+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اجتماعی, خبر, گردشگری > کاهش جمعیت گرجستان

کاهش جمعیت گرجستان

9 اردیبهشت 1395 3 دیدگاه    اجتماعی, خبر, گردشگری

کاهش جمعیت گرجستان

به گزارش تفلیس.کام، سازمان ملی آمار، امروز، با انتشار نتیجه نهایی سرشماری عمومی سال 2014، از کاهش جمعیت گرجستان خبر داد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار، جمعیت گرجستان 3713804 نفر است که 15 درصد کاهش، نسبت به سرشماری سال 2002 میلادی را نشان می دهد.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که 2122623 گرجی، شهرنشین، و 1591181 نفر، روستانشین، هستند.

  1. Vano
    10 اردیبهشت 1395 در 10:24 | #1

    پس چرا ویکی پدیا جمعیت تخمینی رو زده 7140000 در ضمن تازگیام خیلی گرجستان شلوغ تر از قبل شده تا چهار سال پیش تفلیس ترافیک نداشت مسیر های بین شهری اینقدر شلوغ نبودند مخصوصا مسیر باتومی به سمت کوتایسی

  2. محسن نامور صدیق
    10 اردیبهشت 1395 در 12:18 | #2

    در واقع این کاهش جمعیت زنگ خطر و هشداری است به مردم که با توجه به این امر ممکن است در آینده نه چندان دور میانگین سنی جمعیت گرجستان براساس این کاهش (که در اثر کاهش زاد و ولد و همچنین میزان مرگ و میر بالا اتفاق می افتد) بالاتر رفته و مسن شود که در اینصورت تولید ناخالص داخلی و به تبع آن تولید ناخالص ملی نیز کاهش چشمگیری یابد. چرا که قشر جوان و زایا هستند که نیروی کار را تشکیل میدهند و در تنظیم جمعیت نقش دارند. بنابراین توجه مسئولان امر باید به این موضوع معطوف باشد که در پی بهبود سیستم اقتصادی، در فرایند تعدیل جمعیتی نیز تجدید نظر نمایند.
    آمار اخیر نتایج جالبی را نیز نشان میدهد که اهمیت این هشدارها را دوچندان میکند. بطور مثال درصد جمعیت صفر تا 14 ساله های گرجستان از سال1989 تا سال 2014 بطور چشمگیری کاهش یافته و از 24/8% به 18/6% رسیده و در سنین بین 15 تا 64 سال در طی سالهای یادشده فقط 1% رشد داشته و سن جمعیت 65 سال به بالا طی سالهای 1989 تا 2014 نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته و از 8/8% تقریباً به دو برابر یعنی 14/3% رسیده است که این آمار صحت گفته های فوق را مورد تائید قرار میدهد.
    و جالبتر اینکه در آمار مذکور تعداد افراد مونث صفر تا 30 سال از تعداد افراد مذکر کمتر است ضمن اینکه میانگین سنی جمعیت مونث هم بالاتر از میانگین سنی جمعیت مذکر است و این نتیجه نشانگر کم بودن افراد مونث زایا در مقابل افراد مذکر فعال است و در نهایت به بالاتر رفتن سن جمعیت در دراز مدت و کاهش جمعیت منجر میشود.
    و اینکه جمعیت گرجی ها 86/8% کل جمعیت ساکن در گرجستان است و اگر فرد غیر گرجی ساکن در گرجستان تمایلی به ازدواج با افراد گرجی نداشته باشد، روند کاهش جمعیت گرجی از این طریق نیز دور از انتظار نیست.
    از طرفی هم در صورت عدم بهبود اوضاع اقتصادی در آینده و مهاجرت جمعیت فعال و جوان گرجی نیز عاملی خواهد بود برای کاهش بیشتر جمعیت فعال و مسن تر شدن جمعیت کشور گرجستان.
    بهرحال زنگ هشدار بحران جمعیت در گرجستان به صدا درآمده و دولتمردان گرجی می بایست هر چه زودتر برنامه ریزی های لازم را در خصوص بکارگیری مکانیسم های لازم علمی و کارشناسی شده در جهت خروج از این بحران را انجام دهند و چشم اندازهای مورد لزوم را مورد توجه قرار دهند.

  3. اسی
    11 اردیبهشت 1395 در 22:34 | #3

    وقتی دولت گرجستان به خانه های مسکونی بر اساس افراد ساکن داخل خونه مالیات میبنده، این میشه.

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,