+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, اقتصادی, تاریخی, خبر, سیاسی, فرهنگی, گردشگری > گرجستان، مقصد جدید مهاجران ایرانی

گرجستان، مقصد جدید مهاجران ایرانی

هفته نامه آریانا، چاپ تفلیس

مهاجرت ایرانیان به گرجستان، موضوع مطلبی است که توسط ‘دمین مک گینس’ در ‘بی بی سی انگلیسی’ منتشر شده است. در این مطلب آمده است که شمار زیادی از ایرانیان در حال مستقر شدن در گرجستان هستند و هر کس برای مهاجرت خود دلیلی دارد.

بعضی از ایرانیان می‌گویند که شرایط بد اقتصادی ناشی از تحریم های غرب آنها را مجبور کرده تا ایران را ترک کنند، این در حالی است که گروهی دیگر فقدان آزادی های فردی و اجتماعی را عامل خروج از ایران عنوان کرده‌اند. آنها می گویند که زندگی در گرجستان به معنای این است که شما از آزار و اذیت به دلیل داشتن عقاید سیاسی خاص و یا نحوه زندگی و یا نوشیدن الکل در امان هستید. زنان ایرانی هم دیگر مجبور نیستند حجاب داشته باشند.

در مطلب منتشر شده توسط بی بی سی، به ‘هفته نامه آریانا’ نیز اشاره شده است. هفته نامه آریانا به دلیل افزایش شمار ایرانیان، به زبان فارسی منتشر می شود و در تلاش است با ارائه اطلاعاتی درباره فرهنگ و سنت‌های محلی گرجستان، به ایرانیانی که به قصد زندگی به اینجا می آیند، کمک کند. از زمان انتشار این هفته نامه در ۷ ماه پیش، تیراژ آن چهار برابر شده است.

گرجستان، به دلیل نزدیکی با ایران می تواند انتخاب مناسبی برای ایرانی‌ها باشد. اقتصاد گرجستان رو به رشد است و نکته دیگر این که ایرانی ها برای ورود به گرجستان نیاز به ویزا ندارند. شمار ایرانیانی که به گرجستان سفر می‌کنند، سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۱۰۰ هزار نفر در یک سال رسید. در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ هزار ایرانی رسما مقیم گرجستان شده‌اند، که این رقم، برای کشوری که معمولا هدف مهاجرت نیست، زیاد بنظر می رسد.

مزیت گرجستان این است که این کشور از حمایت غرب برخوردار است و از نظر تجارت از شرایط مناسبی در منطقه برخوردار است. گرجستان روابط تاریخی و فرهنگی قوی ای هم با ایران دارد و زمانی بخشی از امپراتوری ایران بوده است.

مقامات گرجستان امیدوارند که موج جدید ایرانیانی که به این کشور روان هستند، به شکوفایی اقتصاد گرجستان کمک کند. اما چالش اصلی این است که چگونه می توان بدون برانگیختن خصومت آمریکا، روابط خوبی با ایران داشت!؟ گرجستان یکی از مهم ترین متحدان آمریکا و اروپا در منطقه به شمار می رود و در صدد پیوستن به اتحادیه اروپا است.

در گرجستان اگر شما ایده، خلاقیت و سرمایه داشته باشید، به آسانی می توانید سرمایه گذاری کنید و زندگی جدیدی را آغاز نمایید. البته، با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در گرجستان، پیدا کردن کار برای ایرانیانی که سرمایه‌ای برای شروع تجارت ندارند، امری دشوار است، اما دست کم این احساس را خواهید داشت که کشوری را پیدا کرده اید که در آن می توان احساس آزادی کرد.

منبع: رادیو تجارت، بی بی سی انگلیسی

  1. nader
    28 فروردین 1392 در 01:02 | #1

    بله تعداد ایرانیهای مهاجر به گرجستان هر روز داره بیشتر میشه اما متاسفانه تعداد افرادی که با فکر و تخصص به این کشور میان زیاد نیست و اغلب بعد از گذشت مدت زمانی دست از پا درازتر به ایران برمیگردن من خودم شاهد کارهای افرادی بودم که بخاطر کسب درامد و موندگاری بیشتر تو گرجستان حاضر بودن سر هموطنای خودشونو کلاه بزارن.

  2. ترابیان
    28 فروردین 1392 در 19:46 | #2

    واقعا همینجوریه من بار اول که رفتم تفلیس تو کل خیابون روستاولی نهایتا 4-5 تا تابلوی فارسی دیدم اما امسال که دوباره رفتم فکر کردم دارم تو یکی از خیابونای ایران قدم میزنم واقعا خیلی موج مهاجرت به گرجستان زیاد شده!!

  3. سمانه
    29 فروردین 1392 در 14:36 | #3

    درود بر شما. لطفا در مورد ایرانیهای گرجستان هم مطالبی تهیه کنید. بخصوص در مورد نحوه گذران زندگی و کار ایرانیها در گرجستان.

  4. محمود
    2 اردیبهشت 1392 در 13:10 | #4

    سلام.

    90% افرادی که به گرجستان مهاجرت میکنند و اقامت گرجستان را می گیرند به امید پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا هستند ولاغیر.

    آرزو بر جوانان…

  5. حمید
    1 خرداد 1396 در 14:59 | #5

    بعید میدونم مردم فقط به علت عضوت در اتحادیه اروپا به گرجستان مهاجرت کنند گرجستان طبیعت به مراتب قویتری از ایران داره و از ثبات بسیار فراتری نسبت به ایران برخورداره و سرشار از منابع آب شرینه که در ایران که کشوری بیابانی هست پیدا نمیشه دلیل اکثر مردم برای مهاجرت فقر میدونید که ایران یکی از فقیرترین کشور های دنیاست و مردم از قحطی و گرسنگی رنج میبرن

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,