذر 1394 در 23:38 | #40

    ببینید دوستان اگه قوانین ویزا و اقامت گرجستان سخت شده بخاطر قتل و تجاوز و دزدی بعضی از ایرانی هاست طبیعیه که دولت نگران بشه و تدابیر ایمنی بیشتری اتخاذ کنه و دوم در راستای امضای قرار داد همگرایی و پیوستن به اتحادیه ى اروپا گرجستان باید قوانین اتحادیه اروپا رو نه تنها در سیاست امور خارجه بلکه در کل مسیر دولت باید اجرا و تصویب کنه بنا بر این نگید که از ایرانی ها بدشون میاد که سخت شده قوانین عاملش ایناس که بالا گفتم.

  41. 6 آذر 1394 در 23:43 | #41

    و دولت گرجستان هیچوقت رفتار بدی نمیکنه مثل دولت ایران نیست .واقعیت اینه که الان اتباع ایران رو افغانستان یا انگولا هم بهشون اقامت نمیده.گرجستان هر چی هم که باشه یه کشور اروپایی هستش و در اینده عضو اتحادیه اروپا میشه پس قوانینش هم باید مثل اون بشه. و دوستانی که میگن ما درجا زدیم شما اونجا رفتی کارگری که در جا زدی. والا من از اطرافیان خودم چند نفر رفتن بیزینس راه انداختن یا هتل ساختن وضعشون توپه توپ شده و خیلی هم راضی هستن از کسی طرفداری نمیکنم اما واقعیت اینه که ایران امروزه هیچ جا اعتبار نداره که به اتباعش اقامت بدن.

  42. جاسم اهوازی
    23 بهمن 1395 در 02:51 | #42

    سلام،
    میدونم بعد از حدود 14 ماه دارم کامنت میذارم با اینحال شاید کسی بخونه.
    من امشب متوجه این جنگ و جدل های ناگوار گرجی و غیرگرجی بین هموطنانم شدم و خیلی متأسفم.
    مرحوم شوهر خاله من اصالتا گرجی بود و بچه ها و همه نوادگان آنها به همین نام و شهرت زندگی میکنند و تا همین امشب من حتی یک لحظه با امثال این مطالبی که در این سایت مواجه شدم برخوردی نداشلم و هیچگونه ذهنیتی اینگونه در بین فامیل و خانواده در این مورد ندیده یا نشنیده ام که آنها را جدا از خود دیده باشیم. خیلی هم از من خوشتیپ تر و خوش رنگ و روترند. خدا به همگی ما عشق و آگاهی، سلامتی فکر و جسم … و سعادت عطا کند.

  43. شاهین
    29 مهر 1396 در 13:48 | #43

    تفرقه بنداز و حکومت کن
    ما قرن هاست که در دام این سیاست روز به روز منزوی تر و افسرده تر میشیم
    من دو ماه پیش سفری به گرجستان داشتم نه به دید توریستی بلکه با دیدگاه انتخاب محل زندگی
    بسیار بسیار از فرهنگ و برخورد مردمان گرجی لذت بردم
    من مردمی رو دیدم که سعی میکردن به زبان ما صحبت کنن
    لیدر هایی گرجی رو دیدم که در مکانهای تاریخی با تمام احترام به ایرانیان از قتل عام به عنوان یک واقعه تاریخی میگفتن
    مردمی با فرهنگ وتاریخی که لحظه ای بهشون حس آرامش نداده
    من جوونهایی رو دیدم که لب مرز نزدیک تانک های روسی پرچم اسقلال گرجستان رو بالا برده بودن و جونشون رو کف دستشون گزاشته بودن تا ناتو به خودش بیاد و نزاره روسیه به خاک گرجستان تجاوز کنه.
    مرد پیری که اومد سر میز شام ما و شرابش رو به سلامتی ایرانیها خورد.
    مردم گرجی مردمی سختی کشیده هستن این مردم طی قرن های پر از سختی خنده رو فراموش کردن
    حالا بعد از این همه سختی بین هزاران گمانه زنی و سیاست های آمریکا و روسیه تازه سر از خاک بیرون آوردن و دارن جوونه میزنن .
    ما نباید با فرهنگ و رفتار خودمون اونها رو قضاوت کنیم هر گل بویی داره و هر میوه طعم خودشو .
    ما نباید فراموش کنیم که سود جویی بخشی از زندگی برخی از ایرانی ها شده . فراموش نکنیم که این هموطنان در ژاپن چه کردند. ژاپن کشوری که مهد آداب و معاشرت دنیا هست هیچ علاقه ای به حضور ایرانی ها نداره با اینکه با تمام وجود به تاریخ ایران احترام میزاره.
    من در بدو ورودم به گرجستان یک ماشین کرایه کردم و سعی کردم کوچه پسکوچه های تفلیس رو هم بگردم به نظر من مردمی سخت کوش داره که با تمام قدرت دارن پیشرفت میکنن مثل ایرانی های سال 1355 تا 1357 که هیچ خبری به جز پیشرفت علم و دانش و صنعت نبود.
    هیچ بی احترامی متوجه ما نشد.
    هر کشوری قوانین خودشو داره و تا زمانی که شما نخواسته باشین این قوانین رو دور بزنین مطمئن باشید به شما احترام گزاشته میشه.
    در پایان و در پاسخ به دوستی که با احترام شعر حافظ رو نوشته بودن صحبتم رو با شعری از فروغ فرخزاد تمام میکنم.
    از منست این غم که بر جان منست
    دیگر این خود کرده را تدبیر نیست
    پای در زنجیر می نالم که هیچ
    الفتم با حلقه ی زنجیر نیست

