+Google
Facebook
چهارمین سالگرد تولد تفلیس.کام
خانه > اقتصادی, سیاسی, فیلم > بیدزینا وارد میشود!

بیدزینا وارد میشود!

بسیاری از گرجی ها تا پیش از این بدرستی شناختی از وی نداشتند؛ میگوید تنها دو سال در قدرت باقی خواهد ماند، زیرا قدرت انسانها را فاسد میکند. او که شهروندی اش هنوز مورد بحث است و حتی قبل از این، اعتراض خود را با تحریم انتخابات مطرح کرده بود اینک ائتلافش، رویای گرجی، با اکثریت آرا، پارلمان گرجستان را در دست دارد و میرود که در راس کابینه دولت گرجستان قرار گیرد.

بیدزینا ایوانیشویلی کیست؟

وی متولد 18 فوریه سال 1956 در روستای ‘چورویلا‘ واقع در منطقه ‘ایمرتی‘ در غرب گرجستان است و هم اکنون 56 سال دارد. بیدزینا ایوانیشویلی که کوچکترین عضو خانواده محسوب می شود، در یک خانواده هفت نفره فقیر به دنیا آمد و پدرش کارگر کارخانه منگنز بود. پس از گذراندن دوران کودکی و نوجوانی و فارغ التحصیل شدن از دبیرستان، در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در دانشگاه دولتی تفلیس مشغول به تحصیل شد. وی در سال 1982 به مسکو عزیمت کرد و دوره دکتری اقتصاد خود را در دانشگاه دولتی مهندسی راه آهن مسکو گذراند.

ایوانیشویلی نام دیگری تحت عنوان ‘بوریس’ نیز دارد که به زمان زندگی او در روسیه بر میگردد و عمدتا در غرب با همین نام شناخته میشود.

وی در قصری بر روی تپه های تفلیس زندگی میکند که طراح آن معمار معروف ژاپنی، ‘شین تاکاماتسو‘ است و این بنا را به سفارش او طراحی کرده است. ارزش این بنا حدود 50 میلیون دلار است.

ثروت ایوانیشویلی از کجاست؟

در لیست ثروتمندترین افراد که مجله فوربس در مارس 2010 منتشر کرد، ایوانیشویلی با دارایی خالص 4.8 میلیارد دلار در رتبه 173 قرار گرفت؛ سال بعد با 5.5 میلیارد دلار دارایی در رده 185 و در مارس 2012 با دارایی 6.4 میلیارد دلاری، رتبه 153 را به خود اختصاص داد تا با این دارایی هنگفت ثروتمندترین فرد گرجستان لقب گیرد. ثروت ایوانیشویلی به تنهایی دو برابر ارزش مجموع تولیدات اقتصادی گرجستان است.

مجله فوربس راز ثروتمند شدن وی را همانند سایر ثروتمندان روس، نزدیکی به دولت میداند، که در جریان خصوصی سازی، شرکتها و صنایع را با چند میلیون دلار از دولت خریداری کردند و سپس به قیمت چندین میلیارد دلار به فروش رساندند.

ایوانیشویلی پیش از سال 1990 زمانی که در مسکو زندگی میکرد با ‘ویتالی مالکین‘، بازرگان روس که هم اکنون وارد عرصه سیاست شده آشنا میشود و تصمیم به شراکت میگیرند. در اولین گام شروع به فروش کامپیوتر میکنند و سپس اقدام به واردات تلفن های دکمه دار (دیجیتال) به روسیه می نمایند که در آن زمان محصولی لوکس و نوظهور محسوب میشد.

البته ثروت اصلی ایوانیشویلی از سرمایه گذاری بر روی فلزات گرانبها و صنعت بانکداری به دست آمده است. در طول سالیان، ایوانیشویلی به فروش دارایی هایی که در زمان خصوصی سازی روسیه خریداری کرده بود پرداخت و ثروت بدست آمده را در بورس روسیه سرمایه گذاری کرد.

در سال 1990 او و شرکایش ‘بانک روسیسکی کریدیت‘ را راه اندازی میکنند که همچنان بزرگترین دارایی آنها محسوب میگردد؛ البته نکته قابل توضیح اینکه ظاهرا ایوانیشویلی در سال جاری بانک مذکور را به جهت سرمایه گذاری در گرجستان به مبلغ 352 میلیون دلار فروخته است.

وی در زمینه های دیگر نیز در روسیه دارای سرمایه است؛ از جمله در صنعت هتل داری، مالک بخشی از سهام ‘هتل لوکس‘ مسکو می باشد و ‘داروخانه های زنجیره ای دکتر استولتو’ هم متعلق به وی بوده که چندی پیش آن را نیز به منظور سرمایه گذاری در گرجستان به مبلغ 70 میلیون دلار به فروش رسانده است.

ایوانیشویلی همچنین در حال تبدیل یک کارخانه قدیمی در مرکز شهر مسکو به مسکن های لوکس و گران قیمت است که فاز اول آن تا پایان 2012 به اتمام میرسد و اخیرا نیز پس از خرید چند تابلو از ‘پابلو پیکاسو’ و یک هنرمند معاصر به نام ‘پیتر دوییگ’ به قیمتی بالاتر از آنچه تخمین زده شده بودند، نام او در دنیای هنر نیز شنیده میشود.

زندگی سیاسی ایوانیشویلی چگونه شکل گرفت؟

ایوانیشویلی پس از به قدرت رسیدن ‘پوتین’ در روسیه، به فرانسه مهاجرت میکند و در سال 2003، زمانی که ‘انقلاب گل رز’ در گرجستان به وقوع میپیوندد و دولت ‘ادوارد شواردنادزه’ جای خود را به دولت ‘میخاییل ساکاشویلی’ میدهد، به سرزمین مادری خود باز میگردد.