  44. امیر
    1 آبان 1396 در 09:39 | #44

    من یک بار اومدم تفلیس به نظر من اینطور جاها سوپاپ اطمینان حکومت ایرانه مه سر جوونها رو گرم میکنن که یک وقت توی ایران اعتراض نکنن

  45. مریم
    18 فروردین 1397 در 16:50 | #45

    من نوروز امسال به همراه مادرم و پسرم به گرجستان رفتیم ..نمیتونم بگم چقدر رفتار پلیساشون هنگام چک کردن پاسپورت ایرانیا زشت بود و مثل ادمهایی که انگار هر کدوممون قاتل یا قاچاقچی مواد هستیم رفتار میکردن .واقعا گداهایی هستن که به خاطر پول هر کارز میکنن و جو گیر شدن که جزو اتحادیه اروپا شدن که امیدوارم هیچ وقت به ارزوشون نرسن..یکی از همسفرهای ما که یه پیرزن 75 ساله بود و بنده خدا عمل قلب باز کرده بود دارو با نسخه پزشک همراهش بود دلی بدون ترجمه ..انقدر پلیسای زنشون مثل سگ بودت که بدبختو 12 ساعت در فرودگاه نگه داشتن و بعدا فهمیدیم اجازه خروجم بهش ندادن تا جواب داروهاش از لابراتوار بیاد و 3 روزم اونجوری نگهش داشتن …حیف پول ایرانیا که میره تو کشور اینا و باعث میشه هر روز بیشتر خودشونو جزو ادم حساب کنن

  46. فرهاد
    17 اردیبهشت 1397 در 21:02 | #46

    من سه بار به تفلیس سفر کردم و با مردمشون نشت و برخواست کردم. به نظرم انسانهایی صادق و دوست داشتنی هستند و وقتی میدیدند ایرانی هستم رفتار دوستانه تری داشتند. من اولین بار که با خوانواده ام به تفلیس سفر کردیم در هنگام پیاده شدن از اتوبوس بار زیادی داشتیم نزدیک یک بانک در میدان آولاباری بودم که یکی از کارمندان بانک اومد و به ما کمک کرد و تا هتل یکی از چمدانهای مارو با خودش آورد. خیلی هم ازمون تشکر کرد که اومدیم کشورشو ببینیم. وقتی گفتم از ایران میایم خیلی ابراز خوشحالی کرد و گفت ما ایرانی ها رو دوست داریم. کلا آدمهای خوبی هستن.

  47. سعید گامرجوبا
    16 خرداد 1397 در 15:43 | #47

    با سلام
    گفتم از تجربه خودم بگم شاید بد نباشه.
    اردیبهشت با یک تور 4 شبه اومدم تفلیس. اولین چیزی که توجه منو جلب کرد هنگام تحویل ساکها تو فرودگاه . زنهای ایرانی بودن که روسری هاشونو بر میداشتن. بسم.الله… بازم تو هواپیما بهتر بودن تصور کنید 7 یا ده تا زنو با دماغای عمل کرده گونه های امپول خورده و لبهای قارچی که 100 با ستاره های پورن تطابق دارن . از اون طرف هم دو تا مامور زن گرجی رو دیدم که عین کبوتر بودن چشمو دهان و چهره و هیکلشون کاملا عین ادمیزاد بود . حتی ارایشم نداشتن. صورتشونو شسته بودن اومده بودن سر کار.
    بهدش که اومدیم تو شهر لحظه ای که بغل اون رود خونه اه پیاده شدم خنک ترین و لطیف ترین هوایی که تو عمرم دیده بودم و شهرم زیبا بود. . بعد از اینکه تو هتل اقامت داده شدیمو یک جرتی زدم . طرفای ساعت 5-6 گفتم برم یک گشتی بزنم. پیاده تو خیابون آقداشنبلی رفتم و از پل کینگ تامار گذشتم و کلی از مناظر و باغ ها لذت بردم و برگشتم هتل با همراهم که مادر 75 سالم بود اون مسیرو نشون دادم و تا میدان قهرمانان پیاده رفتیم و برگشتیم رو پل بود که وقتی داشتم عکس می انداختم و فیلم می گرفتم و لذت می بردیم از طبیعت بی نظیر اطراف رودخونه لیسی ناگهان در هنگام فیل گرفتن از ساختمونای بزرگ اطراف رودخونه توجهمو پرچم اسراییل کی رو یک ساختمون تقریبا نزدیک خیابون آقداشنبلی بود جلب کرد. یاد یک دوستم تو ایران افتادم و از اونجایی که نگفته بودم میرم خارج . با خودم گفتم الان یک عکس از خودم میگیرم جوری که اون ساختمونه و پرچم اسراییل توش باشه بعد تلگرام می کنم باسه این دوستمو میگم .میدونی من کجام . تو اسراییل.(یک احساسی بهم گفت این کارو نکنم ولی نمی دونم چرا توجه نکردم ) یک فیلم کوچیک از رودخونه و چنگل بغلشو و خودمو اون ساختمونه که تو 300 متری بود گرفتم و با مادرم به سمت خیابون اقداشنبلی و هتل حرکت کردیم. زیر ساختمونه که رسیدم گفتم بزار یک عکس نزدیک از پرچم رو ساختمون بگیرم که 5 ثانیه نشد که یک سرباز اسراییلی کوتاه قد اومد جلوم چشمتون روز بد نبینه حالا اون با زبون هبری می گفت چرا عکس گرفتی من با فارسی می گفتم هتلمون تو همین خیابونه. که یک کادری غول اسراییلی سنگین وزن که انگلیسی بلد بود جلو اومد تمام لذتی که از گذشت و گذار برده بودم به ترسی تبدیل شد که نکنه شر شه تو مملکت غریب خلاصه یکم صحبت کردیمو با پیشنهاد من دو تا فیلم اخرو از رو گوشیم پاک کردم جلو شون و قضیه حل شد بازم دمش کادری غول گرم و الا سربازه بد جور گیر بود. همین بهتون بگم که تو پیاده رو مادرم دو دقیقه ای منتظر بود بعدش به سمت هتل حرکت کردیم. شاید یک 5 دقیقهای بود که هیچ حرفی نزدم تا هتل و به خودم می گفتم جه گهی خوردم. ( از اونجا شد که پل کینگ تامارو پل سگ نامگذاری کردم. و به شما هم توصیه می کنم به این ساختمونه اصلا نگاه هم نکنین از جلوشم رد نشین) .
    روز بعد با تور از شهر یک 100 کیلومتری دور شدیم .چقدر قدر هوا عالی . چه طبیعتی داشت یک جور شمال بود که شرجی نداشت 10 درجه هم خنکتر. خلاصه رفتیم شهر اوپلسیخه و کلی خوش گذروندیم. دو سه روز بعد هم به خوبی و خو شی گذشت و کلی از شهرو گشتیمو تو خیابونه روی مبل جلوی رستوران غذا خوردیمو کلی جاهای دیدنی و کلیسا رفتیمو
    کلا بگم چهار شبی که اونجا بودم انقدر برام زیبا و مفرج و خوش گذشت که لحظه شماری می کنم دوباره برم. اینبار میرم باتومی.
    راستی کلی از کل کل های بیهودتون لذت بردم و می خواهم اینجا چیزی رو بگم که دیگه هیچ کس دیگه تو زندگیتون نمیگه بهتون.
    پارس . افغانستان .پاکستان. هندوستان. سیستان و بلوچستان . کردستان.ارمنستان.قرقیزستان. ازبکستان .ترکمنستان . تاجیکستان. گرجستان و عربستان همه یک امت هستند. در زمان جنگ جهانی استالین که زاده گرجستان بود در سفارت انگلیس در تهران با روزولت و چرچیل به نمایندگی این امت اتحاد علیه المان تشکیل دادند.

  48. کردستان
    27 اسفند 1397 در 22:57 | #48

    به به هر دم از این باغ بری میرسد

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,