ایوانیشویلی در مارس 2010 موفق به اخذ تابعیت فرانسوی میشود و همین امر باعث میگردد تا طبق ماده 32 قانون شهروندی گرجستان، تابعیت گرجی خود را از دست دهد. طبق این قانون، اگر شهروندان گرجی به تابعیت کشور دیگری درآیند، تابعیت گرجی آنها لغو خواهد شد. این اتفاق زمان کوتاهی پس از اعلام قصد او برای تشکیل یک حزب سیاسی با هدف به چالش کشیدن حزب حاکم، یعنی ‘حزب جنبش متحد ملی’ به رهبری میخاییل ساکاشویلی در انتخابات پارلمانی 2012، رخ میدهد.

وی در آوریل 2012 حزب یا ائتلاف ‘رویای گرجی’ را تاسیس میکند. رویای گرجی متشکل از احزاب و تشکلهای مختلفی نظیر حزب جمهوری خواه گرجستان، حزب دموکرات آزاد، انجمن ملی، حزب محافظه کار و حزب طرفدار صنعت گرجستان است که اکثریت احزاب مخالف گرجستان که منتقد جدی سیاست های دولت ساکاشویلی هستند را در بر می گیرد.البته تمام این احزاب لزوما با تفکرات ایوانیشویلی همسو نیستند و در مواردی علنا مخالفت خود را ابراز کرده اند.

ایوانیشویلی در اعلام سیاستهای خود ضمن ادامه رابطه دوستانه با غرب، به عادی سازی روابط با روسیه اصرار دارد و این در حالیست که از پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو به عنوان استراتژی اصلی خود نام میبرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید، آمریکا یا روسیه، کدامیک؟ پاسخ داد، هر دو.

وعده ها و ادعاهای ایوانیشویلی چیست؟

ایوانیشویلی که صاحب کسب و کارهای بسیاری است، قول داده تمامی دارایی های خود را از روسیه خارج میکند و آنها را در گرجستان سرمایه گذاری خواهد کرد؛ به نوسازی گرجستان، به اندازه روستای زادگاهش اهمیت میدهد و به رشد و توسعه آن کمک خواهد کرد. وی هم اکنون مالک ‘بانک کارتو’، ‘شبکه تلویزیونی 9’، یک شرکت محصولات غذایی و تعدادی کسب و کار دیگر در گرجستان است.

وی مدعیست که در بسیاری از پروژهای اصلاحی گرجستان نظیر اصلاح ارتش، پلیس و حتی پرداخت حقوق کارمندان نقش داشته و تا کنون یک و نیم میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کرده است، ادعاهایی که ساکاشویلی آنها را مردود میداند.

عده ای از کارشناسان علت مهم پیروزی ائتلاف رویای گرجی را، نمایش ویدئوهای آزار و شکنجه در زندانهای گرجستان توسط ‘شبکه تلویزیونی 9’ و در پی آن نمایش در سایر شبکه های تلویزیونی گرجستان میدانند که تاثیر عمیقی بر افکار عمومی داشت و بسیاری عملکرد دولت ساکاشویلی را علت وقوع این اتفاقات دانستند.

طرفداران رویای گرجی، ایوانیشویلی را حلال مشکلات گرجستان میدانند، اما باید دید این مرد در ادامه راه میتواند بحرانهای فعلی کشورش را حل کند؟

  1. احسان
    13 مهر 1391 در 20:18 | #1

    مطالب خوبی بود. چند وقت پیش دنبال این اطلاعات در مورد ایوانیشویلی بودم ولی به زبان فارسی چیزی پیدا نکردم. دستتون درد نکنه.

  2. علیرضا
    14 مهر 1391 در 09:04 | #2

    یه جوری تیتر زدین آدم یاد فیلم اژدها وارد میشود بروس لی میفته! 😉 به نظر من مهم نیست کی سر کار میاد. مهم اینه کسی که سر کار هست برای مردم دل بسوزونه و برای آینده شون کار بکنه. امیدوارم گرجی ها آینده خوبی داشته باشن چون لیاقتش رو دارن.

  3. فاطمه
    14 مهر 1391 در 19:25 | #3

    سلام
    پس بیخود نیست که میگن به روسیه نزدیکه

  4. Azer
    14 مهر 1391 در 20:11 | #4

    توضیحات کامل و جامعی بود. تشکر

  5. joker
    15 مهر 1391 در 11:29 | #5

    ba in osaf az lahaze eghtesadi kheili mitoone be gorjestan komak kone, be nazare man roshde eghtesadie gorjestan dar ayande az in ke hast ham balatar mire.

  6. حامد
    16 مهر 1391 در 19:53 | #6

    با علیرضا موافقم تیترتون جالبه

  7. حسین
    14 آبان 1391 در 19:42 | #7

    خدا این یک سال آینده رو بخیر بگذرونه 😐

  8. سیروان
    10 بهمن 1392 در 23:29 | #8

    وقتی تمام ثروتش رو از روسیه بدست آورده یعنی تماما با زدوبند بوده

  9. گ ر ج
    16 آبان 1393 در 12:33 | #9

    این آقا عامل روسیه و آلت دست اونهاست و فقط به فکر منافع خودشه و با زیرکی داره کار خودشو پیش میبره

دیدگاه ها مسدود است.

Batumi, Georgia, Gorjestan, Tbilisi, Teflis, آداب, آشپزی گرجی, باتومی, تفلیس, خینکالی, رسوم, طرز تهیه خینکالی, غذاهای گرجستان, غذاهای گرجستانی, غذاهای گرجی, غذای گرجی, فرهنگ, گرجستان, نحوه پخت خینکالی,